Enjin Jet F-5E TUDM Hilang… tak pelik..

APA BARANG – Tak kan orang yang khianat pada negara dan keselamatan negara dibenarkan bebas dan disaran letak jawatan sahaja?

Mereka yang terlibat nie bolehlah kalau nak letakkan bawah ISA – baru padan – mengkhianati negara dan rakyat.  Letak sekali dalam ISA tu Panglima Angkatan Tentera Malaysia ketika itu termasuk Menteri Pertahanan sekali.  Ini barulah adil.

Sekarang aku nak tanya berapa banyak pulak barang kecik-kecik yang hilang… cam M16, enjin 3 tan, peluru, hammock, mestin, kasut, uniform, tali pinggang, botol air, ration, kasut, kiwi, tayar dan lain-lain.

Entah-entah pesawat Nuri yang terhempas selalu tu, yang membunuh ramai tentera disebabkan oleh kehilangan spare part dan enjinnya yang elok dah di”faraid” pada orang lain.  Aku rasa patut semua nie kena bongkar semula.

Tulah, pada semua skot aku nak tanya… korang taat setia lah bagi undi pos kat gomen, tapi inilah hakikatnya – korang sendiri dikhianati.  Itu hari kapal perang terbakar – cuba check enjin kapal perang tu pulak… entah-entah kita pakai yang “re-cond” punya… yang ori dah jual tempat lain, nak kasi cover line – bakar je kapal tu hahahahahaha…

SHAHRUL PESHAWAR

Polis tahan empat orang, termasuk pegawai tentera

KUALA LUMPUR: Polis menahan empat orang, termasuk pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berhubung kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E milik TUDM bernilai kira-kira RM50 juta daripada Gudang Material Udara I (Matra I), Pangkalan Udara Kuala Lumpur ketika dibaik pulih pada akhir tahun lalu.

Kehilangan enjin bersama rekod perkhidmatan dan penyelenggaraannya itu hanya disedari Januari tahun ini, dipercayai dijual kepada pihak tertentu di sebuah negara di Eropah.

// <![CDATA[// Timbalan Pengarah I Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Noryah Md Anvar, berkata hasil siasatan berjaya mengenalpasti empat suspek, membabitkan orang awam dan pegawai pasukan itu.

“Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menghubungi kami awal tahun ini meminta bantuan menyiasat kehilangan peralatan itu yang dilaporkan berlaku di Pangkalan Udara Kuala Lumpur.

“Berikutan itu, 18 individu dipanggil bagi membantu siasatan yang membawa kepada kejayaan mengenalpasti empat suspek terbabit, termasuk penjual dan pembelinya serta lokasi enjin itu dijual,” katanya ketika dihubungi semalam.

Bagaimanapun, beliau tidak mendedahkan identiti empat individu terbabit, selain lokasi sebenar enjin itu yang harganya dianggarkan hingga RM50 juta mengikut pasaran semasa.

Namun, Berita Harian difahamkan enjin itu dijual kepada seorang pembeli di sebuah negara Eropah tetapi tidak dapat dipastikan tujuan penggunaannya.

Noryah berkata, kehilangan enjin itu diklasifikasikan sebagai kes pecah amanah dan fail siasatan sudah diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya.

TUDM mula menggunakan pesawat tempur enjin berkembar buatan Amerika Syarikat (AS) itu pada 1974 tetapi hanya enam unit masih digunakan, masing-masing model RF-5E Tigereye dan F-5E Tiger II yang berpangkalan di Butterworth.

Difahamkan, khidmat pesawat itu pernah digantung beberapa tahun lalu berikutan cadangan menggantikannya dengan pesawat baru.

Sementara itu, sumber memberitahu Berita Harian, enjin yang masih berkeadaan baik itu dibawa dari Skuadron 12 Scorpion Butterworth ke Pangkalan Udara Kuala Lumpur dan sepatutnya diserahkan kepada satu daripada tiga kontraktor swasta yang dilantik kerajaan untuk penyelenggaraan.

“Ia dipercayai dilakukan secara terancang dengan pembabitan orang dalam TUDM sendiri. Jika tidak, mana mungkin enjin sebesar itu, lengkap dengan ‘after burner’ (sistem turbo) boleh hilang dan melepasi kawalan keselamatan ketat pangkalan dengan mudah.

“Taktik mereka memang licik dan berpengetahuan luas dalam hal berkaitan enjin pesawat tempur. Mereka tahu enjin itu tiada apa-apa nilai tanpa rekod perkhidmatan dan penyelenggaraan,” katanya.

Sumber itu memberitahu enjin jenis J-85 keluaran General Electric (GE) itu boleh dijual dalam bentuk set lengkap atau sebagai komponen alat ganti kepada pihak yang menggunakan model pesawat lama berkenaan.

Selain Malaysia, model itu masih digunakan oleh Singapura, Indonesia dan beberapa negara di timur tengah serta Eropah. Difahamkan, kejadian itu menyebabkan rombakan kecil dalam TUDM, terutama di Markas Logistik yang turut menyaksikan beberapa pegawai dan anggota dipecat.

Sementara itu, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin, berkata Angkatan Tentera Malaysia (ATM) memperketatkan prosedur dokumentasi dan memperincikan proses audit dalaman setiap aset miliknya bagi membendung penyelewengan peralatan.

Beliau berkata, kegiatan yang menyebabkan kerugian besar kepada kerajaan itu dipercayai berlaku sejak beberapa tahun lalu dan dilakukan secara terancang hingga sukar dikesan.

“ATM memandang serius kerana ia juga mencemarkan imej pasukan. Justeru, tindakan segera sudah diambil untuk mengatasinya bagi memastikan kejadian tidak berulang,” katanya.

Beliau berkata, ATM bersikap terbuka dalam isu penyelewengan dan sentiasa mengalu-alukan pembabitan agensi berkaitan bagi menangani kes seumpama itu.

“Jika polis atau SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) mahu campur tangan, mengapa tidak kita benarkan jika ia boleh mendatangkan banyak kebaikan kepada pasukan dan negara. ATM mengalu-alukan kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat membantu siasatan, terutama dalam membongkar lebih banyak kes seumpama ini,” katanya.

2 Comments

Filed under Bencana Manusia

2 responses to “Enjin Jet F-5E TUDM Hilang… tak pelik..

  1. Ingat al maunah?

    apa jadi dgn “pengkhianat” yang curi senjata?

    hmmm… seharusnya hukumannya patut sama seperti yang dikenakan ke atas Al Maunah…

  2. apa nak jadi dgn tudm kita amanahkan jaga negara ni tudm nak jual negara,orang macam ini patut di hukum rejam dengan tahi babi,lebih baik,kalau boleh biarlah rakyat malaysia yang jatuhkan hukuman pada yang terlibat.mati lah kamu,tudm akan jahamankan MALAYSIA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s