Monthly Archives: March 2010

Pendidikan Seks di Sekolah…

Aku kerap terfikir kenapa pendidikan seks di sekolah semacam menjadi satu masalah untuk diajar.  Masih diperdebatkan.

Reuters pernah menyindir pendidikan seks di Malaysia dengan mengatakan perbicaraan Dato’ Seri Anwar Ibrahim itu sendiri adalah sebahagian dari pendidikan seks yang ingin diterapkan di Malaysia. (http://blogs.reuters.com/global/2009/07/15/sex-education-again-in-malaysia-thanks-to-the-courts/)

Dalam Islam, pendidikan seks bukanlah sesuatu yang pelik.  Dari kecil kita telah diajar berkaitan seks.  Mana-mana Ustaz atau Ustazah yang ada membaca tulisan aku nie tolonglah betulkan kalau tersalah.

Pendidikan seks nie terangkum beberapa bab didalamnya – antaranya ialah isu jantina, aurat, hak dan tanggungjawab, kesaksian, mahram dan sebagainya.

Pendidikan seks dalam Islam sangat murni, halus dan sistematik.  Ianya bermula dari usia kecil, sejak dari mula lahir.  Anak lelaki diazankan, anak perempuan di iqamahkan… itu permulaannya.

Menjadi lumrah anak-anak perempuan dan lelaki dikhitankan, yang lelaki pastinya tertunggu-tunggu saat ini, takut dan berdebar – anu nak dipotonglah katakan… inilah antara pendidikan seks yang dinamik didalam Islam.

Kemudian, kita semua berhadapan dengan proses aqil baligh.  Aqil baligh bukan setakat cerita mimpi best sahaja, aqil baligh adalah permulaan kepada kehidupan beragama yang sempurna.  Yang perempuan akan diajar lebih dari itu.  Kitaran haid dan seterusnya kepada perkara yang menjurus kearah itu.  Ibubapa yang mempunyai anak perempuan remaja pastinya berhadapan dengan suasana anak remajanya panik melihat darah.  Yang lelaki pula akan ada perasaan malu takut-takut dikata terkencing didalam tidur.

Dalam Islam, kita telah diajar untuk beribadah seseorang itu harus suci dari hadas besar dan hadas kecil.  Apakah dia hadas besar dan apakah dia hadas kecil… Bagaimana hadas ini berlaku dan bagaimana cara ianya dibersihkan.

Dari kecil juga, kita telah diajar mengenai aurat.  Bagi lelaki antara pusat ke lutut. Bagi perempuan seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan.  Kita juga diajar perihal mahram, siapa yang kita boleh salam dan siapa yang kalau disalam akan membatalkan wudhu.

Dalam solat, bila kita solat berjemaah, pemisahan jantina akan berlaku pastinya, muslimah (ladies) akan bersolat disebelah kiri dan musliman (gents) akan bersolat di sebelah kanan.  Kalau ada makmum kanak-kanak yang belum bersunat, pastinya dia akan kena duduk di saf paling akhir (adat Malaysia).

Jadinya kalau pendidikan seks yang nak diajar di sekolah tu mengikut acuan BARAT dan kepala hotak sekular, kita akan ajar cara nak buat projek je lah. Cara buat hubungan seks yang selamat, bebas kuman, hygenic, masa yang sesuai dan sebagainya.

Kemudian akan diajar lah pulak kalau termengandung nak buat camana… jangan buat pengguguran, tapi kalau nak buat juga buatlah begini-begini.  Kalau tak sempat, anak lahir jangan dibuang, letakkanlah kat depan masjid ke, pondok bas ke…  Kalau ini ajelah acuan yang nak diajar… tak payahlah anak aku masuk sekolah tu, aku ajar sendiri je kat rumah, cukup masa ambik PMR, ambik UPSR.

Pendidikan seks ni penting, sapa kata tak penting, tapi kita kena tengok bila dan bagaimana nak mengajarnya.  Kalau disebabkan banyakknya kes buang anak, hamil bawah umur, gejala sosial berleluasa maka kita pun nak ajar seks – nantinya kita buat kerja macam BOMBA, ada api pergi padam, bila jadi lagi pergi padam. Tak berkesudahan.

Selagi pintu-pintu kearah maksiat, konsert yang tak jelas hujung pangkalnya – karnival tak karnival, majalah-majalah yang tak ada etika dan moral, semuannya sama naik macam cendawan lepas hujan, makanya tak payahlah buang duit dan masa untuk buat benda nie – tak berfaedah langsung.

Aku harap tidaklah permulaan pendidikan seks tu diajar dengan nota-nota yang ditaja oleh syarikat kondom pulak.  Sebab aku tengok dari menteri, termasuklah pembuat dasar dan pelaksana dasar tu semuannya hampeh, tak menyakinkan aku langsung.

SHAHRUL PESHAWAR

3 Comments

Filed under Di Minda Saya

bertemu Sestra Fauziah Tahar

Baru-baru ni aku berkesempatan bertemu dengan Kak Fauziah, kini menjadi aktivis Malaysian Relief Agency.

Kebetulan beliau berada di Perlis dan flight ke KL dari Alor Setar ada pada jam 6 petang (lebihkurang).  Jadi dia ada lebihan masa kurang lebih 3 jam, maka dia pun drop by di pejabat aku.

Boss aku pun memang kenal rapat dengan beliau dan biasa berkerjasama dengan dia dalam beberapa misi bantuan kemanusiaan sebelum nie.

Aku mula kenal Kak Fauziah ni semasa aku duduk di Tabung Bosnia-ABIM, masa tu aku fresh lagi baru habis belajar.  Kami menyertai kelas Bahasa Bosnia bersama, nama je Bahasa Bosnia tapi yang ajar tu mamat dari Sanjak, jadi bahasanya tu bahasa Sanjak le.

Kak Fauziah punya kemahiran istimewa, dia boleh menguasai bahasa isyarat, aku ada belajar few words dari dia, dan kini Kak Fauziah sedang melatih beberapa orang kawan-kawan istimewa sebelum mereka dihantar berkhidmat dengan beberapa buah hotel dan resort yang mesra orrang kurang upaya.  Macamana dia tak terror?  Dia bekas guru besar di sebuah sekolah khas di Selangor dulu.

Masa aku di Uzbekistan dulu (misi Malaysian Relief Agency Tashkent) aku pernah dapat berita tim Kak Fauziah (termasuk Kak Amirah n Kak Norma) mendapat kemalangan di Bosnia.  Sedih gaklah dapat cerita tu, tapi alhamdulillah diaorang semua selamat walaupun ada yang cedera ketika tu.

Masa aku di Afghanistan (misi Global Peace Malaysia), Kak Fauziah and tim termasuk (Kak Pah dan Kak Norma) ada melawat aku dan Bakhtiar Hasnan.  Tim Kak Fauziah datang setelah Tim Dr. Hyzan bersiap untuk pulang, mereka semua sempat makan malam sekali.  Kami sempat atur beberapa program untuk mereka masuk bertemu dengan NGOs dan pelarian Afghan, kami sempat bawa mereka melawat beberapa kem pelarian.

Kesempatan kehadiran Kak Fauziah di pejabat aku kami manfaatkan dengan sesi dialog bersama para pelatih GEMS (program anjuran Khazanah Negara) yang bertugas di pejabat kami.

Semoga kita dapat bekerjasama lagi didalam misi-misi yang lain.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Humanitarian, sukarelawan

Malaysia: End ‘Charade of Justice’ at Anwar Trial

Proceedings Violate Basic Fair Trial Rights

March 23, 2010

Phil Robertson, deputy Asia director

(New York) – The Malaysian government should drop all charges in the politically motivated trial against opposition leader Anwar Ibrahim, Human Rights Watch said today. The so-called “Sodomy II” trial, which has been plagued by serious due process problems and government interference, is scheduled to resume on March 25, 2010.
The government has accused Anwar of consensual homosexual conduct with Mohammed Saiful Bukhari Azlan, a former aide, on June 26, 2008, in a private condominium. Court decisions denying Anwar’s lawyers access to critical evidence held by prosecutors, and the publication of unreleased trial evidence in a ruling party newspaper, raise serious concerns about whether Anwar will receive a fair trial.
“The government should end this charade of justice and drop the charges against Anwar,” said Phil Robertson, deputy Asia director at Human Rights Watch. “Every step of the way, the court has blocked Anwar’s lawyers from preparing a thorough defense.”
Several of the court’s rulings subvert the discovery process, a crucial component of the right to prepare a defense, Human Rights Watch said. Anwar’s lawyers have been denied pre-trial access to DNA specimen samples, statements by the plaintiff and key prosecution witnesses, notes from doctors who examined Saiful, and original copies of CCTV surveillance system tapes from the condominium at the time of the alleged incident. Even after the trial began, on February 2, 2010, the court ruled against providing the defendant a list of prosecution witnesses, much less witness statements.
Human Rights Watch is also deeply concerned about political interference in the trial by the ruling coalition. The court took no action in response to articles in Utusan Malaysia, a newspaper owned by UMNO, the lead party in the ruling coalition, containing information gathered during the court’s in camera fact-finding visit to the condominium.
“The publication of unreleased trial evidence in what is effectively a government newspaper is an appalling attempt by the government to interfere in the Anwar case,” Robertson said. “This is just the latest instance of the ruling coalition trying to call the shots in this trial of a major opposition leader.”
Other instances of government interference have surfaced during the 20 months since the charges were first leveled against Anwar. The most damaging episode was the involvement of Attorney General Tan Sri Abdul Gani Patail, who in March 2009 transferred the case from a Sessions Court to the High Court, limiting the defendant’s right to appeal should he lose the case. At the time the attorney general issued the order, he was under investigation by the country’s anti-corruption agency over allegations that he fabricated evidence in Anwar’s first sodomy case, in 1998.
Should Anwar be found guilty, the court could sentence him to a 20-year prison term and whipping. He would also be forced to relinquish his parliamentary seat. Even if Anwar is imprisoned for only one day or fined at least RM2000 (US$600), he would be barred from standing for election for five years.
Human Rights Watch also has concerns about the authorities’ investigation of the case and development of charges. Saiful was not examined until 48 hours after the alleged incident, and the first doctor from Hospital Pusrawi (Pusat Rawatan Islam) reported he found no evidence of anal penetration. Saiful then visited Hospital Kuala Lumpur, a government hospital, and a report endorsed by three specialists from that hospital also found “no conclusive clinical findings suggestive of penetration to the anus and no significant defensive wound on the body of the patient.”
Saiful originally alleged he was raped but when it was pointed out that Anwar, a then 61-year-old man with a bad back, was no physical match for a healthy 24-year-old, Saiful’s complaint was revised to indicate consensual homosexual conduct.
The charges were filed under an antiquated law, a holdover from British colonial rule, that criminalizes “carnal intercourse against the order of nature,” both consensual and non-consensual. Human Rights Watch opposes all laws used to criminalize consensual homosexual conduct between adults, and has repeatedly urged the Malaysian authorities to repeal those provisions and replace legislation on non-consensual sexual acts with a modern, gender-neutral law on rape.
“The Malaysian judiciary will only come into disrepute by holding another show trial of the country’s opposition leader,” Robertson said. “Rather than politicizing the courts and undermining fair trial rights, the Malaysian government should cease the dirty tricks, drop the charges against Anwar, and return politics to where they belong, in the elected Parliament.”

http://www.hrw.org/en/news/2010/03/23/malaysia-end-charade-justice-anwar-trial

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia, Human Rights

Bengkel EM di Kampung Gajah Mati, Pendang

20hb Mac 2010… Kali ni aku turun ke Pendang pula untuk buat EM. Orang kampung disini semuanya “advance” dan dah kenal EM lama… apapun, semuanya berjalan dengan baik dan aku sendiri pun dapat re-fresh banyak benda dengan mereka. Terima kasih dan tahniah.

Leave a comment

Filed under Kempen-kempen

EM di Sik dah siap

Batch pertama EM yang aku buat dengan orang kampung di Sik tempohari dah siap. Alhamdulillah.

Aku akan implementkan EM ni pada pokok kacang aku. Musim hujan pun dah menjenguk semula. Waktu paling sesuai untuk menanam kekacang, sayuran dan roselle (kegemaran aku).

Terima kasih ALlah kerana mengizinkan aku untuk merasa sekali lagi musim Hujan – angin barat.

Shahrul Peshawar, masih di Alor Setar

Leave a comment

Filed under Kempen-kempen

Hujan sudah mula turun di Alor Setar – Raining starts in Alor Setar


(English translation below)

Seronok hujan turun ni… tapi ada juga yang tak seronoknya…

Dulu masa di Peshawar, hujan turun jadi cam pesta. Di Karachi, ikut pengaalam isteri aku, lagi gile, depa siap nyanyi dan joget bawak drum. (tengok filem Lagaan – Amir Khan – nanti korang faham)

Hujan nie membawa banyak rahmat… dan orang selalu kata kemarau setahun dapat dihapus dengan hujan sehari.

Tapi, terlalu banyak hujan boleh jadi mudarat juga. Boleh jadi banjir, boleh jadi barang-barang hanyut. Rumah aku di Gombak dulu pernah kena musibah banjir je, tak naik tinggi pun, paras buku lali je, tapi penatnya… nak membersihkan balik barang-barang yang terkena air, banyakknya cam buku dan bantal, baju aku kena buang je… tak leh nak kembali ke warna asal.

Tapi aku masih syukur, kerana rumah aku tak lah tenggelam seperti separuh rumah orang di kawasan bencana banjir yang memaksa diaorang sehingga panjat bumbung.

Hujan sentiasa mengingatkan aku pada masa silam ku.

Ada sahabat yang mati dipanah petir kerana bermain hujan, ada juga aku terlibat membantu orang yang terkena panahan petir sewaktu hujan ketika menunggu bas di Shah Alam.

Aku suka main bola dalam hujan, lagi lebat lagi best…
Aku pernah camping dalam hujan, habis khemah basah
Aku pernah jungle trekking dalam hujan, takut… dahan pokok jatuh besar-besar

Hujan, mungkin rahmat pada penjual payung dan baju hujan… tapi ianya menggangu "sales" penjual aiskrim dan penjual air batu di bawah pokok ceri.

Hujan adalah rahmat kepada katak – inilah musim dan masanya untuk menambahkan zuriat, tetapi malang dan bencana kepada tikus dan cencurut kerana terpaksa berpindah randah mencari kawasan yang sesuai.

ALlah telah memberikan tanda kedatangan hujan dengan pelbagai cara "alami". Cara mudahnya ialah dengan melihat pergerakkan semut. Bila semut pindah sarang – ada sesuatu akan berlaku. Yang lain, bila burung layang-layang terbang itu tandanya hujan nak turun, awas… pepatah Melayu ada berkata "mendengar guruh dilangit, air setempayan dicurahkan"… guruh bukan petanda nak hujan ya…

Hujan mengingatkan aku pada banyak peristiwa, umpamanya Majlis Pernikahan aku ditepi pantai… dari awal sampai habis hujan je… kami cuci periuk dalam hujan… hmmm

Lagi hujan, lagi banyak katak melompat… melalut lah pulak..

Cukuplah citer hujan aku.

shahrul peshawar…

It’s fun when raining… but sometime it is not..

When I was in Peshawar, raining is a fiesta. In Karachi, according to my wife, the people are going to dance on the street with drum.. (watch Lagaan film, Amir Khan – you will understand why..)

Rain bring a lot of rahmat (blessing).. and people always says one dry year will be washed away by one day raining.

But, too many rains will make things worse too. Maybe flood, it will washed away your belongings. Once, my house in Gombak was flooded. It’s just the level of my ankle, but, it is tiring when come to clean-up those things soaked with the flood water – like books, pillow, shirts… better to throw away.

However, I still thank to ALlah, as my house did not flooded up to the roof as others in the disaster areas.

Rain always bring my memory back to my child age…

I’ve friend who had died due to lightning while playing football in the rain, I’ve also experienced assisting a group of people who are seriously injured when lightning struck the bus station which they took shelter in Shah Alam. Few of them died due to serious burnt.

I like to play football in rain, the heavy the rain, the best it is
I used to camp in rain, everything get wet
I used to tracking in the jungle in rain, horror… when the branches fall

Rain, a blessing to the umbrella and raincoat seller… but it disturbed the sales of icecream and cold drinks seller under the Cherry tree.

Rain, a blessing to the frog – this is the time for mating but its a disaster to the rats and mole as they have to find some better and dry habitat.

ALlah actually had given us the signs of the coming of rain in various “natural” way. The simplest is by observing the movement of the ants. When they moved their colony to the higher ground, most probably something will happen. The other is by observing the sparrow flying. However, there is a Malay proverb saying – “when you heard thunder in the sky, do not throw away the water in the pile (tempayan)” – Thunder is not the sign of rain.

Rain remind me on so many things, my wedding is nearby sea. House of my wife is less than 300meter from the sea. From beginning until the end, its raining…

More rain, more frogs will jump… hahahaha

Enough for my rain story.

shahrul peshawar…

>

2 Comments

Filed under Di Minda Saya

Ulangtahun 8 Mac


8 Mac 2008 hingga 8 Mac 2010

Senario Semasa:-
Ada satu negeri telah dikebas semula oleh sang lanun bermata SATU.
Ada beberapa ahli parlimen dan adun yang rebah, tersungkur, tersandung dan keluar dari jalan yang disepakati atas pelbagai alasan – hilang keyakinan, silap pertimbangan dan yang terbaru demi agama, bangsa dan rakyat… hihihihi
Ada yang mati, ada yang dihina, ada yang terpecat, ada yang didakwa, ada yang didiamkan, ada yang jadi tulang belakang, ada juga yang menikam dari belakang.

LAWAN TETAP LAWAN
LAWAN SAMPAI MENANG…

Lupakan tu semua.

1. Anwar terus menjadi sasaran BN. Anwar terus menerus menjadi igauan paling menakutkan UBN.
Tak cukup Anwar, isterinya Wan Azizah pun dipalit sama, anaknya pun dijadikan mangsa juga. Anwar adalah musuh UBN yang cukup merimaskan. Pendedahan Anwar cukup mereka risaukan. Dikaitkan Anwar dengan isu liwat siri ke-2. Pelakonnya lebih “cerdik” dari Azizan dulu. Tapi faktanya tetap terpesong dan mengarut.

2. Dokongan kuat PAS didalam pakatan rakyat cukup tidak disenangi. Pelbagai usaha dilakukan untuk memecahkan ikatan persetiaan ini – kerajaan perpaduanlah diberikan nama… dicucuk sana dicucuk sini namun semuannya menemui jalan buntu… namun jarum halus ini telah berjaya juga mencucuk segelintir penyokong. Apapun, PAS adalah tulang belakang kepada pakatan, sokongan dan dokongan padu PAS hanya ALlah sahaja yang dapat membalasnya. Orang BN jadi ADUN besarkan rumah dan tambah kereta, orang PAS jadi ADUN pindah rumah kecil dan ada yang jual rumah dan tanah pulak.

3. Dokongan kuat DAP kepada Pakatan Rakyat turut menggusarkan UBN terutamanya didalam mengaut undi cina dan bukan melayu. Kejayaan kerajaan Pulau Pinang dan kerjasama erat PAS & DAP dalam kerajaan sah Perak adalah bukti komitmen pada di kalangan pemimpin dan penyokong Pakatan. Memang jelas perbezaan kita dari segi akidah dan ras, akan tetapi ada yang kita sokong dan sepakati bersama… atas titik persamaan inilah kita bekerja.

4. KeADILan adalah komponen paling lemah dalam Pakatan. Justeru, ianya akan diserang dari segenap sudut dan penjuru. Baik Wanita, Angkatan Muda dan seluruh jentera ranting dan cabang semuannya akan dipecah belahkan oleh UBN menggunakan segala ranjau yang mereka miliki termasuk beberapa orang “espion” yang duduk sibuk mengatur pergerakan parti.

5. Kejayaan pentadbiran Pakatan di LIMA buah negeri yang dimiliki amat menyenakkan perut pemimpin UBN. Setelah menjajah sebuah negeri pakatan – PERAK, serangan ditumpukan ke negeri-negeri yang lain. Beberapa tohmahan dan fitnah yang dikenakan telah dapat ditangkis dengan baik dan berhikmah, isu kepala lembu, PKFZ, Kg. Buah Pala, Perarakan Maulidur Rasul, isu ALlah, kuota perumahan, isu Air bersih, royalti petrolium dan sebagainya..

6. Bila TPM sanggup merendahkan diri memaklumkan kepada rakyat bahawa bolehlah dianggap kerajaan pakatan di negeri-negeri yang ditadbirnya gagal, ianya jelas menunjukkan bahawa TPM ini telah kehilangan punca dalam memberikan alasannya. Membandingkan kerajaan negeri dengan kerajaan pusat yang mempunyai bajet berbillion ada seperti membandingkan enjin parut kelapa dengan enjin jet kapal terbang (yang belum hilang).

7. BN semakin terdesak untuk memburukkan Pakatan. Walaupun kelihatan Pakatan sedikit porak peranda dalam dua tiga minggu nie ianya tidak langsung bermakna BN semakin kukuh. Krisis MCA, krisis PPP, krisis dalaman UMNO dan masalah kepimpinan dalam MIC terus berserabut malah semakin genting pula jadinya.

8. Penggunaan dua-tiga orang bekas orang Keadilan untuk menjadi juak umno, mengangkat martabat insaniahlah, karamah insaniahlah (whatever) sudah dijangka. Serangan demi serangan menggunakan media arus perdana (menteri) adalah lumrah dan tidak ada sengatan sangat. Tak luak apa pun, cuma mereka yang rasa syok sendiri saja.

Cukup setakat nie nukilan saya untuk ulangtahun 8 Mac. Semoga kerajaan negeri pakatan terus makmur dan sejahtera. Kitalah pilihan dan kehendak rakyat.

DARI RAKYAT KEPADA RAKYAT DEMI RAKYAT
Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya