Hujan sudah mula turun di Alor Setar – Raining starts in Alor Setar


(English translation below)

Seronok hujan turun ni… tapi ada juga yang tak seronoknya…

Dulu masa di Peshawar, hujan turun jadi cam pesta. Di Karachi, ikut pengaalam isteri aku, lagi gile, depa siap nyanyi dan joget bawak drum. (tengok filem Lagaan – Amir Khan – nanti korang faham)

Hujan nie membawa banyak rahmat… dan orang selalu kata kemarau setahun dapat dihapus dengan hujan sehari.

Tapi, terlalu banyak hujan boleh jadi mudarat juga. Boleh jadi banjir, boleh jadi barang-barang hanyut. Rumah aku di Gombak dulu pernah kena musibah banjir je, tak naik tinggi pun, paras buku lali je, tapi penatnya… nak membersihkan balik barang-barang yang terkena air, banyakknya cam buku dan bantal, baju aku kena buang je… tak leh nak kembali ke warna asal.

Tapi aku masih syukur, kerana rumah aku tak lah tenggelam seperti separuh rumah orang di kawasan bencana banjir yang memaksa diaorang sehingga panjat bumbung.

Hujan sentiasa mengingatkan aku pada masa silam ku.

Ada sahabat yang mati dipanah petir kerana bermain hujan, ada juga aku terlibat membantu orang yang terkena panahan petir sewaktu hujan ketika menunggu bas di Shah Alam.

Aku suka main bola dalam hujan, lagi lebat lagi best…
Aku pernah camping dalam hujan, habis khemah basah
Aku pernah jungle trekking dalam hujan, takut… dahan pokok jatuh besar-besar

Hujan, mungkin rahmat pada penjual payung dan baju hujan… tapi ianya menggangu "sales" penjual aiskrim dan penjual air batu di bawah pokok ceri.

Hujan adalah rahmat kepada katak – inilah musim dan masanya untuk menambahkan zuriat, tetapi malang dan bencana kepada tikus dan cencurut kerana terpaksa berpindah randah mencari kawasan yang sesuai.

ALlah telah memberikan tanda kedatangan hujan dengan pelbagai cara "alami". Cara mudahnya ialah dengan melihat pergerakkan semut. Bila semut pindah sarang – ada sesuatu akan berlaku. Yang lain, bila burung layang-layang terbang itu tandanya hujan nak turun, awas… pepatah Melayu ada berkata "mendengar guruh dilangit, air setempayan dicurahkan"… guruh bukan petanda nak hujan ya…

Hujan mengingatkan aku pada banyak peristiwa, umpamanya Majlis Pernikahan aku ditepi pantai… dari awal sampai habis hujan je… kami cuci periuk dalam hujan… hmmm

Lagi hujan, lagi banyak katak melompat… melalut lah pulak..

Cukuplah citer hujan aku.

shahrul peshawar…

It’s fun when raining… but sometime it is not..

When I was in Peshawar, raining is a fiesta. In Karachi, according to my wife, the people are going to dance on the street with drum.. (watch Lagaan film, Amir Khan – you will understand why..)

Rain bring a lot of rahmat (blessing).. and people always says one dry year will be washed away by one day raining.

But, too many rains will make things worse too. Maybe flood, it will washed away your belongings. Once, my house in Gombak was flooded. It’s just the level of my ankle, but, it is tiring when come to clean-up those things soaked with the flood water – like books, pillow, shirts… better to throw away.

However, I still thank to ALlah, as my house did not flooded up to the roof as others in the disaster areas.

Rain always bring my memory back to my child age…

I’ve friend who had died due to lightning while playing football in the rain, I’ve also experienced assisting a group of people who are seriously injured when lightning struck the bus station which they took shelter in Shah Alam. Few of them died due to serious burnt.

I like to play football in rain, the heavy the rain, the best it is
I used to camp in rain, everything get wet
I used to tracking in the jungle in rain, horror… when the branches fall

Rain, a blessing to the umbrella and raincoat seller… but it disturbed the sales of icecream and cold drinks seller under the Cherry tree.

Rain, a blessing to the frog – this is the time for mating but its a disaster to the rats and mole as they have to find some better and dry habitat.

ALlah actually had given us the signs of the coming of rain in various “natural” way. The simplest is by observing the movement of the ants. When they moved their colony to the higher ground, most probably something will happen. The other is by observing the sparrow flying. However, there is a Malay proverb saying – “when you heard thunder in the sky, do not throw away the water in the pile (tempayan)” – Thunder is not the sign of rain.

Rain remind me on so many things, my wedding is nearby sea. House of my wife is less than 300meter from the sea. From beginning until the end, its raining…

More rain, more frogs will jump… hahahaha

Enough for my rain story.

shahrul peshawar…

>

2 Comments

Filed under Di Minda Saya

2 responses to “Hujan sudah mula turun di Alor Setar – Raining starts in Alor Setar

  1. edy

    rumah saya skarang tengah banyak semut terbang..tiba2 je…keluar dari atas…tak pernah berlaku lagi sejak duk sini 30tahun..ape petandanye agaknye ye?2330 7/5/2011

    • shahrulpeshawar

      rumah ada kelkatu ni selalunya sejuk, kata orang ada rezeki nak masuk atau ada bala yang terhalang untuk menimpa keluarga tersebut. Wallahualam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s