wajarkah 13 Mei dikenang dengan darah & airmata?

13 MEI

13 Mei muncul lagi ditengah kecelaruan konsep 1 Malaysia yang dipercayai diborong dari Israel.  Tarikh berdarah ini sentiasa diambil oleh puak pelampau Melayu yang semakin bercambah untuk menjadi bahan kempen menarik ahli disamping menjadi alat propaganda skala murahan.

Hari Tanah Melayu kehilangan Temasik, Setui, Pattani, Pulau Pinang, Melaka dan banyak lagi daerah ketangan Siam, Inggeris, Portugis, Belanda dan Jepun adalah hari yang lebih wajar disemarakkan dan dikobarkan api perjuangan, itu perjuangan yang sebenar dan setiap pertempuran dalam perjuangan tersebut adalah pertempuran suci anak-anak bangsa mempertahankan maruah dan jati diri bangsa… ini yang sewajarnya ditiup kepada tunas muda bangsa…

Jangan jadikan 13 Mei hari duka dan jangan jadikan ia sebagai alasan untuk mempersatu bangsa Melayu, dangkal sangat asasnya.

13 Mei sentiasa menjadi penanda aras kepada kemusnahan kerjasama diantara bangsa-bangsa yang hidup diam di Malaysia.  13 Mei sentiasa dikenang dengan sudut hitam.  13 Mei sentiasa dikenang dengan darah & airmata.

Dimomokkan 13 Mei sebagai hari dimana orang Melayu bangkit menentang orang Cina dan sekutunya.  13 Mei adalah hari dimana orang selain Melayu tahu bahawa tuan di Malaysia ialah orang Melayu.  13 Mei adalah hari pembalasan diatas penghinaan dan “kepariahan” yang dialami oleh orang Melayu… benarkah gimik dan mitos ini?

13 Mei adalah hari dimana semangat setiakawan antara Melayu-Cina-India diuji dan terbukti ianya dapat dipertahankan.  13 Mei adalah hari dimana setiap warga Malaysia yang beragama patut memahami adab dan resam agama dan kepercayaan yang dianuti oleh teman-temannya.

13 Mei adalah hari untuk memperingatkan bahawa Assobiah dan semangat perkauman hanya akan membawa kita tersantak ke suatu sudut yang terpersok, tiada siapa yang untung dan kesemuanya bakal rugi.

13 Mei adalah hari untuk menyatakan kesatuan dan perpaduan dikalangan warga berbilang bangsa di Malaysia.

13 Mei bukanlah seburuk yang disangka.

SHAHRUL PESHAWAR, Alor Setar

 

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s