Kursus Sukarelawan di Masjid Saujana Utama

Aku dijemput untuk memberikan kursus asas sukarelawan kepada mereka yang berminat di Masjid Saujana Utama, Sungai Buloh pada 28hb Mei yang lalu sempena Hari Kemanusiaan peringkat Masjid Saujana Utama bersama NGO-NGO.

Pada asalnya, aku plan nak bentangkan dua tajuk – 1. 20C dalam Kerja Sukarela dan 2.  Asas Kerja Sukarela.  Tapi melihat kepada masa yang agak terhad, aku tumpu pada tajuk ke 2 je – Asas Kerja Sukarela.

Dalam tajuk nie banyak aku sentuh tentang persiapan diri seorang sukarelawan sebelum pergi menyertai mana-mana misi, samada misi itu misi perubatan, misi pendidikan, misi kemanusiaan, misi bencana, misi kebudayaan dan sebagainya. 

Juga aku selitkan tentang beberapa budaya dan adat seorang sukarelawan dan dalam konteks diri aku – sukarelawan bantuan kemanusiaan.  Ada banyak perkara yang kita perlu tahu, kita perlu rancang, kita perlu kaji, kita perlu sediakan, kita boleh jangkakan, kita perlu elakkan  dalam menyertai sesebuah misi.

Hari Kemanusiaan ini diserikan dengan ceramah dan Khutbah Jumaat oleh Ust. Ridzuan dari Muslim Care, penulis buku Cinta di Langit Gaza, sesudah solat Jumaat, satu sesi ceramah telah disampaikan oleh Puan Hashimah dari Aman Palestine.  Selepas Asar barulah sesi aku, diselang seli dengan dentuman halilintar diiringi ribut lebat.  Untuk mengurangkan kerisauan pada pendengar, aku kata – dentuman-dentuman sebeginilah yang didengari dan dirasai oleh penduduk Lebanon dan Palestine saban hari.

Isteri aku pulak, dari pagi sehinggalah ke petang sibuk membaca tapak tangan untuk diagnos penyakit melalui kaedah perubatan Islam dan membuat BEKAM.  Alhamdulillah, sambutan amat baik.

Hari Kemanusiaan ini berakhir dengan Kuliah Maghrib yang disampaikan oleh Sdr. Shahran Kassim dari Malaysian Relief Agency, bagaimanapun aku tak dapat join program ni sebab ada komitmen lain pada masa tu, jadi tak dapatlah nak maklumkan isi kandungan ceramah beliau tu.

Aku pun tak sangka dapat jumpa ramai kenalan dan kawan-kawan lama di sini.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya, Humanitarian, Kempen-kempen, sukarelawan

Leave a Reply

