Category Archives: Bencana Alam

Act Of ALLAH – Act Of GOD

Haiwan-haiwan Somalia

Aku sertakan disini gambar beberapa haiwan yang aku ambil di Somalia. Ada beberapa haiwan yang aku jumpa tapi aku tak sempat ambil gambar (sebab aku rasa korang pun tak minat nak tengok), antaranya kambing, biri-biri, keldai, kuda, lembu, kucing, kijang, ayam, itiknapuh dan rusa. Sepanjang sebulan aku di Somalia, seekor anjing pun aku tak pernah nampak.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya

Rindu makanan Malaysia


Rasa rindu pada makananan Malaysia sudah sampai.

Rindu pada Nasi Lemak, Roti Canai dan Kuey Teow Goreng.
Aku miss Masak Asam mak
Aku miss Terung Goreng Berlada isteri
Aku miss Singgang mak mertua…

Aku juga miss pada Air Bandung
Aku juga miss pada Cendol
Aku juga miss pada A B C

Team Kedua MRA sudah sampai. Mereka bertenaga dan komited, sama seperti ketika aku sampai 28 hari yang lalu. Dengan menaiki pesawat yang tayarnya botak dan takde aircond semasa berlepas, mereka dijangka dapat meneruskan misi ini dengan cukup baik.

MRA, alhamdulillah, kami laksanakan semua program ini sendiri, tidak ada mana-mana rakan pelaksana. Kita ada staf tempatan yang saling berkerjasama berganding bahu membantu mereka yang kelaparan dan kesusahan. Kita cuma berkerjasama dengan Majlis Tempatan bagi memastikan keselamatan dan kelulusan tapak untuk perlaksanaan program.

Kepada sukaralewan yang terlibat di Malaysia, juga penderma-penderma yang budiman. Jasa anda akan dikenang sepanjang hayat. ALlah jua yang dapat membalasnya.

Shahrul Peshawar

2 Comments

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Refugee, Somalia

Kisah-kisah “Buang Air”

Hari nie aku nak cerita satu benda. Korang jangan kira aku pengotor pulak. Aku nak cerita pasal buang air kecil. Yang kita panggil “kencing” tu. Kalau kencing tersumbat, itu maknanya korang ada batu karang. Kalau kencing terlalu kerap, korang ada kemungkinan ada darah tinggi. Kalau kencing kuning, korang ada kemungkinan ada hepatitis. Kalau kencing tak lawas, ada masalah dengan korang punya buah pinggang. So, korang baca cerita kencing aku nie dari sudut positif, ok. Aku janji tak “kencing” korang semua.

Kencing atau buang ari kecil nie satu aspek penting yang perlu dan selalu aku tekankan bila aku diminta untuk bercakap atau berkongsi tentang “dunia kemanusiaan”. Kenapa buang air kecil ni penting? Selain dari ianya tidak menyusahkan misi bantuan ketika ianya juga berperanan untuk menyelamatkan nyawa anda.
Kalau anda jenis yang terlalu kerap buang air kecil, anda kena maklumkan kepada Ketua Misi anda dan anda juga perlu adjust untuk pastikan anda tidak banyak bercadang untuk berhenti buang air. Dalam perjalanan sejauh 300-400 km, kebiasaannya kita akan berhenti dua kali, sekali untuk makan dan solat termasuk buang air dan sekali lagi hanya untuk buang air dan sedikit “refreshment”. Kalau sebab anda, misi terpaksa berhenti lebih dari dua kali, ianya sangat membebankan dan merbahaya. Kalau kena tempat yang memang terkenal dengan tembak menembak, sniper dan rompakan, ianya akan memberikan mereka peluang untuk menjadikan kita mangsa. Perasaan cemas, gentar dan takut akan membuat kita lebih berpeluh dan merangsang buah pinggang untuk mengeluarkan lebih banyak kencing. Sebab tu kita kena sentiasa memastikan diri kita bebas dari perasaan ingin buang air kecil selalu.

KISAH Satu
Kencing tikus – Leptospirosis. Inilah penyakit yang banyak orang tak perasan, terutama pada petugas bantuan yang sibuk membantu ketika banjir. Masa banjir, semua lubang yang ada dibumi akan dipenuhi air, termasuklah lubang tikus, lubang ular dan segala macam binatang. Jadi semua haiwan nie akan keluar untuk menyelamatkan diri, mana haiwan yang terperangkap, dia akan terasa cemas, dan dalam hal nie, tikuslah yang menjadi mangsa, bila dia cemas, dia terkencing dan kencing tikus nie mengandungi racun. Dan dalam hal banjir, kencing ni akan hanyut bersama air banjir tersebut dan kadangkala ia akan bertakung disesuatu tempat sehingga surut atau hanyut lagi ke tempat lain. Kalau kita terkena air yang mengandungi kencing tikus secara sengaja atau tidak, ia akan memungkinkan kita untuk dijangkiti wabak tersebut.

Masa banjir di Pakistan dulu, lepas sebulan aku balik, badan aku jadi susut, aku ingat diet aku berjaya, tapi isteri aku kata ini penyakit.. yelah isteri aku boleh baca tapak tangan, dia belajar. Masa kecik aku pun belajar tengok tapak tangan, kawin dengan siapa, dapat anak berapa hahahahahaha. Satu hari tu, aku rasa tak larat sangat, aku pergi ke Wad Kecemasan Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar terus aku kena tahan ward. Sahabat aku Azman yang tolong hantar. Doktor kata aku suspek kena Hepatitis A, nasib baik bukan B, C, D dan seterusnya. Dekat dua minggu aku kat Hospital dan dekat dua bulan aku keluar masuk hospital, habis urat aku kena cucuk nak ambik darah. Pelajarannya ialah hati-hati dengan KENCING TIKUS dan kalau KENCING KUNING itu bahaya.

KISAH Dua
Dalam perjalanan dari Bossaso ke Garowe, kami terpaksa singgah buang air di padang pasir yang ada pokok renek berduri, cukup untuk menyorok dari pandangan orang. Kena hati-hati, duri pokok renek ni tajam, boleh buat jarum. Orang sini panggil buang air tu “banak”. Dalam keadaan darurat, terpaksa buang air kecil secara berdiri. Tapi berdiri macamanapun mesti ada skilnya gak. Pertama, dalam darurat macamanapun, korang kena pastikan arah angin bertiup kemana, cam kita selalu cek arah angin masa nak main layang-layang. Kalau korang gagal pastikan arah angin kemana, tengah buang air tu tiba-tiba angin bertiup habislah terpercik sana-sini. Jadinya korang kena ada skil tu. Skil ni terpakai diseluruh tempat yang aku pernah pergi.

KISAH Tiga
Semasa aku bertugas di Pakistan dan Afghanistan dulu, bila dalam perjalanan, kita berhenti untuk buang air besar atau kecil, mereka akan bagi kertas tisu. Ye, kertas tisu cam kat dalam toilet tu. Diaorang istinjak guna kertas, dan dalam keadaan tak ada kertas diaorang akan gunakan batu. Kita belajar bab istinjak ni masa di sekolah dulu. Tapi kat Somalia nie tak boleh, dia mesti pakai air jugak, macamanapun mesti ada air. Takde air dia akan tahan sampai ada air. Hah, sama cam orang Melayu gak.
Cuma masalah pakai tisu dan batu nie ialah senang sekali toilet kat sini tersumbat dan nak merepairnya pun buang masa aje sebab minggu depan tersumbat balik. Tu sebab kat toilet awam kena hati-hati, kadang-kadang dalam radius 50 meter dari tandas dah bersepah kat tepi-tepi tu.

KISAH Empat
Masa aku mula-mula bertugas di Uzbekistan dulu, masa aku masih muda remaja, baru masuk 22 tahun, aku pergi ke kampung keluarga angkat aku, keluarga Kahramon Yuldashev di Ferghana Valley. Masa tu salji, kat sini salji tebal. Masa kami sampai, dah pukul 11 malam, pastu ada kenduri kahwin kat situ, diaorang ajak minum arak, aku kata aku tak minum arak, teh bolehlah. Diaorang kata minum araklah boleh panaskan badan, aku kata takpelah, bagi teh sudahlah. Aku minum teh dekat dua kole gak sebab nak melayan berborak.
Pastu bila balik ke rumah Kahramon, kami mengantuk sangat. Aku pun tertidur, lepas tu terbangun, rasa nak buang air. Aku kejut Kahramon, dia dah tak sedar diri, aku goncang dia, aku tanya mana tandas, “oo brat, gde tualet?” dia jawab sambil menunjuk satu arah “tam” – kat situ. Aku pun separuh merungut dan separuh mengantuk pergilah ke tandas, dalam hati risau gak, sebab diaorang nie selalunya ada bela anjing. Aku rasa aku sampai ke tandas tu, lampu memang tak ada, toksah tanya, aku main tolak-tolak aje pintu dan aku pun laksanakan sehingga selesai. Aku bawak air mineral. Subuh, kami bangun solat dan air wudhu panas telah disediakan dalam bejana aluminium. Lepas tu Kahramon kata kalau nak mandi pergilah kat bilik air, tapi dia tunjuk arah lain dari malam tadi.

Rupanya malam tadi aku pergi kat stor barang-barang je. Dan bila aku lalu kat situ aku jeling, aku nampak ada “ais batu” baru kat situ… beku.

KISAH Lima
Ini kisah klasik yang sdr. Khairil Annuar selalu cerita kat aku, dan aku akan sentiasa cerita kat semua orang yang aku sayang dan yang bercita-cita nak jadi humanitarian. Aku panggil kisah nie kisah “Kencing Kat Tayar” je.

Bila kita pergi ke kawasan perang atau lepas perang atau konflik yang ada elemen periuk api dan jerangkap samar, kita dinasihatkan untuk tidak banyak bergerak. Dan tempat paling selamat untuk buang air ialah di tayar kereta yang kita naik. Jangan nak pergi cari semak, belakang pokok, tepi tembok dan sebagainya.
Nak tahu tempat tu ada land mine atau tidak, biasanya pemandu orang tempatan akan maklumkan kita. Tanda lain, selalunya akan ada batu bertanda merah putih atau merah hitam kat kawasan sekitar tu. Kalau ada tanda tu baiklah hati-hati. Satu lagi, kalau ada banyak sangat bangkai kereta kebal, ada meriamlah, ada lori tersadai tu semua tanda bekas kawasan pertempuran.. kena hati-hati.

Akhir sekali.
Selalu bersedia dengan air mineral dan kertas tisu dimana saja anda berada semasa dalam perjalanan. Kita kat Malaysia semuanya lebih lengkap dan lebih mudah. Kekadang bila berada ditempat yang mana kemudahan asas cam air pun takde kita akan jadi gelabah dan susah nak sesuaikan diri. Jadi sentiasa bersedia dan kreatif dalam perjalanan.

SHAHRUL PESHAWAR

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Refugee, Somalia, sukarelawan

Syarikat ni sure tak boleh survive kat Malaysia


Kalau kat Malaysia, sapa pun tak akan ambil spare part dari syarikat nie.
Client pun tak nak, cabut lari punya…

Tapi ini Somalia, tak de hal lah bro…

Shahrul Peshawar, Bossaso

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Peta Dimana, Refugee, Somalia

Bila lepas saja, sebutlah Alhamdulillah


Ada satu kawasan maut di dalam perjalanan dari Bossaso ke Gardo. Terletak di dalam kawasan berbukit bukau, semacam jalan nak Genting, Freaser dan Janda Baik. Berselekoh tajam sepanjang masa. Khabarnya setiap hari, mesti berlaku kemalangan, kalau tak eksiden sesama kereta, pastilah ada kereta yang terbabas atau hilang kawalan pemanduan.

Hinggakan, kebanyakkan pemandu dan pengguna jalanraya apabila sahaja merentasi kawasan ini, mereka akan mengucapkan kalimah Alhamdulillah. Dan hari ini, ada satu kawasan atau pekan kecil, siap dengan masjid, pusat kesihatan, restoran (gerai je) didirikan disini, disatu pekan yang dikenali oleh semua orang sebagai pekan Alxamdulillah (baca sebagai Alhamdulillah).

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Peta Dimana, Refugee, Somalia, sukarelawan

Hal Ehwal Makanan di Somalia

Kita semua faham, Somalia dilanda kebuluran dan kelaparan. Tetapi, sebelum kita nak bagi orang Somalia makan keropok lekor atau pulut panggang, baiklah kita kenali dulu apa benda yang diaorang nie suka makan. Baik yang kaya atau yang miskin. Jadi bila makanan yang biasa dimakan tak dapat, mereka dapat kurang daripada itu, ianya sudah dikira tak cukup makan…

Hari nie biar aku cerita pasal makanan orang Somali pulak, tetapi sebelum aku masuk jauh kedalam bab tu, biar aku citer style diaorang nie makan.

Diaorang nie makan cam kita gak, pakai tangan je. Kalau makan steak tu aje diaorang pakai pisau, yang lain macam biasa je.. Cuma makanan diaorang nie tak banyak berkuah macam kita. Biasa tak tengok budak-budak baru belajar makan nasi? Cuba perhati tengok, budak-budak kalau makan nasi dia akan genggam nasi tu dengan lima-lima jari dan sumbat kedalam mulut, mesti berterabur nasi tu kat pipilah, kat atas hidunglah, betul tak? Kalau dah expert, nasi tu letak kat hujung jari je, satu suapan je, tapi bersih dan cermat, kat sini semua orang yang aku jumpa, makan cam tu, masuk penuh-penuh jari, pastu nasi tu mulalah berterabur. Aku ingat makan nasi je camtu, rupanya makan spaghetti pun cam tu gak. Kat sini dioarang kira spaghetti lah, kat tempat kita mee kuning tu jelah. Diaorang nie tak pernah ada konsep kalau makan tak habis nanti nasi menangis, kekadang kita jadi kecewa bila bagi makan dia makan tak bersih, nasi jatuh bertaburan dan tak habis… bukan dia tak hargai bantuan kita tapi cara dan tabiat diaorang makan memang begitu.

Kesan penjajahan Itali menyebabkan diaorang pandai makan spaghetti, cam kitalah jadi pandai makan sandwich, burger, cheese, nasib baik kita “diperintah” je, bukan dijajah hihihihihi.. Aku kata kat diaorang, nasib korang baik Itali yang jajah, dapat makan spaghetti sampai hari ni, kalau Jepun jajah korang, makan ikan mentah ajelah.

Diaorang tak sosial cam kita. Tempat makan lelaki biasanya terbuka. Tempat makan perempuan dalam bilik bertabir (langsir). Tempat makan keluarga pun dalam bilik dan berlangsir. Tak boleh makan walaupun dengan isteri kita kat tempat terbuka, kena pergi kat dalam bilik gak, ini mendatangkan kemarahan pada mereka.

Kat sini air minum (air kosong) dipanggil “biha”, secara umumnya air semua dipanggil biha. Kalau nasi dipanggil “bris” serupa cam sebutan Empangan Beris tu. Kalau tepung disebut “bur”. Minyak masak dipanggil “saleb”. Gula dipanggil “songkor”. Aku kena hafal sebutan nie semua sebab inilah benda-benda yang kita nak bagi pada IDP kat sini. Roti cam biasa, mana aku pergi pun diaorang panggil Roti gak. Cuma ada satu kaum je kat Malaysia yang “biskut” dia sebut “roti” gak… kaum manalah tu..

Jauh pulak meraban. Ok, balik pada citer makanan. Aku mula dengan breakfast dulu. Diaorang nie breakfast makan roti atau nasi atau spaghetti dengan daging kambing. Ada juga aku tengok roti serupa cam Tosai kat sini, diaorang makan style “roti banjir” kuah taruk sekali. Tapi selalunya diaorang makan hati kambing pagi-pagi nie. Hati nie dia hiris, goreng dengan bawang dan tomato. Mana yang moden sikit akan makan roti dengan tuna ada salad sekali. Masa aku kat Galkaiyo, aku minta telur ayam, dia kata telur kena request kurang-kurang tiga hari. Telur sangat terhad. Kena order dulu. Aku kata takpelah cam tu. Hati kambing pun hati kambinglah. Bagus gak untuk rawat Hepatitis A yang aku pernah kena dulu tu.

Makan tengahari dengan makan malam sama je lebih kurang menu dia. Daging kambing salai, daging kambing stim dan daging cincang, semua makan dengan nasi, roti atau spaghetti. Roti diaorang cam Roti Perancis tapi pendek je… Nasi dia cam nasi minyak, beras pakai beras basmati dari Pakistan. Ada sekali aku cuba minta ayam, ayam tu datang dari Dubai. Tak fresh, diaorang tak pandai masak ayam. Ikan pun sama gak. Kalau korang ada di Galkaiyo atau Garowe janganlah minta ayam atau ikan, tak fresh. Di Bossaso boleh mintak ikan, sebab diaorang tepi port aje.

Diorang ada gak sayur-sayur nie, tapi tak banyak pilihan, yang aku biasa mintak – salad. Yang dikatakan salad kat sini ialah bawang, letak tomato, letak capsicum dan kentang rebus, ada limau untuk diperah, itulah salad. Ada satu lagi sayur cam bayam, kalau kat Pakistan dan Afghanistan diaorang panggil “palak”, sayur cam tulah, orang Melayu mungkin tak lalu makan, sebab di jadi cam sayur kena lumat dengan lesung batu.

Kat sini ada lagi makanan yang popular iaitu samosa. Samosa Somalia nie dia pakai daging cincang campur bawang dan kobis. Pastu ada banyak rempah ratus. Rasanya ok, makan seketul dah kenyang. Tapi Samosa Somalia tetap tak boleh kalahkan Samosa Chilanzar, yang aku pernah makan di Tashkent, Uzbekistan. Samosa Afghan dan Pakistan pun tak boleh lawan gak. Samosa yang aku selalu beli di Bazaar Ramadhan Jalan Raja Uda Kampung Baru tak boleh dibandingkan sebab saiz dia cenonet je. Tak ikut spesifikasi Samosa yang sebenar.

Ada satu lagi yang menarik disini, di panggil “Halwo Kismayo”. Siapa yang tahu buat halwa nie, confirm dia akan jadi kaya raya. Halwa nie, kalau korang tanya aku, aku tak lah expert cam Chef-chef yang selalu keluar TV tu, tapi aku boleh agak bahan-bahan dia. Dia guna gula, guna agar-agar, tepung jagung, campur madu, letak buah pelaga, ada bunga cengkih dan ada dua tiga bahan lagi yang aku still tak dapat nak explain. Halwa nie memang laku giler kat sini. Panas-panas lagi orang dah booking. Kismayo ni satu daerah kat bawah Mogadishu, jadi konon ceritanya orang dari kawasan nie aje yang reti buat Halwa nie, dan disebabkan nak pergi ke Kismayo nie dah jadi susah sekarang sebab Kismayo nie As Shabab control, jadi kalau dapat beli Halwa Kismayo nie kat Garowe pun dah kira berbaloi gak. Nie kira cam beli budu cap Ketereh kat Pasar Greenwood lah.

Halwa nie banyak tempat yang aku pergi semua ada halwa yang istimewa. Paling aku suka ialah halwa karot yang ada di Peshawar. Halwa ni memang sedap dan lazat. Aku nak explain susah sikit sebab takde benda boleh buat bandingan kat Malaysia. Kesimpulan aku, Halwa Kismayo nie dari segi semangatnya macam dodol kita lah, manis, nak buat susah, ambil masa berjam-jam, macamtulah “semangat”nya.

Yang lain special kat sini, kalau tak cuba kira korang tak sampai Somalia lah… ialah susu Unta. Susu unta nie takdelah bau hamis sangat, dan aku minum tak jadi apa pun biasa je… tapi menurut orang sini, kebiasaan kalau Khamis malam Jumaat, lepas baca Yaasin (sini pun baca Yaasin sebab diaorang mazhab Shafiee gak), sang Isteri datang bagi sang suami segelas susu unta tu faham-faham ajelah.

Di tengah lebuhraya, ada juga kedai makan cam RnR kita tu, tapi daging kebanyakkannya daging unta. Kat sini cara dia masak lain sikit, jadi cam aku nie kira sedap ajelah. Dia punya style makan cam Nasi Daging kat belah utara tu, tapi langsung takde kuah nak cicah. Nak bagi nasi tu berkuah sikit dia akan letak “susu masam”, orang kita tak boleh gi punya. Makan ajelah, kita pun bukan nak duduk bertahun-tahun kat sini, jamah ajelah. Tapi aku perhatikan, cara diaorang masak, cara hidang – sangat puas hati, diaorang jaga kebersihan, takde kotor, berbau “mashem” dan sebagainya.

Kalau ada cerita lagi nanti aku kongsi. Aku tulis banyak nie bukan sebab aku takde kerja tapi aku perlu kongsi untuk next tim yang nak datang supaya diaorang tak alami kejutan budaya dan tak perlu berhempas pulas bawak beras, bawak rendang dengan serunding dalam beg sebab takut tak makan kat sini… kalau nak bawak pun, bawaklah kicap, tempoyak , cencaluk dan budu… itu je yang takada.

Oh yer, terlupa pulak, satu lagi benda yang tak ada kat sini – Keropok Moni.

Shahrul Peshawar
Kini berada di Bosaso untuk menyiapkan Gudang Malaysia

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Refugee

Aidilfitri di Galkaiyo, Somalia

Aku beraya dengan bodyguard dan staf MRA. Tiada ketupat dan tiada lemang, tiada kueh raya mahupun kerepek.

Yang ada hanyalah kambing, kambing, kambing…hari hari makan kambing, pagi petang siang malam semuannya kambing hahahahahahaha… ada sekali aku minta telur untuk breakfast, diaorang kata aku kena order dua hari dulu, sebab tak de telur dalam stok, telur kena booking in advance… ahahahahaha….

Shahrul Peshawar

1 Comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Refugee, Somalia, sukarelawan

Rumah Perlindungan Al Huda, Bossaso

Inilah rumah perlindungan Al Huda untuk anak yatim dan anak miskin dari kalangan anak-anak pelarian dan masyarakat miskin di Bosasso. Ada sebuah NGO Tempatan yang membantu mereka, sangat komited. Mereka perlukan dana untuk makanan dan sewa rumah. Aku cadang nak gunakan program Qurban untuk sponsor rumah perlindungan nie.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Di Minda Saya, Refugee, Somalia, sukarelawan

Bersama Dr. Daud di Port Bossaso

Dr. Daud dah sampai ke Bossaso? Bukan, ini Dr. Daud Bossaso. Dia nie staf MRA Somalia. Kami bergambar kat Port Bossaso. UN guna port nie untuk bawa masuk makanan dan supply ke kawasan utara. Mana ada lanun sangat, dulu korang ingat tak yang panggil orang Bugis tu lanun sapa? Mat Salleh kan, cam tulah gak kat sini, depa panggil orang yang ganggu diaorang lanun… simple je.

Janganlah korang bayangkan Pelabuhan Kelang atau North Port tu, … ini Somalia lah, ini antara port terbaik yang diaorang ada, camana tempat yang port dia pun tak canggih boleh keluarkan lanun? Kalau ada sesapa nak hantar barang ke Somalia ikut Port Bossaso nie jangan risau, aku memang keturunan Bugis, kira lanun Malaya nanti aku “kow-tim” dengan lanun Somalia.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, IDP, Inilah dunia, Refugee, Somalia, sukarelawan

Bersama anak-anak pelarian di New Shabella, Bossaso

ADA orang kata aku ambil gambar duduk sebab nak melindungi sesuatu dari dalam tubuh badan aku, sampai hati diaorang cakap macam tu, dalam bahasa mahkamah ianya dikira tuduhan berniat jahat – Mala Fide.
Aku kenalah duduk nak bergambar dengan budak-budak, nanti aku tak masuk dalam “frame”. Tukang petik kamera tu dia akan petik je, dia bukan nak cari angle yang terbaik, jadi aku kena advise dia untuk gambar yang menarik, bukan senang nak mintak budak-budak tu bergambar dengan aku… diaorang tak biasa tengok orang lain selain yang sewaktu dengannya…

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Di Minda Saya, IDP, Inilah dunia, Refugee, Somalia, sukarelawan