Category Archives: Kenyataan Media

SOMALIA – ‘Disaster fatigue’ must not dull compassion for starving children – UN

The head of the United Nations Children’s Fund (UNICEF) today made an impassioned appeal to the world to save an estimated 390,000 starving children in famine-ravaged regions of Somalia, saying the international community must not let the so-called “disaster fatigue” numb compassion and generosity.

“I have read in the last few days a number of articles noting a decrease of interest in the Horn of Africa in the press and in the publics. This must not happen. We cannot let a kind of disaster fatigue set in,” said Anthony Lake, the UNICEF Executive Director, at a news conference at UN Headquarters to mark World Humanitarian Day.

“The statistics can be mind-numbing, but remember that the data is sons and daughters. The statistics are little boys and little girls, every one of them,” said Mr. Lake, adding that the situation in Somalia was a “human disaster becoming a human catastrophe.”

In addition to the tens of thousands of Somalis who have already died as a result of the drought-induced famine, which has been exacerbated by conflict and poverty, an estimated 390,000 children are suffering from malnutrition. Four fifths of them are in the worst affected areas of the country’s south-central zone.

“In some areas there we are seeing already historically high rates of severe acute malnutrition… which means that the number of children in that zone facing imminent death is approaching 140,000 children,” said Mr. Lake. “In many ways this is a children’s crisis. Their plight demands and deserves our most urgent, bold and sustained response,” he added.

“I think that in all of us […] there is a natural desire when confronted with the images of people suffering so much to push them away, to categorize them as victims and to thus separate their lives from ours.

“That is wrong. They are not simply victims to be pitied. They are courageous, resilient human beings fighting under terrible circumstances to survive and save their children’s lives. They both deserve out admiration and our support in their desperate struggle, and we are struggling to provide it,” said Mr. Lake.

He warned that the onset of the next rainy season is not due until October and projections indicate that the entire central and southern Somalia will suffer the same extreme food and nutrition crisis now prevailing in the five areas where famine has been declared, with almost 300,000 children in imminent peril.

“The crisis will get worse,” said Mr. Lake. “There will be no major harvest until the beginning of next year and those are predicted to be below average.

“We are in a fight against time. We must take from these facts and projections not hopelessness, not surrender, but a renewed determination to limit the deaths, to save lives and to know some day that we did all we could today. We need all the support that we can get in order to do this,” he added.

Mr. Lake said that UNICEF had established hundreds of nutrition centres and programmes in Somalia and was reaching more than a million people with water and sanitation. The agency is also planning a measles vaccination programme that is expected to reach two million children in the coming months.

Speaking at the same news conference, Valerie Amos, the UN Under-Secretary-General for Humanitarian Affairs, said that despite stepped-up efforts aid agencies were not reaching as many people across the drought-stricken Horn of African with life-saving assistance as they would like.

“We are all working as quickly as we can to provide life-saving aid and protection in the [Somali] capital, Mogadishu, across the border in refugee camps particularly in Kenya and Ethiopia and increasingly in the south, in Al Shabaab-controlled areas.

“But we are still not reaching enough people. Donors and the public have continued to give generously, but we still need more than a billion dollars to provide all the aid that is needed,” said Ms. Amos, who is also the UN Emergency Relief Coordinator.

http://reliefweb.int/node/442075

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Kempen-kempen, Kenyataan Media, Refugee, Somalia, sukarelawan

TABUNG Kemanusiaan dilancar

Oleh WANDA IDRIS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 20 Ogos – Malaysian Relief Agency (MRA) dan Kumpulan Utusan hari ini melancarkan Tabung Kemanusiaan Somalia bagi membantu rakyat negara itu yang kini dilanda krisis kebuluran dan wabak penyakit seperti taun, malaria dan tibi.

Ia merupakan kesinambungan kerjasama kedua-dua pihak dalam usaha mengumpul dana bagi menyalurkan bantuan kepada mangsa-mangsa bencana.

Presiden MRA, Datuk Dr. Abdul Razak Kechik berkata, bantuan segera perlu dihulurkan agar malapetaka lebih teruk seperti kematian terutama di kalangan kanak-kanak dapat dibendung.

“Somalia adalah satu ujian bukan sahaja kepada penduduk di sana tetapi juga masyarakat negara ini dalam menunjukkan keprihatinan membantu mereka yang memerlukan.

“Lebih-lebih lagi Islam amat menggalakkan ikatan ukhuwah Islamiah yang mana kita sebagai saudara seagama perlu mengambil tahu dan membantu tidak kira di mana mereka berada,” katanya pada majlis pelancaran tabung itu di Hospital Pakar Al-Islam, Kampung Baru di sini yang turut dihadiri Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Othman Mohamad.

Sehingga kini, lebih 12 juta penduduk di Djibouti, Ethiopia, Kenya, Somalia dan Uganda menghadapi kebuluran disebabkan musim kemarau terburuk dalam tempoh 60 tahun.

Somalia merupakan negara yang paling teruk dilanda kemarau di Afrika dengan lima kawasan diisytiharkan berdepan dengan kebuluran yang kini mula merebak ke negeri-negeri Wilayah Selatan.

Abdul Razak berkata, sebagai langkah awal, pihaknya akan menghantar Pengarah Eksekutif MRA, Mohd. Shahrulazilan Said bersama seorang lagi sukarelawan MRA dalam misi kemanusiaan pertama yang akan berlepas ke Somalia pada 23 Ogos ini.

Misi tersebut katanya, akan turut menyalurkan bantuan awal bernilai RM70,000 untuk penyediaan makanan, bekalan air dan nutrisi bagi kanak-kanak di negara itu.

Kata beliau, MRA dijangka beroperasi selama tiga bulan untuk fasa pertama dan melalui pengalaman beberapa misi kemanusiaan terdahulu, pihaknya yakin dapat membantu melakukan penilaian untuk projek jangkamasa panjang sekiranya memerlukan.

“Kumpulan pertama misi itu akan berada di Somalia dalam tempoh dua hingga empat minggu sebagai pasukan peninjau. Kita mempunyai jaringan mantap dengan warga Somalia yang menuntut di negara ini serta kerajaan wilayah Puntland yang akan membantu misi kita semasa di sana,” katanya.

Sementara itu, Othman berkata, Kumpulan Utusan berbesar hati dengan kerjasama MRA terutama dalam berkongsi misi mengumpul dana tabung itu dan akan sedaya upaya membantu dari segi promosi dalam usaha mengumpul sebanyak mungkin dana bagi tabung tersebut.

Sebelum ini, Kumpulan Utusan pernah bekerjasama dengan beberapa agensi bagi menyalurkan bantuan kepada mangsa-mangsa tsunami, gempa bumi dan sebagainya di seluruh dunia.

Segala sumbangan bagi Tabung Kemanusiaan Somalia boleh disalurkan ke akaun Malaysian Relief Agency (MRA) menerusi nombor akaun 5640-9820-6365 (Maybank).

Sebarang pertanyaan lanjut mengenai sumbangan untuk tabung itu boleh menghubungi talian 03-26972007/012-2096577 atau melayari laman web http://www.mra.my.

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Bencana Manusia, Humanitarian, Kenyataan Media, Refugee, Somalia, sukarelawan

Hari Pekerja Bantuan Kemanusiaan 2011

Kepada semua Humanitarian dan dalam konteks MRA – semua SAHABAT MRA… ANDA MEMANG HEBAT

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Kempen-kempen, Kenyataan Media, Palestine, Protokol & Piagam, Refugee, sukarelawan

Hormat dan sensitiflah sikit…

Malam semalam saya berkunjung kerumah adik ipar.
Saya jarang tengok TV kebelakangan ini…
Malam tadi saya tertengok sebuah rancangan realiti, yang mana pemenangnya bakal membawa balik hadiah lumayan siap ada kereta lagi.
Saya tak kisah lah bab tu, kalau bawak 1 juta pun lantaklah, nak bawa balik lori atau kepala keretapi pun tak jadi hal…
Cuma saya sedikit terkilan….
Dalam salah satu persembahan yang diadakan, latar belakangnya ialah suasana kejadian tanah runtuh di Madrasah At Taqwa, Hulu Langat.
Yang paling menghinakan sekali ialah pada akhir lagu tu, ketika latarbelakangnya solat jenazah… penonton yang terkinja-kinja menjerit-jerit…
Adalah akhlak sikit…. cuba fikirkan dan letakkan diri awak kat situ. Anak atau adik awak yang meninggal, pastu orang buat camtu camna?…
Pihak yang mengaturkan program realiti nie pun kenalah fikir sensitiviti benda-benda cam nie, profesional sikit.

Shahrul Peshawar, menonton dari Jalan Ampang semalam…

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Manusia, Kenyataan Media

Edisi 6 E-Majallah Malaysian Relief Agency (MRA)

1 Comment

Filed under Humanitarian, Kenyataan Media, sukarelawan

LAPANGAN 5 (E-Majallah Malaysian Relief Agency)

2 Comments

Filed under Kenyataan Media

TAHAP 7 RADIASI DI FUKUSHIMA MENYAMAI BENCANA CHERNOBYL

macam nielah cara kutipan dana dari orang ramai di Jepun.  Kutipan ni dilakukan oleh ahli-ahli gusti Jepun didepan Stesen JR di Shibuya, Tokyo.  Aku masukkan duit kecik je…

Jepun telah menaikkan paras kesan radiasi dari tahap 5 ke tahap 7 di Loji Janakuasa Nuklear Fukushima Daiichi berikutan gegaran susulan yang berlaku berhampiran dengan loji tersebut. Ianya kini menyamai tahap yang dikeluarkan semasa bencana Chernobyl, Ukraine 25 tahun yang lalu.

Sebuah jawatankuasa antarabangsa memberikan definasi Kemalangan Tahap 7 sebagai pembebasan secara besar-besaran bahan radioaktif yang boleh memberikan kesan sebaran kepada kesihatan dan alam sekitar.

Jepun kini berhadapan dengan beberapa siri gegaran susulan yang kuat, dikhuatiri boleh mengganggu kerja-kerja penstabilan di Loji-loji Janakuasa Nuklear yang terbabit.

MRA telah dimaklumkan oleh Pejabat Satelit kami di Sendai, bahawa satu penghantaran melibatkan lebih 4 tan bahan-bahan makanan kering sumbangan rakyat Malaysia telah selamat diagihkan di kawasan penempatan mangsa-mangsa bencana berhampiran Miyagi Prefectures. Terdapat lebih dari 165,000 orang masih mendiami ratusan pusat pemindahan di kawasan bencana di wilayah timur Jepun.

MRA juga telah diminta untuk memberikan penumpuan kepada kerja-kerja “trauma healing” terutamanya kepada golongan warga emas dan kanak-kanak. Mereka merupakan golongan yang paling banyak menderita disebabkan bencana tersebut. Aktiviti didalam “Trauma Healing” adalah termasuk bermain dengan mereka, bercakap dan berbual, melukis dan membuat pentomen.

Mana-mana pihak yang ingin berkerjasama atau mendapatkan maklumat lanjut berhubung Bantuan Kemanusiaan ke Jepun boleh menghubungi kami untuk sesi taklimat. Sumbangan wang ringgit boleh disalurkan ke akaun MRA (Maybank) 5640 9820 6365.

Sekian, terima kasih. Ganbatte Kudasai!

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Humanitarian, Kenyataan Media, sukarelawan

PEJABAT SATELIT MRA DI SENDAI TERSELAMAT DALAM GEMPA TERBARU

Bersama barangan sumbangan rakyat Malaysia, kami tolong agihkan

Petugas di Pusat Islam Sendai bersama petugas MRA

Gempabumi semalam (11hb April 2011) berpusat di Timur Laut Jepun  pada kekuatan 7.1 skala Ritcher telah melanda Jepun sekali lagi dan secara simboliknya menandakan genapnya sebulan peristiwa Tsunami dan Gempa yang melanda pada 11hb Mac 2011 yang lalu.  Amaran Tsunami setinggi 1 meter telah dikeluarkan di Fukushima Prefectures tetapi telah ditarik balik kemudiannya.  Bandaraya Tokyo turut bergegar selama satu minit semalam.

Sekretariat MRA telah menghubungi Pejabat Satelit MRA di Sendai yang diketuai oleh En. Khairil Annuar Khalid, Pengarah Bantuan Kecemasan MRA sejurus selepas kejadian dan beliau telah memaklumkan bahawa kesemua petugas MRA berada didalam keadaan baik walaupun mengalami gempa yang agak kuat tersebut.

Gegaran tersebut bagaimanapun tidak menghalang operasi MRA dan juga tidak mengakibatkan sebarang kerosakan besar kepada Pejabat Satelit MRA yang telah beroperasi semenjak 26hb Mac yang lalu.

MRA kini sedang menumpukan kepada aktiviti membekalkan makanan panas bermasak kepada pusat-pusat pemindahan mangsa bencana yang telah dikenalpasti di kawasan terbabit.  MRA turut menjalinkan kerjasama dengan NGO tempatan dan NGO antarabangsa yang turut berada disana bagi memastikan sumbangan rakyat Malaysia disalurkan tepat kepada mereka yang memerlukan.

Mana-mana pihak yang ingin mendapatkan maklumat lanjut berhubung Bantuan Kemanusiaan ke Jepun boleh menghubungi kami untuk sesi taklimat.  Sumbangan wang ringgit boleh disalurkan ke akaun MRA (Maybank) 5640 9820 6365.

Sekian, terima kasih. Ganbatte Kudasai!

Leave a comment

Filed under Kenyataan Media, sukarelawan

2,000 penduduk tanpa bekalan elektrik

Daripada ZAINAL AZHAR MOHAMED

BATAGRAM (Khyber PakhtunKhwa) 18 Jan. – Seramai 2,000 penduduk Islam di dua buah kampung yang terletak di kawasan pergunungan Mirza Banda di sini sebelum ini pernah merasai kemudahan bekalan elektrik. Namun, bekalan elektrik yang dihasilkan daripada empangan mini hidro untuk menerangi rumah dan jalan musnah selepas kawasan itu dilanda gempa bumi pada tahun 2005.

Keadaan menjadi lebih sukar di Kampung Shamlayi dan Mirza Banda di sini apabila dilanda tanah runtuh dan banjir lumpur yang meragut nyawa 45 orang pada tahun lalu. Sejak itu, penduduk perkampungan tersebut hanya memasang angan-angan jika suatu hari nanti kampung mereka dapat diterangi semula dengan dengan cahaya mentol lampu. Keperitan yang dihadapi mereka itu mendapat perhatian Malaysian Relief Agency (MRA) untuk mengadakan lawatan bagi melihat kemusnahan yang dihadapi sekali gus membantu meringan beban penduduk.

Meskipun terpaksa merempuh perjalanan sukar selama tujuh jam sejauh 600 kilometer dari Peshawar ke kawasan pergunungan itu, namun rombongan yang diketuai Presiden MRA, Datuk Dr. Abdul Razak Kechik dianggap berbaloi demi membantu penduduk di situ. Ketua kampung itu, Mohd. Khalid Mohd. Yunus berkata, penduduk kampung yang bekerja sebagai penanam padi dan gandum mengikut musim terpaksa berada di dalam gelap selepas generator mini hidro yang menghasilkan 10 kilowatt elektrik rosak.

“Kami hanya dapat melihat sahaja kerosakan itu kerana tiada kepakaran untuk membaik pulih selain kekurangan wang serta berada di kawasan terpencil. “Penduduk merayu jika sumbangan dapat diberikan bagi mendapatkan generator mini hidro baru untuk menerangi semula rumah, surau dan sekolah,” katanya di sini hari ini. Sementara itu, Abdul Razak memberitahu, setelah melawat kawasan mini hidro itu, MRA sedia menghulurkan bantuan kepada penduduk di kampung tersebut.

“Penduduk meminta generator mini hidro untuk 10 kilowatt tetapi MRA akan memperbesarkan jumlah tersebut bagi membolehkan lebih ramai penduduk menggunakannya. “MRA akan berusaha mendapatkan generator mini hidro untuk 20 kilowatt dan akan turut membaik pulih laluan air yang rosak akibat bencana alam lalu,” jelas beliau. Tambahnya, kerja membaik pulih serta membeli generator mini hidro itu dijangka menelan kos sebanyak RM50,000. Katanya, MRA akan menggunakan sumbangan orang ramai untuk melakukan kerja tersebut.

Bagi mereka yang ingin menderma, sumbangan boleh dilakukan dengan menulis cek kepada akaun MALAYSIAN RELIEF AGENCY di nombor 5640-9820-6365 (Maybank). Maklumat lanjut boleh menghubungi talian 03-26972007 atau layari laman web www.mra.com.my.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0119&pub=utusan_malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_12.htm&arc=hive

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Kenyataan Media, Refugee, sukarelawan

Berita MRA dalam akhbar Singgalang

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Humanitarian, Kenyataan Media, Refugee, sukarelawan