Sukarelawan

Banyak saya dapat permintaan untuk membantu dalam kerja-kerja kesukarelaan ini.  Makanya saya sertakan disini borang untuk menjadi SAHABAT MRA.  Sila muat turun borang ini dan hantarkan semula kepada saya borang yang telah lengkap diisi.

http://www.scribd.com/doc/61184951/Borang-SAHABAT-MRA

Shahrul Peshawar

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Sesiapa yang berminat untuk menjadi sukarelawan adalah diminta untuk mengirim CV / Resume kepada saya.

Tiada sebarang janji boleh saya berikan, cuma saya boleh tolong salurkan kepada mana-mana NGO / Badan yang memerlukan khidmat sukarelawan.

Nyatakan juga bidang kepakaran tuan / puan serta kecenderungan… ini akan membantu saya untuk menyalurkan anda kepada mereka.

SHAHRUL PESHAWAR – shahrulpeshawar@yahoo.com

379 responses to “Sukarelawan

  1. siti

    asalamualaikum..mcmana bole sya hubungi persatuan2 sukarelawan yg menyertai aman palestin??

    ~ingin tahu~

    • shahrulpeshawar

      Saya pasti puan boleh hubungi mereka di website AMAN Palestine, tetapi jika puan ingin berhubung dengan mereka yang berpengalaman di Palestine, puan boleh hubungi: Sdr. Azlan dari Global Peace Mission atau Sdr. Khairil dan Dr. Hyzan dari MRA – 019 3529522. Mereka mempunyai projek untuk pelarian Palestine yang masih lagi beroperasi di kem-kem pelarian dan petempatan Palestine.

      Harap dapat membantu.

      • Ren Akioka レン秋岡

        ada tak bantuan kemanusiaan ke jepun? tolong beri kan..saya mesti nak membantu akibat tsunami tu.NGO ke?

      • Eka Natasha

        saya ingin mendaftar sebagai sukarelawan negara ke israel/palestine.tapi saya tidak tahu bagaimana..

      • dubeis

        assalam…sekiranya sy amat berminat..bagaimana caranya…t/kasih…

      • shahrulpeshawar

        w-salam. saya akan hubungi saudara

      • Hj Nizam Hj Zainal Abidin

        Nama saya Hj Nizam Hj Zainal Abidin
        Bertugas sebagai Pegawai Polis dari 1978 hingga 1993
        Sebagai Head of Security Public Bank 1993 hingga 2012..
        Sekarang dah retire.. Ingin mencebur diri sebagai sukarelawan..

      • ilhadi

        saya ingin mendaftar sebagai sukarelawan negara ke palestine.tapi saya tidak tahu bagaimana cara mendaftarnya.

      • AS salam…
        saya teringin sangat untuk menyumbangkan tenaga..oleh kerana tiada wang ringgit yg mampu saya salurkan…saya berharap tenaga saya amat di perlukan di masa akan datang…

        bagaimana saya nak menjadi sukarelawan,sila beri tunjuk ajar..
        saya perlukan tunjuk ajar..

  2. raja azlan

    sy seorang pelajar. sy mmg minat nak join volunteer services especially for humanitarian projects. mcm mana saya nak mendaftar untuk mane2 badan yang berkaitan sebagai sukarelawan???

    • shahrulpeshawar

      Raja Azlan,

      tuan boleh hantar resume / biodata tuan ke emel saya – shahrulpeshawar@yahoo.com

      shahrul peshawar

      • Hafizuddin Bin Nuhin

        assalamualaikum…sya pelajar matrikulasi labuan(saya dari sandakan, sabah)…bakal menamatkan pengajian bulan may/2013…sya ingin menyertai rombongan ke palestin sbgai sukarelawan…bole tunjuk bagaimana dan d mna nak dftar or apa2x b’kaitan?harap dpt maklum balas s’cepat mungkin…terima kasih…sya hntr ayat sma ke e-mail anda… :-)

      • shahrulpeshawar

        Wsalam. Sdr. boleh menghubungi banyak organisasi lain yang menguruskan penghantaran sukarelawan ke Palestin.

  3. lokman

    slm saudara,
    sy berminat untuk mencari 1 saluran utk persatuan sumber manusia saya di ipt menyertai program kemanusiaan dengan menjadi fasilitator atau sukarela.
    minta cadangan jika ada untk mana2 badan kemanusiaan.tq

    • shahrulpeshawar

      Syabas Lokman

      Sdr. boleh berikan lokasi dan saya akan hubungi sdr. Ada byk tim yang boleh sdr hubungi…

      • aman

        Asalamualaikum saudara shahrul .. boleh saya meminta pandangan dan cadangan untuk melakukan misi kemanusiaan ke Amarika Selatan ?

  4. Fallah

    Assalamualaikum…

    boleh saya menyertai sukarelawan ini..??
    saya tidak tahu caranya…??
    boleh tolong..??

  5. Fallah

    assalamualaikum..
    boleh saya menyertai sukarelawan..??
    cam ne caranya..??

  6. Zaid

    saya nak ikut serta dalam sukarelawan ni..

    mcm mana boleh saya sertai sedangkan sekarang saya menetap di sabah..

    ada badan ngo yang saya boleh jumpa di sabah..

    • shahrulpeshawar

      saya dah forwardkan nama en. zaid kepada Malaysian Relief Agency, mereka akan hubungi dalam masa terdekat, Insya ALlah

  7. AIN

    saya ingin jadi sukarelawan bagi haiwan especially kucing,,,,,, n sukarelawan bagi kanak-kanak yang memerlukan…. boley tak beritahu saya caraNYA??? terima kasih

  8. Azis Jaaman

    Saya dari Persatuan Sukarelawan Malaysia, mencari ahli ahli untuk membantu kerja amal didalam dan luar Negara, dan rangkaian di seluruh dunia. Aktiviti kami menglibatan pasukan penyelamat, aktiviti dan program Rekerasi luar yang Xtreme, menujudkan Tabung Kemanusian, pelajaran kepada mereka yang yatim piatu, miskin dan yang tidak terbela segi sosial dan masyarakat. Kalau ada yang berminat boleh hantar butir butir beribadi kepada email saya.

    • shahrulpeshawar

      Persatuan Sukarelawan ada blog or website yang boleh kita akses? Di mana boleh tengok Carta Organisasi persatuan ye?

    • sy x sangup lagi melihat petupahan darah
      belaku lagi,anak-anak yang tidak berdosa menjadi mangsa kekejaman manusia yang bertopenkn binatang,sampai bila lagi kita perlu berdiam lagi
      mari la kite besame2 bangun dan menen tangang mereka yang zalim dan kebali amankn dunia ini
      sy nk join sukarelawan yg di angjurkn tu…

      • shahrulpeshawar

        Nyatakan lokasi tuan, nanti saya akan hubungi bila ada tim yang turun ke situ.

    • putra mohd darwin

      asslamualaikum sye ingin menbantu mereka dalam kesusahan..bleh bgi thu care2 igin care ya..

    • nur ridaini binti sha'ari

      mcm mna yea?

    • dubeis

      assalam…sekiranya sy berminat..bagaimana caranya??..t/kasih.

  9. (Azis Jaaman)
    wey!!…camne nk join?
    adk website x..blog ke/
    nk akses..

  10. nur syahirah

    sy seorang pelajar dan sy trtarik untuk join sukarelawan….
    sy harap spt gnekan ape yg sy blajar dlm program sukarelawa,…. tpi sy x brape arif tntg program2 ni.. boleh tlg x???

  11. norfazlina zulkanain

    nak tanya klu msh student ipta blh join x????
    saya teringin menjadi sukarelawan dalam apa juga bidang…

  12. amal hazratee

    assalamualaikum.

    saya amat berminat untuk menjadi sukarelawan menyertai misi ke gaza.Saya terpanggil untuk menyumbang tenaga dalam membantu saudara kita di palestin.Saya tidak tega untuk melihat sahaja tambahan pula untuk menyumbang dari segi wang ringgit saya tidak berkemampuan.Saya sanggup gadaikan nyawa saya dan sedikit pun tidak gentar kerana mati itu pasti dan saya ingin mati syahid.Saya pernah belajar ke Jepun dan fasih berbahasa Jepun tetapi pelajaran saya hanya sekerat jalan sahaja kerana beberapa masalah yang timbul.Saya masih 21 tahun,seorang wanita berbadan kecil sahaja tetapi saya berani untuk ke sana.insyaALLAH.Tetapi saya tidak tahu bagaimana untuk menjadi sukarelawan bagi misi tersebut.Harap saudara boleh membantu.

  13. syahril

    salam sdr shahrul..
    saya ingin tahu sekiranya ingin menjadi sukarelawan bagi misi kemanusiaan ke gaza, adakah ianya memerlukan syarat tertentu (cth: kelayakan akedemik, pengalaman kerja yg berkaitan, kewangan, kriteria & sebagainya) atau keikhlasan diri dan semangat jihad? harap sdr dapat membantu saya… trima ksh, wslm…

    • shahrulpeshawar

      Tahniah sdr. Syahril kerana mempunyai semangat yang kuat.

      Untuk terlibat dalam misi kemanusiaan ke kawasan konflik dan berisiko tinggi, ianya memerlukan kesemua kriteria seperti yang sdr. nyatakan. Namun, keikhlasan dan iltizam yang tinggi adalah yang paling utama.

      Sdr. boleh bermula dari sekarang, sdr. perlu mempunyai maklumat dan fakta yang tepat mengenai Palestin, bagaimana mereka ditindas, peristiwa penting dalam perjuangan Palestin – Nakbah, Shabra Shattila dan lain-lain lagi. Sdr. juga perlu tahu tentang tokoh yang terlibat didalam perjuangan panjang ini.

      Kaji juga peranan UN, US dan lain-lain negara terutamanya negara berjiran dengan Palestin, bagaimanakah polisi mereka terhadap negara haram Israel.

      Setelah mempunyai semua maklumat dan fakta yang menyeluruh, memahami konflik lalu dan semasa… barulah sdr. pilih ngo yang mana sdr. hendak sertai dan tanamkan azam untuk kesana sekuat-kuatnya.

      Saya sendiri hanya sampai ke bandar Tyre, Lebanon yang bersempadan dengan Israel, dapat juga masuk ke kem pelarian Palestin disana dan mengatur program.

      Saya cabar sdr. ke Gaza!

  14. syahril

    salam sdr shahrul,
    boleh saya tahu sekiranya ingin menjadi sukarelawan bagi misi kemanusiaan gaza, adakah ianya memerlukan syarat2 tertentu spt tahap kelayakan akedemik, pengalaman kerja berkaitan, kewangan dan sbgnya… atau hanya keikhlasan diri dan semangat jihad. harap sdr dpt membantu saya. terima kasih, wslm..

  15. nor

    saya nak anta resume, tp apa kriteria yg dperlukan? sayang berminat hendak mnyertai.. tapi saya x tahu apa yg plu sya buat, bagaimana hendak mnyertai n perlu ke saya punyai mana2 kelulusan.. sbb blaja x tinggi tp nak sgt nak join…

    • shahrulpeshawar

      terima kasih atas minat nor.
      hantar je resume tu, nanti kami akan tengok dan beri pandangan mengenai tugas/bantuan yang nor boleh berikan. sukarelawan tidak bergantung kepada kelulusan seseorang, ianya lebih kepada komitmen dan kesungguhan, hantarlah resume tu.

  16. fadhli93

    salam…
    sy ni plajar mcm ne nk myertai sukarelawan ye…
    sy ni brsungguh-sunguh cri lmn web yg bleh anta sy g sne utk mmbantu atau brjihad…mcm ne ye….
    terima kasih…

    • shahrulpeshawar

      W-salam

      Saya telah panjangkan permohonan saudara ke Malaysian Relief Agency untuk tindakan lanjut.

      Tq

  17. mohd zaidi

    assalammualikum…… bila kapal nak p pelestin ni…. x sabo2 dh nak p sana……

  18. miza

    salam shahrul,

    saya berminat untuk menjadi sukarelawan untuk membantu anak2 yatim dan fakir miskin. Sukarelawan bagi acara/majlis pun saya suka.

  19. Ezan

    Saya seorg pengangur yg dh bosan n feed up dgn khidupan saya skrg ni.dh byk saya aply keje tp sumenye hampeh.!saya sngt2 bminat utk menyertai misi sukarelawan Gaza ni sekaligus dpt membntu sedara sesama islam d palestin.saya dh nekad dan rela atau sangup mati syahid jika dh d tkdirkan oleh Allah S.W.T.tlg lah saya utk sertai misi tsebut.

    • shahrulpeshawar

      Maafkan saya. Prinsip asas untuk seorang sukarelawan ialah dia perlu positif dalam setiap tindakan apatah lagi dalam kehidupan. Sukarelawan juga perlu ceria dan gembira. Saudara perlukan pekerjaan dan tidak sesuai untuk kerja-kerja sukarela. Bagi resume sdr. kepada saya, biar saya carikan kerja kat Malaysia ni dan tak perlu membuang masa ke Gaza untuk sesuatu yang saudara sendiri tidak pasti.

  20. Ezan

    Salam..
    Tq r vry2 much ats nsihat yg sdare brikan.mnta maap la bebyak klu pe yg sy ktakn ni agk ktelaluan.sy bkan lh bdk yg bru abis skolah,umo pn dh msuk agka 3.sblum ni pn dh pueh sy mrantau bkoje d mrata smenanjung M’sia & bebgai2 xprience koje dh sy wat.cma kbelakangan ni je sy ase idup sy xde mkna & prlukan sesuatu pngorbanan dlm mncari ktenangan d dnia & akhirat.insyaallah.

  21. Nurharizan

    saya minat nak jadi sukarelawan. saya seorang guru. saya dari sarawak. no fon saya 0168580269

  22. Norrin

    Saya dari Sabah ingin menyertai sukarelawan ni. Dulu saya adalah seorang Pemimpin Pegangkap. Ada tak mana badan2 sukarelawan yang boleh saya hubungi ? Tq.

  23. Saha

    Saya seorang guru dan berminat untuk menjadi sukarelawan, apakah syarat yg perlu ada utk mnyertai misi yg dijalankan…

    • shahrulpeshawar

      Tahniah, Saha boleh memberikan khidmat dalam bidang pendidikan. Syarat utama ialah ikhlas. Hubungi HQ MRA 013 6408580 untuk maklumat lanjut.

  24. ridhwan

    salam..sy nk mnyertai misi ke luar ngara..tidak brpelajaran tggi,buta kaler,buta it..sy mmg brminat nk menolong..sy tidak prlukan duit..sy nk tlg knak2 di kwsn yg trjejas teruk..alhmdulilah,mental sy kuat..mcm2 sy lalui..sy seorg yg mgikut arahan.rela bkerja lbih sbb sy seorg workaholic..slah 1 impian sy ialah nk mmbntu manusia sejagat..ni la impian sy slma 20thn hdup.tlg la sy.sy mmg btul2 la mnyertai misi aman malysia..

  25. siti norafida

    saya siti norafida berminat untuk menyumbang tenaga dan menjadi seorang kaunseling tak kira apa jua masaalah .sekiranya anda memerlukan perkhikmatan sila hubungi saya 0192614979

  26. adhwa farhan

    salam
    saya dh lama berhasrat utk join mana2 sukarelawan tapi tak tahu caranya..
    hanya dgn ‘membantu’ bley buat jiwa saya tenang
    saya tiada apa2 kepakaran tapi cenderung kapade
    ‘membantu org’!
    so harap sesangat dapat join..
    peace no war..

  27. rosli bin ismail

    saya dh lama berhasrat utk join mana2 sukarelawan tapi tak tahu caranya..
    hanya dgn ‘membantu’ bley buat jiwa saya tenang
    saya tiada apa2 kepakaran tapi cenderung kapade
    ‘membantu org’!
    so harap sesangat dapat join..
    peace no war..

    no tel saya : 0124596869 / 0194528301

  28. roza

    Assalamualaikum saudara.

    Alhamdullilah akhirnya saya jumpa jalan bagaimana untuk melibatkan diri sebagai sukarelawan ini..sudah byk pihak saya bertanya tapi tak tahu caranya. diharap saudara dapat membantu menghantar resume saya kemana2 NGO yang memerlukan khidmat sukarelawan.

    Terima Kasih

  29. nurul farhana

    sye bru lepasan spm n sdng mnnti result. sye amat b’minat m’jdi sukarelawan.adakah umur sye layak utk m’jdi sukarelawan??

  30. kelly

    sya nk join sukarelawan xpi xtau cm mmna join la………bapak sya xbg keje la sya btl2 nk join sukarelawan nie sbb minat sya……….

  31. intan

    Salam,
    Saya berminat dlm kerja sukarelawan tetapi tidak pernah terlibat dlm mana badan amal lagi.
    Saya di Melaka dan berkerja. Kemahiran: Trainer /English

  32. zara

    Assalam,
    Saya ingin menjadi sukarelawan , nie no saya 012 5970353, seorang ibu dan juga seorang penyelia, harap en dpt bantu saya

  33. fazlina

    assalamualaikum..sy pelajar ipta dan dalam perancagaan ke kemboja untuk misi kemanusiaan, saudara mungkin berpengalaman dalam mendapatkan tajaan atau sumbangan..kalau bole sy ingin tahu cara-cara atau mana-mana syarikat yang bole membantu misi sy ini.

  34. Norzazliza Zakaria

    Saya amat berminat dengan aktiviti sukarelawan nie tp tak tahu nak bermula dr mna?pls tunjukkan saya cara utk sertainya….

  35. faz

    Assalammualaikum, saya dan kumpulan saya berkemungkinan untuk pergi ke kemboja pada tahun ini. untuk misi kebajikan. tapi kami masih tak dapat nak cari orang yang boleh dihubungi ketika di sana. boleh tak kalau saudara membantu saya untuk mendapatkan contact di sana. trima kaseh

  36. amira

    salam,
    saya benar-benar ingin membantu dan ingin menyumbang kepada masyarakat terutamanya saudara islam,bagaimana untuk sy menyertai program sukarelawan? adakah program ini memerlukan apa2 kelayakkan atau syarat2?

  37. ezza

    salam,
    sy berminat untuk menjadi sukarelawan dan seorang pelajar ipta. harap encik boleh membantu…

  38. dzulaika dzulkifli

    aslmkum..sy pljr lpsan SPM.sy brminat utk sertai sukarelawan especially dkt area kl dan gombak.sy ada kmahiran dlm mgajar pljr sekolah rendah dan pncapaian cmerlang akademik.harap boleh tolong

  39. Dila

    saya seorang guru p.khas. saya berminat untuk menjadi sukarelawan.Saya mengajar di Perak

  40. Mohd F auzi Bin Mohd Nasir

    assalamualaikum….mcm mne nak mendaftar diri untuk sukarelawan perang.

  41. ihsan isa

    asslamualaikum, saya berminat untuk jadi sukarelawan membantu mangsa2 di jepun. bagaimanakah saya mendapat peluang itu?

    • ihsan isa

      saya seorg pelajar IPTA, ini no saya 0172183006

    • shahrulpeshawar

      W-salam. Saudara Ihsan boleh bertutur dalam Bahasa Jepun atau pernah tinggal di Jepun? Adakah saudara sanggup untuk menghadapi risiko radiasi, gempa susulan dan tsunami berulang?

  42. araffah

    assalamualaikum.
    saya baru berumur 18tahun..dan saya mmg mnat sgt jdi sukarelawan nie..yela boleh isi mase y terluang….tp saya xreti nk antr kat e-mel 2…kalo wat kat cni jer boleh??

  43. Nurul Atiqah Iliyani

    salam…
    sy berminat untuk menjadi sukarelawan untuk misi-misi keamanan dan bencana…sy mempunyai ijazah kejuruteraan awam..sy begitu berharap dpt menjadi sukarelawan dan dpt menggunakan ilmu yg sy ader untuk membantu org didlm kesusahan…

  44. fida

    salam…
    dear..
    saya ingin menjadi sukarelawan
    saya ingin tahu syarat2 utk menjadi sukareawan
    boleh kah en. email kpd saya

  45. wan nora

    assalamualaikum saudara,

    sebenarnya saya oku tapi x salah kalau saya berminat untuk menjadi sukarelawan. walaupun saya tidak berpengalaman dalam bidang ni tetapi saya teringin membantu orang dalam kesusahan dalam misi-misi keamanan dan bencana. ada masalah encik kalau saya join jd sukarelawan wlpn sy oku?

  46. eijie

    nak join camne eh..

  47. amal wan marzimi

    assalamualaikum , en , shashul .
    saya sangat berminat nak join aktiviti2 sukarelawan tapi saya tak pernah ade peluang untuk join dan saya tak ada sebarang kelebihan . tapi saya berharap sangat dapat join aktiviti kemanusian .
    bagi saya , hidup ledih bermakna bila dapat tolong orang .
    harap enshahrul dapat tolong saya . thanks .

  48. syaren

    salam, memandangkan sy akan bercuti selama 4 bulan lebih utk semester ini, sy mencari kerja2 sukarelawan dalam bulan tersebut..dimana organisasi yg boleh sy join utk menjadi sukarelawan yer????

  49. nama saya lis

    Salam..”first time” tengok laman web ini, saya rasa tertarik akan sesuatu…
    Saya rasa gembira bila dapat tolong orang. Jadi,boleh en.Shahrul gembirakan saya? terima kasih..^^
    Status saya sama seperti orang yang bagi komen di atas iaitu seorang pelajar yang akan bercuti selama 4 bulan. Saya seorang yang suka menambah pengalaman. Agak pemalu tetapi lincah dalam membuat sesuatu hal :p Jadi, persoalannya di sini.. kalau kita jadi sukarelawan, semuanya akan di tanggung ke? ataupun kadaran tanggungan mengikut tempat yang kita dapat? Maaf,,saya bkn shiapa2 dan betul2 kurang arif dalam hal ini..sekian.

  50. aini

    salammm sy ingin menjadi sukarelawann bolehkan en shaharul bantu???

  51. zalie

    Assalamualaikum,

    Saya pernah hantar resume kepada saudara seperti yang diminta oleh pihak tuan….saya dulu berkerja dengan sebuah syarikat pengangkutan Kontena yang terulung di malaysia selama 20 tahun lebih,setalah di naikan pangkat sebagai Jurulatih saya sering juga membuat Kursus pemanduan terutama kepada semua staff di syarikat selain menjadi Fasililator di syarikat tersebut tersebut dan akhir nya saya berhenti kerja kerana terpaksa menjaga isteri saya mengidap sakit jantung,,namun isteri telah meninggal dunia beberapa bulan lepas..kini saya keseorangan jadi apakah kelayakan saya adakah saya layak…..dan saya juga ada kepandaian dalam mengambil gambar ingin lah saya turut bersama membantu apa sahaja yang di perlukan jadi pemandu pun boleh..
    saya berharap pihak saudara dapat membantu…

    TQ

  52. hajar

    salam en shahrul..
    saya mencari kerja2 sukarelawan sepanjang ctie pengajian sem. saya sekarang..
    dimana organisasi yg boleh sy join utk menjadi sukarelawan yer????
    saya sekarang mnetap di area kuantan ,pahang..
    sepanjang ctie nie,saya harap dapat mencari pengalaman dan mengisi masa dengan kerja amal..

  53. assalamualaikum en. shahrul.. sy ingin mengetahui bagaimana sy blh menjadi sukarelawan kemanusiaan.. sy tdk ada apa2 pngalaman atau kemahiran.. sy cuma ada minat dan keikhlasan yg sgt mendalam trhadap kerja2 amal dan misi2 kemanusiaan.. tetapi sy tidak tahu bagaimana untuk mencurahkan minat sy ini.. sy ingin menyertai misi2 kemanusiaan,cth nya sepeti viva palestina.. tetapi tidak tahu bagaimana caranya.. sy ingin berjuang di jln Allah dan mengibarkan panji2 Nya.. tetapi tidak tahu bagaimana.. sy harap ada yg boleh membantu.. jika sy dapat mengikuti mana misi2 keamanan,nescaya sy sanggup mengorbankan seluruh hidup dan nyawa sy ke jalan itu.. sy berharap saudara dpt membantu sy.. Insya Allah… Amin..

  54. mra tu stands untuk ap? saya tengah nak daftar ni tapi kedekut sikit nak bg details ni

  55. fadhilah

    salam,,sy pelajar lepasan ipta di melaka,,sy bminat utk membantu sbg sukarelawan atau fasilitator yg menjurus kepada pengurusan kanak2 dan sebagainya..blhkan sy memohon n apakah syaratnya??

  56. ct

    saya seorg jururawat brdaftar ingin menyertai bdn sukarelawan,di rumah anak yatim,rumah orang tua,knk2 tbiar@ape2 sj yg dpt sy bntu,ttp tdk thu bgaimna cra nya.blh bntu saya?

  57. nazri

    Assalamualaikum…Maaf
    En shahrul
    saya student lagi… n x lama nk abis.. dr IPTA, sy berminat meyertai aktiviti sukarelawan xkira apa scope pun….. bminat untuk membantu insan yang memerlukan.. tp xda pengalaman…. mcm mane ea….
    hope En Shahrul dpt membantu…
    Email: muhamad_nazri10@yahoo.com.my

    • shahrulpeshawar

      Wa’alaikumsalam

      Terima kasih. Saya sendiri mula semasa saya masih student. Dimana kita mula tidak penting, tetapi kemana dan dimana kita akan berakhir itu yang lebih penting

  58. nazri

    assalamualaikum…
    saya berminat nk meyertai aktiviti sukarelawan…. tak kisah luar atau dalam negara. sya harap En shahrul dpt menolong sya.. tp sy masih belaja di IPTA di shah alam.

    Muhamad_nazri10@yahoo.com.my

  59. nia

    akum..saya menetap di sandakan sabah.
    saya berminat dlm kerja2 sukarelawan nie…
    ada tak?

  60. salam sy mmg berminat nk mernyertai misi bantuan tsunami jepun. tp xthu cmna cranya…ada bdanNGO ke yg uruskn. rkn2 sy pn rmai yg berminat

    • shahrulpeshawar

      Salam.
      Bang, bukan tak bagi, tapi misi bantuan ke Jepun kami dah tamatkan. Hantar resume ke MRA, kita tengok boleh atau tidak untuk dihantar ke Somalia.

  61. Kunasekaran

    Saya berminat untuk manjadi sukarelawan kemaknusiaan keluar negara. Saya kan pencen Jabatan Kerajaan tahun hadapan. Kesehatan saya x masalah. Kunasekaran 017-4172925. Harap dapat sdr. hubungi saya.

  62. Assalamualaikum, saya mencari saluran atau mana-mana pihak untuk sertai misi kemanusiaan ke GAZA. Hati saya terbuka untuk sertai dan membantu mereka yang terlibat dan juga rakyat Palestine…tapi saya tidak tahu kemana harus saya pergi atau bertanyakan hal ini. Kebetulan saya terjumpa website tuan ketika sedang mencari maklumat mengenai perkara ini. Mungkin tuan ada jawapanya? Saya ingin sertai secara sukarela… mohon maklumkan pada saya sekiranya tuan tahu bagaimana dan dimana di email saya dzulafiqdesign@gmail.com
    Terima kasih.

  63. hamba allah

    assalamualaikum..saya berminat untuk mnyertai misi ke gaza..dan saya adalah salah seorang pelajar universiti malaysia sarawak tahun akhir..mungkin ini hidayah dari allah..jika diberi peluang saya akan berusaha melakukan tugas dengan tenang..sebagai khalifah dimuka bumi ini..insyallah..jika pihak tuan ada maklumat tentang mana2 misi yang boleh disertai boleh inform kepada saya.

  64. ieda

    nk tnya..resume y nk dihantar tu..nk kne lengkap ke?

  65. selamat petang..saya feledia dari sabah..dan baru berumur 17 tahun..saya sangat berminat menjadi sukarelawan dalam rumah2 org tua dan juga anak yatim..adakah sukarelwan yang di perlukan??..saya mohon bantuan anda..terima kasih..

  66. allya illyana

    Assalamualaikum….saya liyana berumur 19 tahun dan masih menuntut di universiti malaysia perlis…saya sangat2 berminat untuk menjadi sukarelawan tapi tidak tahu bagaimana utk menyertainya…kalau boleh saya nak menyumbangkan tenaga saya kearah kebaikan…saya berminat menjadi sukarelawan misi ke luar negara dan rumah anak2 yatim…saya harap en.sharul boleh hubungi saya…014-8149985…

  67. Mohamad Fairuz

    salam..saya pelajar sekolah menengah yg berumur 16 . saya berminat ingin sangat2 membantu saudara kita di Gaza. Boleh saya menyertai sebagai sukarelawan ke Gaza? Saya amat berminat. Harap abang dapat memenuhi harapan saya. Assalamualaikum .

  68. Shamsul b. Ahmad

    Assalamualaikum…
    Jika di izinkan Allah SWT, saya ingin menyumbang tenaga, untuk membantu mangsa banjir,gempa bumi dan perang…

  69. nur aisah

    salam..
    saya nur aisah berasal dari sabah..dan masih stdy di IPTS…..berminat ingin menyertai aktiviti sukarelawan …tpi saya tdk tau bagaimana ingin menyertai mana2 pasukan sukarelawan di sabah….saya harap saya dpt menyertai mna2 pasukan bg membantu org2 yg memerlukan bantuan…saya harap En shahrul dpt membantu…..

  70. Hi,
    Saya seorang yang terlibat dalam akademik, mendidik adalah tanggungjawab saya. Tetapi hujung minggu saya tidak mempunyai komitmet, bercadang untuk memenuhi hujung minggu saya dengan aktiviti yang berfaedah. Saya menetap di Sabah. Harap bantuan dan maklumat saudara/saudari untuk menyalurkan ‘masa’ kosong saya terhadap perkara-perkara yang membawa kepada kebaikan. Terima kasih

  71. assalamualaikum..

    saya berminat dalam menjadi seorang sukarelawan perang.. tidak kira di mana.. adalah lebih bagus jika saya dapat berkhidmat di gaza.. saya telah melalui banyak dugaan dalam hidup.. gagal mencari pekerjaan.. dan saya bertekad dan berazam untuk berjuang di jalan Allah.. jika dapat saudara memberi tunjuk ajar dalam menjadi seorang sukarelawan perang.. saya harap saudara dapat membalas komen saya ini atau pun emel saya maklumat lanjut tentang apa yang perlu saya buat…

  72. affina

    salam,
    saya affina berumur 25thn, berminat untuk menjadi ahli sukarelawan tapi saya tidak pernah mengikut apa-apa program komuniti or kemanusiaan sebelum ini. dan saya berminat untuk membantu golongan anak2 yatim atau badan2 yang memerlukan, bantuan kemanusian luar or dlm malaysia
    resume akan saya hantar pada encik…

  73. ariffadzlee

    salam…
    saya berminat menjadi seorang sukarelawan..tapi x tahu bagaimana nk menyertainya..saya teringin sgt nk menabur bakti kepada sesapa yang memerlukannya…bagaimana ye

  74. stella

    sy stella dan berminat untuk menyertai aktiviti kemanusiaan terutamanya yang berkaitan dengan isu pendidikan dan kemiskinan. so..harap tuan boleh membantu mencari pihak yang memerlukan. terima kasih dengan bantuan

  75. 'Atikah binti Bahrin

    assalamualaikum.. saya atikah berminat untuk menjadi seorang sukarelawan di gaza. sy seorang mahasiswi yang mengambil jurusan perbandingan agama. sedikit sebnyak saya telah mengetahui tentang selok-belok palestin dari sejarah sehingga ke masa kini.. apakah kriteria yang diperlukan untuk pergi ke sana? saya seorang mahasiswi, bolehkah saya menyertainya?

  76. syahiru

    Salam saudara Shahrul, semoga anda dalam rahmat Allah,

    saya berminat untuk meyertai konvoi Viva Palestina Ke-6 (VP6) yang akan memulakan ekspedisi ke Palestin pada 15 Mei ini, bagaimanakah caranya,?insya-allah dengan iltizam dan niat jihad fisabilillah, saya bersedia untuk misi ini.

    “semoga Allah memberkati perjuangan rakyat Palestin”

    ikhlas, syahiru 0145230524

  77. Danial Hakim

    Salam saya bekerja sebagai kakitgn awam tetapi berminat untuk menjadi sukarelawan terutama di luar negara seperti somalia atau gaza. Mungkin telah terbuka hati untuk melakukan ‘sesuatu’ dalam hidup ini. Persoalannya adakah peruntukan cuti untuk kakitgn awam menjadi sukarelawan jika perlu meninggalkan tugas?

  78. this is my email address…jannatul_husna@yahoo.com..i am a student of one of the IPTA in Malaysia.. saya cuma nak tahu bagaimana untuk jadi sukarelawan.. bagi saya panduan dan saya akan usahakan ke arah itu..Thanks :)

  79. nur adilah

    salam.
    saya ingin tanya, adakah saya layak untuk menyertai pasukan sukarelawan ke palestine ? tetapi saya masih berumur 19tahun . saya harap sangat saya dapat menyertai pasukan sukarelawan , sekiranya saya tidak dapat kemana2 luar negara tidak mengapa, di dalam negara pun masih saya mahu , tolong bantu saya , saya berminat sangat untuk jadi sukarelawan :)

  80. muhammad idham b md hamidin

    ingin mengikuti viva palestin ke6

  81. sya

    salam,

    saya dan wife berkerja di sebuah syarikat swasta di tanjung malim perak.tetapi kami tinggal di selangor.berminat menjadi sukarelawan.umur kami 28 thn.

  82. Assalamualaikum, saya ingin menyertai mana-mana badan sukarelawan untuk mengisi masa terluang saya di hujung minggu dan pada waktu2 saya tidak bekerja, sebagai permulaan, saya ingin menimba pengalaman dalam pertubuhan sukarelawan dalam negara sebelum saya lebih bersedia untuk bergerak jauh untuk pertubuhan sukarelawan yang lebih besar diluar. Saya bukanlah seorang yang berpendidikan tinggi dan tidak kaya, tetapi saya siap sedia memberikan keikhlasan dan kesungguhan saya untuk membantu insan2 memerlukan dengan sedaya upaya yang boleh dan InsyAllah semua kerana Allah. Harap encik Syahrul boleh mencadangkan apa-apa yang boleh dilakukan dengan niat saya ni..

  83. sweet escape

    Assalamualaikum, saya dah mendaftar sebagai sukarelawan di aman palestine.Tetapi x dapat any news update tentang aktiviti kemanusiaan terbaru aman palestine. Saya amat2 berminat nak turut serta dalam aktiviti kemanusiaan.. TQ

    • shahrulpeshawar

      W-salam. Teruskan hubungi mereka, mungkin sibuk. Tahniah kerana berminat untuk membantu… saya akan maklumkan mengenai program MRA nanti…

  84. annajamilah

    salam..saya berminat nak jadi sukarelawan,saya seorang pendidik kanak2 prasekolah kat sabah… kdg2 msa terluang dbuang begitu sahaja..saya ingin kongsika hidup saya dengn insan yg memerlukan khidmat yang mampu saya berikan…harap en. dpt bantu saya tunjukan jalan bagaimna saya nak menjadi sukarelwan rumah anak yatim ker or mana2 yg bersesuaian dengn kemmpuan saya.. biar msa saya disi dengn aktiviti yg ada manfaat n memberi tauladan dlm hidup sya…terima kasih

  85. Dwi Wahyu Lestari

    Assallamualaikum.. saya lulusan salah satu universitas di indonesia, saya ingin menyumbangkan tenaga dan pikiran saya untuk orang2 yng membutuhkan di palestina. saya berniat untuk menjadi sukarelawan di palestina. bagaimana caranya????
    mohon jawaban… trimakasih.

    • shahrulpeshawar

      Dwi Wahyu Lestari

      Kami di MRA membantu saudara Palestina dengan berbagai cara. Mahu terus ke Palestina pastinya sukar. Apa yang boleh dilakukan ialah satunya:- menyebarkan berita palestina kepada teman-teman yang lain. 2. Anjurkan sebarang kempen kutipan dana bagi membiayai sebarang projek berguna di Palestina – salurkan dana pada mana NGO yang terpercaya. 3. Ambil anak-anak Palestina menjadi anak angkat dengan cara membiayai belanja bulanan mereka untuk pelajaran dan kehidupan harian.

      Sekian dulu

  86. Assalamualaikum w.b.t
    En.Sharul saya berumur 18 tahun pd tahun 2012 sekarang nih tengah tunggu result SPM agak2nya boleh tak saya nak jadi sukarelawan saya tak peduli sama ada luar negara ataupun dalam negara yang penting saya dapat bantu orang2 yang memerlukan pertolongan dah lama saya bersiap untuk hadapi semua tuh cuma tak tahu cara aja macam mana nak jadi sukarelawan..sekurang2nya saya dapat bantu mereka…Saya sanggup berjihad untuk cari keredhaan Allah..saya amat bersyukur kalau En.Shahrul boleh tolong saya…..
    ni email saya hazatul_1106@yahoo.com
    kalau ada apa2 En.Sharul boleh beritahu saya terus ke email saya
    salam….

  87. E Zhan

    Assalammualaikum w.b.t
    Saya E Zhan, saya hanya bekerja sambilan sahaja (kontrak 6 bulan). Saya sangat teringin untuk menyertai pasukan sukarelawan ke luar negara (jika ada) terutama sekali untuk rakyat di negara Africa seperti Ethiopia, Somalia, Kenya dan juga di ASIA. Seperti masalah kebuluran, ribut taufan, banjir besar & bencana alam yang lain. Teringin melihat cara hidup mereka dan membantu pasukan paramedik memberi bantuan kesihatan & makanan kepada mereka. Jika En. mendapat sebarang maklumat tentang badan sukarelawan sebagini sila maklumkan kepada saya, email : jojo_ruffluv@yahoo.com Kerjasama encik amat saya hargai dan ucapan terima kasih atas pertolongan En.Shahrul.

  88. Cahaya Hidayah

    Salam En. Shahrul.. Hi.. Saya dah lama berminat dgn kerja-kerja sukarela namun sampai sekarang tidak berpeluang utk melaksanakannya. Skrg Alhamdulilah saya dah berjaya menamatkan pengajian ijazah saya. Saya fikir dgn ilmu yang saya perolehi selama 4 tahun dlm bidang pendidikan boleh digunakan utk mendidik mereka yang memerlukan. Mungkin encik boleh bantu saya utk memulakan kerja-kerja sukarela saya dgn memberikan saya info atau maklumat mengenai sebarang kerja amal di Pahang khususnya di Kuantan. Hati saya juga terbuka utk melakukan apa-apa kerja amal atau sukarela selain mendidik. Moga dgn bantuan encik, saya dapat memulakan niat saya ini. Terima Kasih (n_n)…

  89. Salam, saya tak pasti samada komen saya tadi masuk ke komen ini atau tidak.. kalau sudah banyak kali.. maaf mungkin server di pejabat ‘pening2 lalat’ :P

    Saya kakitangan kerajaan & saya bermpinat membuat kerja2 amal & secara sukarela, tak kisah di mana2 (di Malaysia @ luar Malaysia- Thailand, Kemboja, Sri Langka, India or elsewhere).
    Saya pernah travel ke India & Kemboja… memang hati masih melekat di sana dengan niat untuk membantu tapi tidak tahu caranya… bila jumpa blog ni, harap tunjukkan saya jalan ya?

    Nak hulur RM memang saya tak mampu jadi rasanya hulur bantuan kemanusiaan dengan kudrat yang ada pun boleh menggembirakan mereka yang tengan berasa walang :)

    Encik shahrul, beritahu cemana ye? ;)

  90. shikin

    Salam..
    En. Shahrul saya ingin bertanya beberapa soalan…saya salah seorang student ipts, dan saya sangat berminat untuk menjadi sebahagian daripada ahli-ahli sukarelawan. saya sangat berminat untuk membantu orang yang kurang bernasib baik terutamanya warga emas serta mangsa-mangsa bencana alam… Tetapi saya menetap dihostel dan dengan jadual kelas yang padat..adakah saya layak menyertai program sukarelawan ini..atau adakah saya boleh menyertai program ini sewaktu cuti sem sahaja??

    • shahrulpeshawar

      Sdri Shikin

      Tahniah diatas semangat yang ada. Di MRA kami memerlukan orang seperti anda. Walaupun sibuk dengan kuliah dan aktiviti di hostel anda masih boleh membantu mereka yang memerlukan.

      Boleh berikan detail dimana anda belajar, bidang apa, lokasi dimana dan sebagainya?

      Shahrul

      • Saya mngambil bidang pengurusan dan pentadbiran islam di Melaka,,tapi saya menetap di Rembau, Negeri Sembilan..sekarang merupakan semester terakhir saya..Jadi bagaimana ya En.Shahrul? sekiranya En Shahrul mempunyai sebarang pendapat..sila maklumkan di email saya : purple_ikin@yahoo.com .

  91. maizatul aziera bt zakaria

    slam..cik sye mmg tringin sgt nk msuk sukarelawan trutama untuk kanak2 n warga emas…blh tak bgtau mcm mne nk apply nie email sye ira_autumn91@yahoo.com

  92. aziera

    klw blh skitar terengganu

  93. hambaAllah

    slm..en..sy mmg dh lme nk msuk sukarlwn…klw ad keje sukarelwn kt mne2 trutama kat terengganu en maklumlh kt sy…sy hargai tu..tq

  94. Nobody

    Salam. Saya berniat ntuk menjadi seorang sukarelawan ntuk kanak2, anak yatim piatu, atau apa2 yg berkaitan dgn budak kecil. Saya ingin meluangkan masa saya ntuk menggembirakan mereka. Sekiranya mereka memerlukan seseorang ntuk bercakap, meluahkan rasa hati atau masalah peribadi, saya boleh menjadi seorang pendengar dan penasihat yg baik supaya mereka dpt meneruskan kehidupan yg akan dtg dgn lebih kuat. InsyaAllah. Bagaimana ya cara ntuk menjadi sukarelawan seakan ini? Sila jelaskan kpd saya di sini. Terima kasih.

  95. Nur Amelia Nabila Binti Ahmad

    salam.
    saya dari johor amat berminat untuk menyertai sukarelawan ini.
    saya sertakan no.telefon dan email saya disini 0177433610
    amelia_nabila77@yahoo.com

  96. Ahmad Faiz

    As Salam.
    Saya Ahmad Faiz dari Shah Alam. Saya teringin sangat menjelajah ke Sabah sambil menikmati keindahan alam di sana tapi tidak mempunyai wang yang cukup. Jadi saya bercadang hendak ‘volunteer’ di sana sebagai landasan untuk mengenali budaya di sana dengan lebih dekat. Ada tak kerja sukarela di sana?

    Terima Kasih

  97. shahrul

    bagaimana utk menyertai aman palestine?saya pelajar IPTS yg sdg bercuti lama..boleh saya dptkn info selanjutnya mengenai aman palestine?

  98. nor shuhada

    ASSALAMUALAIKUM….
    saudara saya brminat untuk mnjadi seorang sukarelawan yang membantu mangsa2 banjir or kanak-kanak palestin.tetapi saya tdk thu untuk menghubungi pihak-pihak yang sewajarnya.saya sertakan no tel saya 017-3937243.
    t.kasih

  99. cikin

    assalamualaikum..saya adalah seorang jururawat masyarakat means lebih kepada bahagian kebidanan dan amat berminat nak jadi sukarelawan nih tapi pada cuti am sahaja la sebab hr lain saya kerja..saya sertakan email saya disini nurasyiqin1990@gmail.com

  100. ipinz

    salam,sy masih dlm perkhidmatan, nk tanya lagi 3 tahun sy nk pencen, bagaimane lepas pencen sy nk sertai sukarelawan . bleh bg jawapan

  101. mohd nazri zakaria

    salam..saya begitu berminat utk menyertai misi bantuan ke palestine..diharap pihak tuan dapat membantu niat suci saya hdknya..terimaksih.

    • shahrulpeshawar

      w-salam. boleh saja untuk menjadi sukarelawan, tetapi tuan Ipinz perlulah mengetahui bidang yang mana tuan ini melibatkan diri, saya suka mencadangkan agar pengalaman tuan bekerja disumbangkan kepada organisasi/mereka yang memerlukan..

  102. amaliea hasna

    saya seorg warga negara Indonesia. Sy lulusan farmasi. Sy berminat u mjd sukarelawan. Tp bgmn carany, kl d indonesia,sy msh nyari2 web ny,tp blom ketemu. Mhon bantuannya. Syukron

    • shahrulpeshawar

      salam. Enggak ada masalah. Kalau nanti kami ada program di Indonesia, pasti kami akan hubungi Cik Amaliea… terima kasih

  103. Nur'Ain

    Assalamualaikum…saya berminat utk jd sukarelawan t’utama skali b’kaitan kanak2…leh tlg rekomnkn sy pd ane2 team sukarelawan…sy merupakn student di kuantan n owg melaka…

    • shahrulpeshawar

      W-salam. Jauhnya di Kuantan, boleh emelkan ke saya pengalaman sdri Nur’Ain dalam hal-hal berkaitan kanak-kanak?

  104. syamazatul

    salam. saya ingin melibatkan diri dalam mana-mana misi kesukarelaan dalam mahupun luar negara. harap boleh membantu. saya akan emailkan resume saya secepat mungkin. tqvm

  105. Assalamualaikum,,
    Saya Natasya, lepasan diploma pengajian sukan. Sedang menunggu panggilan masuk degree.Saya juga aktif dalam PSSTUDM, Saya berminat untuk menyertai misi keamanan khususnya di negara bergolak seperti Palestine.

    Pernah menyertai aktiviti2 sukarelawan semasa di IPTA dulu,sekitar Malaysia. Terbaca pengalaman saudara ketika disana. Saya rasa tercabar untuk menjadi salah seorang sukarelawan seperti saudara. Bagaimana cara agar saya dapat sertai sukarelawan ini?

    • shahrulpeshawar

      Wa’alaikumsalam. Terima kasih dan tahniah pada Natasya, saya bermula dari bawah. Untuk bergerak terus keluar negara tanpa mengasah bakat didalam negara pastinya sedikit sukar… sdri kena biasakan diri dengan program tempatan dahulu dan saya syorkan agar sdri. terlibat dahulu dengan program-program kami (MRA) di Malaysia

  106. Nurasha

    Maaf, saya nak bertanya. Saya student ipts, berumur 19 thn boleh x join kerja2 amal ni pada waktu terluang yang saya ade? saya sangat berminat nk menyertai kerja amal, membantu mereka yang memerlukan. da lama saya nak join tapi x tahu cara bagaimana??hari ni baru terjumpa blog ni..harap encik shahrul dapat bantu saya

    • shahrulpeshawar

      Tak salah bertanya. Kami ada sukarelawan seawal usia 7tahun. Nyatakan minat Nurasha… nanti kami akan bantu..

  107. Nur Husna

    as salam en. shahrul
    masih terbuka lagi ke permohonan untuk menjadi sukarelawan?
    saya ingin mengisi masa sepanjang cuti semester saya selama 3 bulan nanti . harap dapat bantu.
    terima kasih..

  108. Assalamualaikum….sy berminat utk myertai misi kmnusiaan ke gaza,tp sy x thu cra utk sertainya….mohon bantuan Encik Shahrul,.terima ksih..

    • shahrulpeshawar

      Wa’alaikumsalam – tahniah atas semangat yang tinggi, Sdri. Nrul Assyifa memerlukan pengetahuan yang luas terhadap isu Palestin. Pengetahuan ini boleh didapati dengan pembacaan bahan-bahan berkaitan Palestin. Sdri juga boleh mendaftar dengan mana-mana pertubuhan yang memperjuangkan isu Palestin dan dari masa ke semasa mereka akan membuka peluang untuk pergi ke sana…

  109. nazurah haris

    assalamualaikum..
    sy juge brmint utk myertai sukerelawan nie…mcm mne utk myertai nye…
    nie email sy…naz.haris@yahoo.com….sy masih student…masih blh kew???sy xkisah ape pon agensi…janji sy blh mbantu yg memerlukan…

  110. TEH CHIEH SIEN

    Saya merupakan seorang guru sek menengah di johor dan ingin melibatkan diri dalam program sukarelawan. Bolehtak saya nak tahu lebih mengenai program-program yang dianjurkan??

    Adatak program yang dianjurkan sepanjang 1 minggu ke 2 minggu dan saya boleh tolong semasa cuti sekolah???

    • shahrulpeshawar

      Terima kasih cikgu. Kami ada program didalam dan diluar negara, untuk tempoh 1 atau 2 minggu mungkin dalam negara lebih sesuai. Bila cuti sekolah cikgu yang terdekat ye?

      • khairulnaim

        salam sdr. shahrul.. sy seorg guru pendidikan khas slh sebuah sekolah di shah alam dan ingin menyumbang tenaga utk mjdi sukarelawan, terutamanya dlm bidang pendidikan kpd anak-anak yatim/kurang bkemampuan, anak-anak kurang upaya dsb… bole x sdr. shahrul bantu sy utk mcri institusi/rumah kebajikan yang bersesuaian dgn bantuan yang ingin sy berikan,insyallah…. * klu boleh, area shah alam… tQ :)

  111. TEH CHIEH SIEN

    TERIMAH KASIH ^^

  112. assalammualaikum.. sy xde ape2.. sy ade tenaga dan nyawa yg boleh dikorbankan ke jalan Allah , kalau ada pon stakat spm je.. boleh x sy tahu mcm mane nak ke palestin.. kalau xboleh pon sy akan pergi sendiri n mencari sendiri… hati sy dah kosong n bulat untuk berjihat.. kerana sy yakin dengan janji Allah … harap tuan dapat memantu..

    • shahrulpeshawar

      w-salam. terima kasih dan taniah atas semangat jitu sdr. terhadap perjuangan Palestin. Cumanya, kami tidak melakukan jihad senjata disana. Kami berjihad dengan “dakwah bil hal” sahaja.

  113. wan mazuan

    assalamualaikum saudara,saya pelajar perubatan di upm.amat berminat untuk mengikuti kerja sukarelawan ini.tidak kisah di mana tapi saya tak tahu salurannya.harap saudara dapat membantu.tq.

  114. mohamad imran b mohammed salam

    Sy ingin ke Gaza kerana Allah….

  115. munir luv gaza

    saya juga masih belajar di menengah … ingin menyertai aktivis di gaza .. bagaimana boleh ke tidak rasanya?

  116. assalamualaikum..
    saya berminat utk turut serta sebagai sukarelawan yang cenderung kepada misi bantuan kemanusiaan dan environment conservation atau apa2 yang berkaitan environment
    emel saya: akinyemiz@gmail.com

  117. amri

    assalamualaikum..

    sy penolong pegawai perubatan ingin menjadi sukarelawan medical ..harap saudara dpt bantu .terima kasih

  118. iera

    assalamualaikum…………..
    sy bru hbs bljr…dh lme ingin menjadi sukarelwan….sy harap saudara maklumkan kepada sy sekitar terengganu…kerja sukarelawan sekiranya diperlukan……

    • shahrulpeshawar

      w-salam.. kalau ada sekitar terengganu nanti saya akan maklumkan… tkasih.

      • aidil

        salam shahrul, saya adalah pesara muda keajaan,saya berpegelaman dalam hal penyelamat,hal hutan,hal pemanduan kenderaan,pengelaman di prolehi semasa berhidmat dalam pdrm saya sangat teruja kejadian tsunmi di jepun,saya sedia di hantar kemana saja untuk misi penyelamat dan bantuan kemanusiaan.

  119. Amirul Azman

    assalamualaikum… sy berumur 20 thun.. bagaimana sy ingin menjadi sukarelawan palestine??? ap yg diperlukan??? ni email sy… mbv5407@yahoo.com hrp dpt mmbantu….

  120. mayang

    salam…saya berumur 18 tahun…saya ingin menyertai sukarelawan kemanusiaan…..kat mana saya boleh mendaftar?
    boleh email sy :mariamkhairani@gmail.com

  121. amaliea

    saya ingin jd sukarelawan. Bagaimana caranya?

  122. Ashar Bin Abdul Harrys

    salam,, saya Ashar bin Abdul harrys.. umur 22 tahun.. sangat berminat untuk menjadi aktivis kemanusiaan, khususnya tentang isu palestin.. saya ingin mendaftar dalam setiap misi2 kemanusiaan,, bagaimana caranya? no telefon 0104378443

  123. anati

    salam jumaat. saya masih lagi seorg student, dan saya dari dulu mencari2 utk menjadi sukarelawan dlm animal protection & community services. sy bercadang utk menghabiskan summerbreak sy dgn aktiviti sukarelawan. bagaimanakah caranya,sy berharap sgt cuti kali ni sy dpt berkhidmat kpd haiwan atau manusia lain. inshaAllah

  124. nurul izzah

    saya dan rakan ingin menjdi sukarelawan…tpi kmi baru umur 16..
    kami cdang nak bantu dalam segi akademik memandangkan kami semua cemerlang dlam PMR…
    perlu apply kar juga…atau terus hunungi…orang yang berkaitan…
    kami orang TAWAU ,SABAH…
    tolong beri maklum balas…

  125. nurul izzah

    saya dan rakan ingin menjdi sukarelawan…tpi kmi baru umur 16..
    kami cdang nak bantu dalam segi akademik memandangkan kami semua cemerlang dlam PMR…
    perlu apply kar juga…atau terus hubungi…orang yang berkaitan…
    kami orang TAWAU ,SABAH…
    tolong beri maklum balas…sebab kami serius…lama da tnam nak buat kerja amal nie…tpi xtau cm ne…tolong kami

  126. assalamualaikum. saya Nur izzati umur 18, student diploma. saya nak join sukarelawan yang tolong mangsa palestine/vietnam/ atau di seluruh malaysia. jika sulit,saya nak memohon bagi sukarelawan haiwan terbiar contoh seperti kucing.
    email saya : izzatomato@hotmail.com

  127. nana

    Saya warga tua, yang ingin bekerja dirumah yatim di Serawak atau Sabah, untuk dapat mengajar sedikit2 ilmu yang ada, saya tak berkeluarga jadi dikampung mana tidak jadi maslah. Tolong bagi saya informasi.

  128. Nur Aqila Binti Mohd Roslan

    saya berumur 17 tahun dan bercadang untuk jadi sukarelawan ke luar negara lepas habis SPM nnti… kepakaran boleh mengajar matematik, boleh merawat dan lain-lain… ni email saya.. nuraqilamohdroslan@yahoo.com.my minta batu saya untuk jadi sukarelawan ke luar negara

  129. Nur Aqila Binti Mohd Roslan

    saya berumur 17 tahun dan bercadang untuk jadi sukarelawan ke luar negara lepas habis SPM nnti… kepakaran boleh mengajar matematik sekolah rendah, boleh merawat dan lain-lain… ni email saya.. nuraqilamohdroslan@yahoo.com.my minta bantu saya untuk jadi sukarelawan ke luar negara

  130. Zul

    salam tuan, sy agak terlambat utk mngetahui tntang site ini..
    dan memang berminat utk menjadi sukarelawan, cuma cara untuk melakuknnya dan dimana tmpat yang sesuai agak samar2 lg..
    jadi, mntak bantuan tuan, bagaimanakah sy boleh menjadi sukarelawan terutamnya dalam membantu saudara2 islam kita di palestin..

    p/s:- sy seorang student ipts dan ingin melakukan sesuatu pada cuti semester yg akn dtg.. harap tuan boleh membantu sy dlm keinginan mnjadi seorang sukaralewan dlm or luar negara..

  131. Ahfizul Zali

    Salam..
    Saya Ahfizul Zali..bekerja sebagai Jurulatih Kecergasan di Kuala lumpur.. berhasrat menjadi sukarelawan di rumah orang tua sekitar kuala lumpur..macam mana saya nak mendaftar sebagai sukarelawan di rumah orang tua…hubungi saya 011-28064669 atau pijoe1210@gmail.com…tnx!

  132. Sarah

    As’kum. nama saya sarah. currently sy masih seorang student di salah satu IPTA. sy amat berminat dalam melakukan kerja2 sukarelawan, terutama sekali yg melibatkan kanak2, pemuliharaan binatang ,org tua serta bencana alam. sy merupakan seorang ahli PBSM. Dahulunya sy bergiat aktif dlm KRS serta program2 sivik. Sy seorg yg peramah & cepat mesra, sy boleh bertutur dlm bahasa asing , serta minat tentang flora dan fauna.

    sy amat berharap jika encik boleh salurkan sy kemana2 bahagian NGO. ini email sy. sarah.elephant15@gmail.com

    sekian terima kasih.

  133. Rizuan bin Yahaya

    Assalamualaikum w.b.t, saya rizuan, saya teringin untuk menjadi sukarelawan, boleh tuan bantu saya, tak kisah la saya di hantar menjadi sukarelawan di rumah orang2 tua ataw di mana saja, i’allah saya akan membantu mereka selagi saya mampu, tuan blh hubungi saya di no 0175524033

  134. aqilah wahab

    I’m interested in joining volunteering work,but I wondering if I join any volunteer work will it affect my study time..I mean is it compulsory for me to join everytime theres an event..or I can just join and participate when I have the time.

  135. nurulfatiha

    Assalamualaikum w.b.t
    saudar shahrul, saya sangat berminat untuk menyertai sukarelawan terutamanya misi-misi antarabangsa…namun begitu banyak persoalan yang ingin saya ajukan kerana saya masih menuntut…boleh saudara hubungi saya melalui emel saya : fad_froggy@yahoo.com.my .terima kasih en shahrul…saya menunggu feedback daripada pihak saudar.

  136. ieda

    salam en shahrul… sy tertarik dgn artikel di atas, slps sy mnyedari tntg kesusahan n keperitan hdup msyrakat di sana.. rasanya xsalah kalau sy sendiri sama2 menghulurkan bantuan bg membantu mereka… sy berumur 24 tahun bekerja di agensi kerajaan..berapa lama misi u kesana? selain pertolongan dr segi kewangan,pertolongan macamna lg y boleh saya salurkan….perlu ke saya pergi ke sana??
    tq

  137. anaseha

    salam.,ini yang sy cari selama ini,terima kasih.. saya berbesar hati untuk bersama dengan anda.sila beri tunjuk ajar.

  138. ela

    Assalamualaikum…

    boleh saya menyertai sukarelawan ini..??
    saya tidak tahu caranya…??
    boleh tolong..??

  139. azriq

    Assalammualikum..saya begitu berminat dan teringin melakukan kerja2 sukarelawan seperti di palestin atau timur tengah contohnya.mgkn saya tiada kepakaran yang sesuai tetapi berharap dapat mghulurkan bantuan dari segi kudrat tenaga saya di samping ingin muhasabah diri.

  140. salinah

    Saya dari sarawak. seorang guru. berminat menyertai kemanusiaan ke Kemboja bersama anak remaja lelaki saya. ini no saya 0168753505

  141. jayadi z

    Untuk menjadi sukarelawan ini berada di mana ya? Di indonesia adakah? Dan bagaimana untuk pendaftarannya tolong infonya..? Saya siap untuk menjadi relawan ke palestin.. Untuk membantu saudara kita disana..

  142. As’salam, nama saya Ahmad Tharmizi Hamdan. merupakan seorang pelajar ipta. now doing my second year in ba sastera bahasa asing (bahasa perancis). sebelum ni, diploma in english communication. pernah join yayasan salam in 2008 – 2010 for a while but lost contact. was born in holland sampai form 2. can speak dutch too. interested in joining this kind of cause for a while but didnt manage my time well in the past. am very much interested in helping people in the third world countries and maybe if i have the chance, i would very much like to be a journalist in those kind of places one day. my email is mizisudin@gmail.com

  143. Fadilah Ibrahim

    Saya fadila..saya betul2 berminat dgn akviti sukarelawan terutama melibatkan golongan anak2 yatim…

  144. aziana

    Sy dinegeri sembilan ….berminat untuk menjadi sukarelawan kepada oku tidak kire kanak2 or dewasa ….mohon tunjuk saluran … Contact me pls….mymail8081@gmail.com

  145. fathin nur amirah

    salam..

    saya fathin. sy amat berminat dalam kerja2 sukarelawan..saya berumur 20 tahun.. macam mana saya nak join kerja2 sukarelawan?

  146. Assalamualaikum Encik Shahrul.Saya merupakan seorang pelajar yg bakal tamat STPM pada hujung thn nanti (2012) dan mempunyai masa terluang selama hampir 9 bulan sebelum memasuki IPTA ,insyaAllah.Saya sangat berminat utk menjadi sukarelawan dan membantu dlm kerja2 sukarelawan.Saya amat berharap Encik Shahrul dpt salurkan saya ke mana2 badan sukarelawan ataupun NGO sbb saya tak tahu bagaimana caranya utk masuk ke dalam persatuan yg berkaitan.Saya sangat teringin nak menghulur bakti dan bantuan selagi saya masih ada kemampuan di samping mengutip pengalaman dan membina jati diri utk jd seorang yg lebih bersyukur :))))

    Di sini saya sertakan emel saya,siti_211@yahoo.com

    Terima kasih Encik Shahrul =)

  147. una

    salam, saya lepasan ijazah muda TESL di universiti selangor. sangat berminat dengan kerja sukarelawan di dalam atau di luar negara. banyak yang saya apply untuk di panggil sbg sukarelawan tetapi tidak mendapat respon dari pihak pentadbiran. sgt berharap jika di beri peluang. terima kasih :) email saya.

  148. bhyanti putri

    saya seorang fisioterapis…saya ingin bergabung dengan komunitas kemanusiaanagar dapat menjadi sukarelawan bagaimana caranya…
    domisili solo dansurabaya

  149. fiza bahar

    assalamualaikum sy nk tanya…pemilihan volunteer ni ada syarat2 yg di tetapkn ke?seperti qualification,tgi or berat?adakh syarat2 die ke

  150. Dalila Faridah

    Assalammualaikum..saya berminat utk menyertai dan melakukan kerja-kerja sukarelawan sama ada luar @ dlm negara..niat utk menyertai misi kemanusiaan sudah lama ada dan niat semakin kuat apabila kwn saya juga pernah menyertai misi ke Gaza. Oleh itu, saya amat berharap dpt membantu terutamanya penduduk Gaza. saya merupakan seorg penjawat awam & seorg penuntut di sebuah IPTA..Jika saya tdk dpt membantu dari segi kewangan, Insya Allah dgn kudrat yg telah di kurniakan saya akan melakukan yg terbaik..saya amat berharap tuan dpt memberi maklum balas..saya juga mahu bertanya bagaimana utk menjadi sukarelawan palestine ? wassalam…..

  151. SITI MADIHAH ABDULLAH

    saya lepasan IPTA.saya berminat dengan kerja-kerja sukarelawan terutamanya rumah anak yatim dan rumah orang tua.saya harap encik boleh salurkan saya kemana2x badan NGO.ini emel saya.

  152. Jazilah

    assalamualaikum..saya seorg jururawat berdaftar..saya berminat untuk menjadi sukarelawan yang melibatkan profesion saya,sama ada di negara kita sendiri ataupun di luar negara.Bagaimana,dimana saya ingin daftarkan diri?Harap encik dapat membantu saya.Terima kasih.

  153. nasihah binti mat zin

    Sy seorg jururawat n berminat utk menyumbangkan tenaga n sdikit ilmu yg ade utk mnjadi seorg sukarelawan.hbngi sy 0137592533

  154. afifah

    assalamualaikum wrt wbt…

    saya seorang pelajar ipta semester akhir..saya sangat berminat untuk menjadi sukarelawan…saya pernah terlibat dalam aktiviti kesukarelawan selepas SPM dulu…kini saya ingin terlibat kembali dalam aktiviti kesukarelawan…saya harap saya dapat mengisi masa saya dengan aktiviti yang berfaedah di samping mencari pekerjaan selepas habis belajar pada Januari 2012…saya berminat untuk menyertai program sukarelawan ke kashmir jikalau ada kerana saya pernah pergi ke sana dan melihat kehidupan masyarakat di sana…saya harap encik dapat membantu saya dan hubungi saya kembali…ni emel saya..
    afifah_nurislam_2901@yahoo.com

  155. aju raudhah

    As salam En. sharul….sy berminat nak jadi sukarelawan…sy merupakan pelajar tahun akhir disebuah IPTA….dan sy juga mengambil ko-k khidmat masyarakat dan merupakan setiusaha pembimbing rakan siswa/wi d’universiti…dan selalu juga menjadi fasilitator…hati terpanggil bila melihat bumi gaza bergolak …simpati dengan nasib mereka…dan sy tak kesah untk melakukan khidmat sosial lain…hope, Encik dapat membantu…dan mcmmana hendak memohon..
    .TQ

  156. mohd rosdi

    sy tentera bleh x sy sertai sukarela???

  157. nazry roslan

    saya nazry….nak join r sukarelawan kat gaza…kalau yg ada tok jihad perang lwn kafir pun sy nk….ni bkn men2,niat sy krn allah sbb nk tentang kezaliman….papehal kalau ada email kt nazry_nurul08@yahoo.com
    erm tp sy ni blja xtinggi ler….kewangan insya allah ada….

  158. mas ayu

    Salam…saya amat berminat membuat kerja sukarelawan…iklas dari hati..bagaimana kah cara nya…

  159. aryz

    salam…sy memohon menjadi sukarelawan ke palestin…kalau bleh…tlng info secepat yew dlm bulan nie

  160. kiki

    assalam.. saya berminat menjadi relawan di gaza. saya merasa terpanggil untuk membantu saudara seakidah di timur tengah sana.
    tenaga dan fikiran apapun yg bisa saya berika akan berikan untuk membantu mereka.
    harap anda dapat membantu saya.
    terimakasih

  161. noorliza misnan

    sye seorng staff nurse..sye ingin mnjdi sukarelawan dlm medical kine sile hubungi sye jika khmad dprlukn.

  162. ezaila

    assalamualaikum..saya bminat untuk menjadi sukarelawan ke gaza..bagaimana sy bole mndaftar..

  163. nabila

    Mcm mne sy nk mendaftr sbgi sukerelawan ke pelestin

  164. bella

    Salm mcm mne care untuk mendaftar sebagai sukerelawan untuk bantuan kemanusian nie
    Nie emal sy ela_ayumi91@yahoo.com..

  165. Aku bener” terkesan bngt sama orng yg berani menolong warga di gaza .
    Aku pengn bngt nolong warga di gaza , pls ksh tau caranya ..

  166. faezah binti sapirin

    asalammualaikum..saya pelajar ipts..ada tak jururawat sukarelawan yg dihantar ke gaza untuk membantuh palestin..kalau ada saya nak sangat..saya serius dengan hal ini jika ada boleh tak nama saya disenaraikan dalam sukarelawan ke gaza..terima kasih..

  167. iza zati

    Saya sangat berminat nak jd sukarelawan ke gaza..bantu saya…tq..sangat berharap..

  168. muchtar al iqraby

    ass,,saya seorang tentara indonesia,,,saya ingin sekali berpereng menghancurkan yahudi,,tolong bantu saya ,,beri jalan untuk saaya suapaya cita2 saya tercapai..amin y allah

  169. muchtar al iqraby

    alamat saya banda aceh kec meuraxa kota banda aceh(indonesia).no hp 082367915006.allah hu akbar,

  170. siti nazhariah bt mohd sani

    Saya amat berminat dan tertarik untuk menyertai mana2 badan sukarela terutamanya untuk “save gaza”. Tapi macam mana caranya ya???

  171. rohiman

    as-salam,

    is there any possibilities to adopt palestinian baby(kid/daughter) and to be raised in Malaysia under adopted family

  172. hanis

    assalamualaikum , sya seorg plajar , sya nak mnyrtai sukarelawan ke palestin . mcm mna eh ? nk dftar dri . hrap blas . trima kasih .

  173. dahliafarha

    assalamualaikum…saya masih seorang pelajar di IPTA..sangat berminat untuk terlibat dengan sukarelawan.Tapi tidak arif tentang ini dan saya juga tidak tahu cara untuk memohonnya.Harap Encik dapt bantu…Terima Kasih

  174. dahliafarha

    assalamualaikum…saya masih seorang pelajar di IPTA..sangat berminat untuk terlibat dalam bidang sukarelawan.Tapi tidak arif tentang hal ini dan saya juga tidak tahu cara untuk memohonnya.Harap Encik dapt membantu menempatkan saya dalam mana-mana badan sukarelawan…Terima Kasih

  175. rizwan

    Pekerja Awam boleh terlibat ker?

  176. ERNIE

    SAYA LEPASAN COLAGE GLOBAL MASTERSKILL, BERKELULUSAN DIPLOMA IN HEALTH CARE, SAYA MENJALANI LATIHAN DI LOURDES MEDICAL CENTER, BERKHIDMAT UNTUK SESIAPA SAJA TAMPA MEMILIH MUDA ATAU TUA. BAGI SAYA APA PON YANG KITA LAKUKAN MESTI BERSERTA DENGAN KEIHKLASAN, DENGAN KEIHKLASAN ITULA HATI SAYA MERASAI SATU KETENAGAN YANG TIDAK PERNAH SAYA RASAKAN. KASIH ALLAH TIADA PENGHUJUNG. DIA MEMBUKA HATI SAYA UNTUK MENJADI SUKARELAWAN. MUDAH-MUDAHAN ENCIK DAPAT MEMBANTU SAYA. SAYA HARAP SAYA DAPAT MEMBANTU INSAN YANG MEMERLUKAN.

  177. Rahimah binti Ismail

    Salam…saya ingin mendaftar sebagai sukarelawan negara sekiranya diperlukan…palestine negara pertama saya ingin membantu .tapi saya tidak tahu bagaimana..

  178. mohd redzuan

    assalamualaikum….saya redzuan dah lama saya mencari untuk menjadi sukarelawan ker gaza bg tau lah saya jalan untuk sertai sukarelawan ke gaza ini no contact saya 010-283385

  179. cik ieda

    as salam..
    sy berminat ingin tahu lebih detail pasal sukarelawan dan ingin memberi perkhidmatan bagi program sukarelawan di palstin.. boleh tlong email kat saya nur_hidayah_anuar89@yahoo.com. saya merupakan pelajar lepasan ijazah dan belum bekerja lagi pada msa sekarang.

  180. atiqah

    saya merupakan lepasan spm 2012. Boleh kah saya menyertai sukarelawan ni? berapa had umur nak jadi sukarelawan?

  181. fakhrurrazi

    saya memang berminat utk mengikuti misi ke gaza ini, tetapi tidak tahu bagaimana mahu mendaftar. ada sesiapa yg boleh bagi tahu x bagaimana caranya… sy bekerja sebagai penolong pegawai perubatan di PPUM.

  182. assalamualaikum… saya ingin bertanya bagaimanakah caranya jikalau saya ingin mengikuti misi sukarelawan ke gaza ini. Saya sangat berminat untuk turut serta dalam misi ini. Saya bekerja di Pusat Perubatan Universiti Malaya sebagai Penolong Pegawai Perubatan. Saya harap saya dapat berbakti kepada saudara seagama dengan saya.. Wassalam..

  183. noor afizah

    slm, en shahrul.. sye afizah dari rawang, selangor… sye berminat utk menyertai sukarelawan.. tidak kiralh bidang ape.. tpi umr sye 16 thun.. blh ke sye menyertainya..???

  184. Rosnan bin Che Ros

    Saya seorang pesara tentera berpangkat Pegawai Waran. Saya berminat utk menyumbangkan tenaga saya selagi termampu untuk apa jua bentuk bantuan yang diredhai Allah swt. Hubungi sya jika khidmat sya diperlukan tq.

  185. Salam ‘alaik..saya seorang penuntut di IPTS dan saya ingin sangat menjadi sukarelawan,tapi bagaimana cara utk saya mengikuti misi sukarelawan ke negara Islam seperti Gaza dan Syria?

  186. Eve

    saya seorang guru. oleh yg demikian, saya ingin bertanya adakah masa utk menyertai xtvt ini fleksible, iaitu boleh dilakukan semasa cuti sekolah? sebab teringin sangat nak turut serta.

    • Assalamualaiikum.
      Salam dari Patani memerlukan tenaga dan masa anda
      berbakti diSel.Thai@Patani@ Sukhirin@Kota Baru@Sungai Padi
      sila info ke email:salamdaripatani@yahoo.com.my
      kemudahan disediakan.

  187. Normawati

    Assalamualaikum…

    Saya kakitangan kerajaan. Sy berminat untuk menjadi sukarelawan. Sy x kisah apa2 aktiviti pun. Bagaimana caranye untuk sy menjadi sukarelawan ni?

  188. Shah

    Assalamualaikum,

    Saya berminat untuk join aktiviti sukarelawan x kesah aktiviti ape pon. How to be one? saya sudah bekerja. Hope can contact me at shahimi.rahman@gmail.com

  189. maisara

    salam..saya seorg juru xray..saya bminat utk sertai misi medical team di palestin atau di gaza..jika ada kekosongan yang y prlukn juru xray di sana..saya ingin sertai..terima kasih..

  190. faeza

    salam, ada x cara lain utk download borang sebab kena byr utk registration tu..tq

  191. saya merupakan seorang pelajar yang berminat untuk menyertai aktiviti kesukarelaan terutamanya berkaitan dengan kanak-kanak dan juga perperangan…saya tidak tahu bagaimana untuk memohon memasuki organisasi persatuan yang mana satu,,..boleh bantu…????

  192. ERWANAH IVA BINTI ABIR

    Assalamualaikum sdra,sy amat berminat utk menyertai aman palestine.bagaimana caranya?

    Terima kasih,

  193. Zulhizad

    Assalammualaikum.
    Saya adalah lepasan SPM pada tahun 2012 dan masih lagi menunggu keputusan. Saya berminat untuk menyertai badan sukarelawan ke Gaza. Sebagai seorang remaja di Malaysia, saya ingin merasa dan mendalami perasaan saudara saya yang remaja di sana. Saya ingin berkongsi bersama mereka. Serta ingin mengambil semangat perjuangan mereka untuk agama. Harap tuan dapat membantu saya, terima kasih

    • shahrulpeshawar

      W-salam. Ada beberapa pilihan, antaranya ialah sdr. boleh pergi ke sana menggunakan dana sendiri dan menjadi ahli mana-mana organisasi yang bekerja di Palestin ataupun Gaza.

  194. mohamad latif

    Assalamualaikum…

    Saya salesman mbsb. Sy berminat untuk menjadi sukarelawan. Sy x kisah apa2 aktiviti pun. Bagaimana caranye untuk sy menjadi sukarelawan ni?

  195. azie

    Salam..
    saya kakitangan swasta yang bekerja di bidang pelancongan..berminat utk menjadi sukarelawan , dengan harapan apa yang ada dpt disampaikan kepada yg memerlukan.insyaallah.. fokus kepada anak2 yatim,warga emas & orang asli..bagaimanakah caranya?

  196. saya ingin menjadi sukarelawan . saya dah isi borang mra, tapi masih tiada sebarang feedback.

    • shahrulpeshawar

      Salam. Saya akan semak dengan MRA, apapun Sdri boleh ke fb MRA, taip saja Malaysian Relief Agency untuk maklumat terkini..

  197. nurul

    Sy teringin sangat nk meyertai ban2 persatuan yg ke gaza,atai memane saje.tpi sy xde kelulusan ape2 n kemahiran..bolih ker sy jdi sukerelawn..sy teringin sgt nk myertai skurg2 nye dapat bramal kjln allah…n membantu org yg memelukan

    • shahrulpeshawar

      saudara boleh menyertai mana-mana organisasi pilihan saudara, dan untuk ke Palestin, kebiasaannya mereka akan memilih mereka yang berpengalaman dalam kerja-kerja bantuan..

  198. Ruhiate Mohd Sabran

    Assalamualaikum…. Saudara
    Saya mmg berminat untuk menjadi sukarelawan. Untuk permulaan saya berharap dpt menyumbangkan tenaga di rumah anak2 yatim di sekitar selangor Dan kuala lumpur. Insya Allah jika Ada peluang Dan kesempatan teringin saya menyumbangkan khidmat di Palastine, insya Allah dengan izin allah. Bagaimanakah caranya?

    • shahrulpeshawar

      W-salam. Terima kasih atas emel kiriman saudara. Kami mempunyai pelbagai aktiviti disekitar Kuala Lumpur, kami akan menghubungi saudara melalui emel nanti.

  199. mohd abrar kaisar

    As Salam wtb..
    Saya dn isteri ingin menjadi sukarelawan khusunya membantu anak2 yatim, warga tua dan org2 yg kurang bernasib baik. Di Sabah. Kerana kami berdua menetap di kota kinabalu Sabah, dan saya menyambung pelajaran disini.. Jika ada kekosongan, kami ingin memohon.. Kami juga mahu menunjukkn nilai2 kemanusiaan kpd ank2 kami.. Sekian wassalam wtb..

    • shahrulpeshawar

      terima kasih diatas kesediaan tuan dan isteri. Kami akan memaklumkan kepada tuan mengenai peluang-peluang untuk menjadi sukarelawan di Kota Kinabalu nanti, terima kasih sekali lagi…

  200. Noraini binti Lamhuri

    saya surirumah sahaja saya ingan benar memohon kerja sukarelawan,macam mana saya dapat memohon dengan mudah,tolong bantu saya

    • shahrulpeshawar

      Terima kasih diatas kesudian puan untuk membantu, kami akan menghubungi puan melalui emel yang disertakan, terima kasih.

      • amielia

        assalamualaikum… saya sangat berminat utk menjadi sukarelawan dalam menyumbangkan tenaga dirumah orang tua2 atau rumah anak2 yatim…. tapi sy x taw mcm mana cara nak joint… saya fokuskan kwsan pulau pinang atau yg berdekatan kerana saya tinggal di kawasan bukit mertajam…saya berharap sangat dapat memohon utk lakukan kerja amal mcm ni… sy x dak apa2 kebolehan istimewa… cuma sy berpengalaman menjadi penyelia kelas prep yg PUZ anjurkan dan pernah menjaga nenek saya yg lumpuh…. boleh bantu saya mcm mana nak masuk ke mana2 badan sukarelawan…. umur saya 19 tahun….

  201. Nurnadia Azizi

    assalamualaikum , saya merupakan lepasan spm dan saya memang berminat untuk menjadi sukarelawan . tak kesah lah apa pon kerjanya , saya tidak mempunyai apa2 kepakaran and i just want to help ! boleh kee ?

  202. elfira

    Assalam . Saya student UiTM Shah Alam berminat menjadi guru tuisyen di rumah anak yatim secara sukarela pada hari sabtu dan ahad atau apa2 sahaja aktiviti sukarelawan di sekitar kawasan . Mohon bantuan saudara ,

  203. Sarawati Binti Sepawi

    salam..kelmarin ptg,bila sya balik dari kerja..saya tertengok,aman palestin dekat TV..
    hati saya terdetik untuk turut serta..
    boleh encik bagitau saya bgaimana saya hendak mendaftar?
    terima kasih.
    Sara from Sarawak.

  204. assalamualaikum.
    saya pelajar universiti sains islam malaysia sedang mencari sebarang tempat atau jenis khidmat komuniti untuk dijadikan pengalaman. kumpulan kami dianggotai oleh 26 orang pelajar fakulti sains dan teknologi. jadi saya berharap dan memohon sebarang pandangan daripada saudara shahrul jika ada peluang dan sebarang aktiviti kesukarelawan yang kami boleh sertai. terima kasih :)

  205. syah

    Salam tuan.
    saya Syah drpd sarawak.18 tahun dan sdg menunggu result.saya suka kanak2 dan berminat nak tolong kanak2 yg tercicir dalam pendidikan.harap2 tuan boleh bantu saya. :) email saya : Zue_woodpecker@yahoo.com

  206. Akiem Jamil

    Assalammualaikum w.b.t..
    Saya mempunyai kelab basikal di Universiti Malaysia Sarawak..
    Kami bersedia untuk melakukan apa jua kerja2 kebajikan..
    saya menetap di kuala lumpur tp blajar di sini..
    jika perlukan sebarang aktiviti sukarelawan..jemputlah kami bersama..
    akiem_xaxau90@yahoo.com..:)

  207. aisyah

    Assalamualaikum,
    saya seorang pelajar IPG (Institut Pendidikan Guru) di KL,
    berumur 20 tahun
    saya berminat dalam usaha2 dalam sukarelawan & jika diberi peluang dan waktu ingin ke gaza bagi membantu saudara di sana

  208. vera febriane

    Bagaimana cara menjalur kan sukarelawan, saya berminat menjadi sukarelawan tapi tidak tau jalur yg mau saya ambil, mohon info, terima kasih

  209. Assalamualaikum, saya adalah lepasan SPM 2012 dan baru sahaja tamat latihan PLKN. Saya berminat dalam aktiviti aktiviti kesukarelaan tetapi agak runsing sebab saya perlukan organisasi kesukarelaan yang turut menyediakan tempat tinggal untuk sukarelawan. Saya harap encik dapat membantu. Sekian, terima kasih :D

  210. melissa irawan

    saya ingin menjadi sukarelawan di india bagaimana mendaftar untuk menjadi sukarelawan. terima kasih atas perhatiannya

  211. melissa irawan

    bagaimana mendaftar menjadi sukarelawan di india, saya ingin menjadi sukarelawan

  212. nurul izzaty

    assalmualaikum, saya nurul izzaty, 18 tahun. saya berminat untuk menjadi sukarelawan..bantu saya menjadi sukarelawan ye..
    e-mail saya.. izzatyzulkarnain@yahoo.com jika memerlukan sukarelawan..
    sedia membantu

  213. Diana Intan

    As salam…sy berminat utk menyertai pasukan sukarelawan.Pernah berkhidmat dlm pasukan Pelapis Unit VADII PBSM Mentakab Pahang,bertugas membantu mangsa2 banjir,bertugas sbg ahli kecemasan ketika acara anjuran pihak berwajib ..juga menyertai ahli Jiran Muda Rukun Tetangga Jabatan Perpaduan Negara mewakili kawasan dan daerah dlm program Jabatan berkenaan.Walaupun sudah lama tdk terlibat dlm aktiviti sukarelawan ini sy bersedia untuk berkhidmat dengan tunjuk ajar dan latihan in shaa allah.

  214. Assalamualaikum,saya Muhammad Hazim bin Abu Bakar dan berumur 19tahun.saya ingin menjadi sukarelawan seperti menolong anak yatim dan sebagainya.saya masih belajar di Uitm kuaka terengganu,semester 2 course graphic design.saya ingin membuat amal semasa cuti semster.bagaimana saya nak akktif dalam sukarelawan ni.

  215. f.faizah

    salam, saya student IPTA. Saya merancang untuk menjadi sukarelawan di sekolah muslim di Addis Ababa, Ethiophia. Rakan Ethiophia saya iaitu pelajar Master akan menjalankan projek khidmat komuniti dan menawarkan saya peluang untuk turut serta. Justeru, saya ingin mencari bantuan tajaan dari mana2 badan NGO berkaitan bagi tiket penerbangan dan visa. Saya harap encik sudi membantu. Terima kasih. :)

  216. salam..saya ingin menyertai sukarelawan di rumah orang2 tua atau kanak2 di sekitar johor bahru..tapi secara pergi bila ada kelapanggan seperti sabtu ahad or hari cuti…

  217. Assalamualaikum. saya nurul nabilah pelajar jurusan sains kemasyarkatan di sebuah ipta di malaysia. Sangat berminat dalam aktiviti kemasyarakatan yang melibatkan kwasan pendlamn,aman palestin,bencana alam,pelarian dan jugak kanak-kanak. Boleh saya tahu bagaimana untuk saya sertai SAHABAT MRA sebagai seorang sukarelawan.. saya sertakan alamat e-mel saya, nabilah_mazlan@hotmail.com . Kerjasama dan pertolongan yang encik berikan saya dahului dengan ucapan terima kasih.

  218. miea roslan

    salam saya berminat utk menyertai sebarang aktivis keamanan dan kemanusiaa.

  219. izani

    Assalamualaikum..saya berminat untuk membuat sebarang kerja sukarelawan atau kerja amal.

  220. eyan

    slm.. saya merupakan seorang pelajar sekolah menengah form 4 2013 tapi saya berminat terlibat dalam aktiviti sukarelawan ini sejak kecil lagi sebenarnya. bolehkah pelajar seperti saya terlibat dalam aktiviti sebegini?. saya harap saya dapat menyertai aktiviti sukarelawan ini dan diharap juga pihak encik dapat membantu saya. sekian, terima kasih.

  221. himan

    assalamualaikum…salam…saya nak tanya macam mana saya nak berjihad bersama umat islam mujahidin di syria?

  222. Noor Sabrina Ansar

    Assalamualaikum, sy kini sedang berkhidmat sebagai guru ganti di sebuah sekolah sekitar Langkawi. Beberapa hari ini, tergerak hati untuk menyertai khidmat masyarakat dan kalau boleh ingin juga terlibat dengan misi kemanusiaan di negara-negara bergolak. Saya cuba untuk download borang dari blog ini tetapi tak boleh. Tolong Encik……

  223. HASLINA BT HASHIM

    salam..da lma sya mnyimpan hjat utk bkhidmat sbg sukarelawan drumah kebajikn..lg2 plak bla sya sdri da bglar yatim piatu!

  224. liyana

    Assalamualaikum..sya student yg masih menuntut di ipta..
    berumur 20 tahun.
    saya amat berminat dalam menjalankan kerja2 sukarelawan termasuk untuk jagaan di rumah org tua, misi kemanusiaan dan sebagainya..mohon pencerahan.terima kasih

  225. Iqbal Naim

    Sy ingin syahid di syria..bgaimana caranya krna tidak tahan dengan penindasan umat islam disana yg dilakukan oleh org2 yg menindas islam.moga tuan dapat mmbntu sy.

  226. SITI RAWEAH BT ALI

    Akum tuan.. Saya ingin menyertai berbadanan sukarelawan ini… Mcm mana saya ingin memohon untuk mendapat nya…

  227. mahirah saari

    salam saya berminat nak jadi sukarelawan nieee..
    tapi sakng tegah beelajar kat ipohh perak…
    kalau boleh nk jdi sukarelawan kat ipoh larrr…
    boleh bagi no sesiapa yg berkenaan untuk saya hubungi.

  228. Dian

    Salam…adkh stfnurse undr gvrmnt bleh sertai skrlwn ke plstin?

  229. Dian

    Salam…adkah stffnurse krjaan dbenrkn mnyrtai skrlwn ke bumi plstin?

  230. saya amat berminat untuk menjadi sukarelawan malaysia.. selain belajar saya juga ingin menjadi sukarelawan dalam masa yang sama.. nak membantu kepada mereka yang memerlukan.. bagaimana sya nak memohon untuk berkhidmat mjadi sukarelawan ini..

  231. siti fatimah

    Assalamualaikum,,,sy ingin menjadi sukarelawan tapi xtahu bgmana caranya,,,blh bgtahu saya secara detail..terima kasih…

  232. Norhanis

    Assalamualaikum..
    saya nak luangkan masa untuk menjadi sukarelawan pada cuti-cuti sem ini..
    selain itu,untuk saya cipta pengalaman.
    moga dapat mendidik dan menjadi pengajaran buat saya..

    mohon maklumat yang selajutnya bagaimana nak jadi sukarelawan ni :)
    terima kasih

  233. mastura johri

    assalamualaikum… en..sy pljr lulusan kejururawatan… dan sy minat sgt ngn bhgn sukarelawan ni… blh sy tahu ngn lbh lnjut… tme kasih..

  234. Nurul Aini

    Assalamualaikum,
    Saya berminat untuk join kumpulan sukarelawan utk aktiviti2 kebajikan di kawasan Kuala Lumpur dan sekitarnya. Sekiranya ada peluang mohon email saya di:

    nurulaini467@gmail.com

  235. ahmad rizal

    Prefer hari cuti. Saya banyak masa terluang tq.

  236. Zul fadhli

    Asalamualaikum saya student masih menuntut di ipta lagi masih berumur 20 tahun. Saya berminat nak join sukarelawan ni so macam mana saya nak join kelab sukarelawan ?

    Terima kasih.

  237. Zul fadhli

    Asalamualaikum saya Fadhli seorang student berumur 20 tahun masih menuntut di ipta. Saya berminat dalam menjalankan aktiviti aktiviti sukarelawan so macam mana saya nak join kelab sukarelawan ?
    Terima kasih.

  238. anuar

    Sya berhajat nk serta misi kenegara bergolak,,,,,,,,,,,, demi allah sya nk
    utkkerja bantuan kemanusia,,,,,, tolong lah encik beri peluang kpda sya
    ,,,, hp 0194088855

  239. atika aqilah

    Sya bru berumur 17 tapi saya berminat dgn kerja sukarelawan yg berkaitan dgn haiwan :)) di mana mahu sertai sukarelawan yg berkaitan dgn haiwan

  240. Ruziah Abd. Jalal

    Assalamu’alaikum En. Shahrul, Saya berpengalaman dalam bidang hospitaliti (hotel & resort) bahagian pemasaran dan latihan (pembangunan modal insan). Boleh kah jika saya bermula dengan aktiviti-aktiviti kesukarelawan di Melaka dahulu sebelum mengorak langkah ke seluruh Malaysia dan seterusnya ke luar negara? Buat pengetahuan Tuan, saya sekarang berusia 54 tahun dan Alhamdullilah di kurniakan kesihatan yang baik.
    Terima kasih

    Ruziah Abd. Jalal.

  241. nasri yea

    saya mau..

  242. hani salawati

    saya berminat nak jadi sukarelawan bagaimn caranya

  243. rena binti ali

    assalamualaikum.. mohon sngat2, sya ingin menjdi sukarelawan ke filipina akibat taufan..bgaimna sya bole mngikuti aktiviti agar bole mnyumbangkan sgala tenaga ni.. harap bole bgi tau.. kmi jga perihatin.. tq

  244. rena binti ali

    assalamualaikum.. mohon sngat2, sya ingin menjdi sukarelawan ke filipina akibat taufan..atau pun kmna sja..bgaimna sya bole mngikuti aktiviti agar bole mnyumbangkan sgala tenaga utk yg memerlukn.. harap bole bgi tau.. kmi jga perihatin.. ini no sya 0135542334 (rena) sabah. tq

  245. suhaila

    assalaamuuaalaikum.. knapa borang tdk boleh nk nak download?

  246. Nurharniyanti Bti Sahlan

    Saya ingin turut serta dalam kerja2 amal .. saya tidak kaya dgn harta,tetapi saya berkemampuan utk sumbangkan keringat saya .. saya dari Melaka,dan bekerja serta sudah berkeluarga .. kalau boleg saya ingin sertai aktiviti pada hujung minggu .. sudah lama saya ingin sertai kerja2 amal tetapi tak tahu cara nya bagaimana ..

  247. Saya amat berminat dengan program kemanusian, .boleh kah sertai nya

  248. Aunniey

    salam. saya penuntut di institut pendidikan guru di sabah, saya amat berminat untuk mneyertai badan2 amal dan melakukan kerja2 sukarelawan. saya mepunyai pengalaman melakukan sukarelawan melibatkan humanism.. kalau ada peluang lain saya sangat berbesar hati..selain kemanusiaan saya sgt berminat untuk berkhidmat kepada alam sekitar dan hidupan liar. harap saudara dapat bantu saya mencari lebih banyak peluang seperti ini.trimas

  249. Salam..saya dah lama teringin nk jd sukarelawan dalam dan luar negara..tp sya baru habis SPM..saya tak tahu mcm mna nk daftar dan sertai…boleh tolong bgtau saya mcm mna sertai? Ni no hp saya 0175359290

  250. Saya ingin mnjadi sukarelawan.. dalam dan luar negara..saya baru habis SPM..bolehkah aya mnjd sukarelawan? Ttp saya xtau bgaimana hndak sertai? Boleh bgtau saya? Ni no hp saya 0175359290

  251. Fadzly

    salam, saya nak bertanya… bagaimana jika hendak meryertai sukarelawan penghantaran barang mengguna kapal… ini sebab saya seorang pelaut Malaysia.

  252. Mohd Hashim Bin Dahalan

    Saya ingin mendaftar menjadi ahli sukarelawan misi keamanan malaysia ke Syria

    Mohd Hashim Bin Dahalan
    Doha , Qatar

  253. w.norshazila bt w.mahmood

    0132802367
    sy seorang guru ingin menyertai sukarelawan di dalam negara…
    sementara cuti sekolah

  254. nur sakila

    assalammulaikum,
    saya benar-benar ingin menyertai misi kemanusiaan tak kira lah dimana..kerana semangat ingin membantu @ menyumbang kepada masyarakat terumatanya sekali saudara islam sendiri. sejak kebelakangan ini hati saya terdetik ingin turut serta.

    melihat penindasan ke atas negera yg lemah semakin berleluasa..hati ini ingin sekali melawan balik, mengangkat senjata jauh sekali kemahiran yg ada..yang hanya dapat dihulur kan…hanya doa, bantaun @ sumbangan.

    saya sangat berharap encik dapat membantu saya untuk menyertai misi kemanusiaan. disini saya serta sekali resume saya secara singkat tp detail encik boleh menghubungi terus ke talian saya jikalau ada maklumat terkini.. assalammulaikum…

  255. Assalamualaikum .. saya seorang student di IPT berumur 18 , saya amat berminat untuk menjalankan kerja2 sukarelawan ..dan ada apa2 bayaran kah untuk menyertai aktiviti sukarelawan ini ?

  256. Hafeez

    Assalamualaikum…tuan, saya berminat untuk menyertai sukarelawan.. skrg sy bekerja di sektor swasta & juga penuntut part time pd hujung minggu di slh sebuah universiti tempatan.. saya tak kisah dimana ditempatkan asalkan saya boleh membantu org dalam kesusahan.. ini email saya jika tuan hendak hubungi saya.. hafeez.edzwan@gmail.com..mohon sangat..dengan sekarang musim banjir,saya berharap dapat turun padang untuk membantu…

  257. arra aryuni

    assalamualaikum, saya arra nak tanye n minta tolong. saya dan kawan2 saya berminat nak sertai sukarelawan dalam dan luar negara lebih2 yg dalam bencana tapi kami tak tau nak apply dekat mane. harap boleh bantu. tq

  258. salam.. saya berhajat untk berkhdmat sebagai sukarelawan ,bagaimana nak joint ,mohon pencerahan..

  259. nurul teao

    Sy sorg pelajar,dan mpunyai keingn utk m’jd sukarelawan terutawa di kawsn sktr trganu..dalam bdg kemanusian..ade link utk agensi2 yg b’kaitn x?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s