Tag Archives: Anwar Ibrahim

Malaysia: End ‘Charade of Justice’ at Anwar Trial

Proceedings Violate Basic Fair Trial Rights

March 23, 2010

Phil Robertson, deputy Asia director

(New York) – The Malaysian government should drop all charges in the politically motivated trial against opposition leader Anwar Ibrahim, Human Rights Watch said today. The so-called “Sodomy II” trial, which has been plagued by serious due process problems and government interference, is scheduled to resume on March 25, 2010.
The government has accused Anwar of consensual homosexual conduct with Mohammed Saiful Bukhari Azlan, a former aide, on June 26, 2008, in a private condominium. Court decisions denying Anwar’s lawyers access to critical evidence held by prosecutors, and the publication of unreleased trial evidence in a ruling party newspaper, raise serious concerns about whether Anwar will receive a fair trial.
“The government should end this charade of justice and drop the charges against Anwar,” said Phil Robertson, deputy Asia director at Human Rights Watch. “Every step of the way, the court has blocked Anwar’s lawyers from preparing a thorough defense.”
Several of the court’s rulings subvert the discovery process, a crucial component of the right to prepare a defense, Human Rights Watch said. Anwar’s lawyers have been denied pre-trial access to DNA specimen samples, statements by the plaintiff and key prosecution witnesses, notes from doctors who examined Saiful, and original copies of CCTV surveillance system tapes from the condominium at the time of the alleged incident. Even after the trial began, on February 2, 2010, the court ruled against providing the defendant a list of prosecution witnesses, much less witness statements.
Human Rights Watch is also deeply concerned about political interference in the trial by the ruling coalition. The court took no action in response to articles in Utusan Malaysia, a newspaper owned by UMNO, the lead party in the ruling coalition, containing information gathered during the court’s in camera fact-finding visit to the condominium.
“The publication of unreleased trial evidence in what is effectively a government newspaper is an appalling attempt by the government to interfere in the Anwar case,” Robertson said. “This is just the latest instance of the ruling coalition trying to call the shots in this trial of a major opposition leader.”
Other instances of government interference have surfaced during the 20 months since the charges were first leveled against Anwar. The most damaging episode was the involvement of Attorney General Tan Sri Abdul Gani Patail, who in March 2009 transferred the case from a Sessions Court to the High Court, limiting the defendant’s right to appeal should he lose the case. At the time the attorney general issued the order, he was under investigation by the country’s anti-corruption agency over allegations that he fabricated evidence in Anwar’s first sodomy case, in 1998.
Should Anwar be found guilty, the court could sentence him to a 20-year prison term and whipping. He would also be forced to relinquish his parliamentary seat. Even if Anwar is imprisoned for only one day or fined at least RM2000 (US$600), he would be barred from standing for election for five years.
Human Rights Watch also has concerns about the authorities’ investigation of the case and development of charges. Saiful was not examined until 48 hours after the alleged incident, and the first doctor from Hospital Pusrawi (Pusat Rawatan Islam) reported he found no evidence of anal penetration. Saiful then visited Hospital Kuala Lumpur, a government hospital, and a report endorsed by three specialists from that hospital also found “no conclusive clinical findings suggestive of penetration to the anus and no significant defensive wound on the body of the patient.”
Saiful originally alleged he was raped but when it was pointed out that Anwar, a then 61-year-old man with a bad back, was no physical match for a healthy 24-year-old, Saiful’s complaint was revised to indicate consensual homosexual conduct.
The charges were filed under an antiquated law, a holdover from British colonial rule, that criminalizes “carnal intercourse against the order of nature,” both consensual and non-consensual. Human Rights Watch opposes all laws used to criminalize consensual homosexual conduct between adults, and has repeatedly urged the Malaysian authorities to repeal those provisions and replace legislation on non-consensual sexual acts with a modern, gender-neutral law on rape.
“The Malaysian judiciary will only come into disrepute by holding another show trial of the country’s opposition leader,” Robertson said. “Rather than politicizing the courts and undermining fair trial rights, the Malaysian government should cease the dirty tricks, drop the charges against Anwar, and return politics to where they belong, in the elected Parliament.”

http://www.hrw.org/en/news/2010/03/23/malaysia-end-charade-justice-anwar-trial

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia, Human Rights

Umno bukan Kerajaan…Ahmad Maslan keliru

Aku sekadar nak ambil petikan kenyataan Ahmad Maslan yang aku tebal dan merahkan kat bawah.

DSAI mengatakan dalang dalam isu kalimah ALlah ini ialah BN & UMNO, Ahmad Maslan lak kata kerajaan tak terlibat.  Dia fikir UMNO tu kerajaan.  UMNO bukan kerajaan, UMNO hanya parti yang menang dan memerintah.  Di lima buah negeri UMNO terperosok. Kerajaan di negeri-negeri tu diperintah oleh parti selain UMNO.

Berapa banyak sekolah yang didirikan oleh UMNO?  Tak ada.  Yang ada sekolah yang didirikan oleh kerajaan.  Tapi cuba kita lihat berapa banyak sekolah yang didirikan oleh PAS, banyak – melambak-lambak.

Berapa banyak hospital yang didirikan oleh UMNO? Tak ada.  Semua kerajaan yang dirikan, tapi yang dapat faedah kontrak pembinaan tu memanglah ramai ahli UMNO.  Ini jelas menunjukkan, kalau takde jentera dan bajet Kerajaan, UMNO kekal jadi parti demonstran malah lebih melarat lagi daripada parti-parti lain.  Yang jelas umno hanya menunggang kerajaan yang ada sekarang ini.

Kesimpulannya, senang aje,  Cik Ahmad Maslan, Anwar kata umno, dia tak kata kerajaan.  Kenapa pulak cik Ahmad Maslan gelabah tak tentu pasal?  Orang yang makan cili tentu dia akan rasa pedasnya, walaupun dia pura-pura tak makan cili – wakakakakakakaka.  Pertahan nama ALlah tapi tak nak tegak ayat-ayat ALlah. Nak guna nama ALlah tapi apa ALlah suruh tak nak ikut… apalah punya bebal.

Shahrul Peshawar, Alor Setar

Anwar tuduh melulu

SHAH ALAM – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dinasihatkan agar tidak menuduh UMNO/Barisan Nasional (BN) sebagai dalang dalam isu kalimah Allah.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, tindakan Anwar tidak cerdik kerana hanya berpandukan kepada ‘khayalannya’ semata-mata mahu menarik sokongan rakyat kepada parti itu.

“Beliau (Anwar) boleh beceramah di mana-manapun tetapi jangan tuduh sebarangan. Saya nafikan kerajaan terlibat dalam kegiatan mereka-reka isu ini, bukan kerja kita. Tuduhan Anwar itu tidak cerdik.

“UMNO dan BN tidak pernah timbulkan isu sensasi sehingga menyebabkan rakyat susah. Kalau tidak, untuk apa kerajaan terpaksa bersusah payah mengeluarkan peruntukan yang besar untuk membaiki geraja dan menjaga keselamatannya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan Anwar ketika berceramah di Dewan Badminton Cina, Kalumpang di sini, malam kelmarin bahawa UMNO-BN sengaja mencetuskan isu kalimah ‘Allah’ untuk memusnahkan kerjasama dalam Pakatan.

Anwar berkata, UMNO juga menjadikan isu berkenaan untuk menggugat kepercayaan rakyat kepada parti pembangkang yang kononnya gagal menangani kontroversi tersebut.

“Saya merujuk kepada ulama Islam dunia iaitu Sheikh Yusuf Al-Qaradawi mengenai perkara itu dan beliau sendiri menyatakan bahawa kalimah Allah tidak salah digunakan bukan Islam,” katanya.

Sementara itu Ahmad berkata, isu kalimah Allah timbul apabila penerbit akhbar Herald-The Catholic Weekly, Tan Sri Murphy Pakiam mengambil tindakan mahkamah setelah Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan penggunaan kalimah itu dalam penerbitan mereka.

“Dia mestilah ambil tindakan undang-undang sebab dia mewakili agama dia, kalau ada dakwaan kerajaan kuasai sistem kehakiman kenapa pula Felda kalah dalam kes mahkamah? Ini menunjukkan sistem kehakiman kita bebas,” katanya.

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

SELANGOR APPOINTS ANWAR IBRAHIM AS ECONOMIC ADVISOR SHAH ALAM

DSCN4255

PRESS STATEMENT NOV 13, 2009

SHAH ALAM: Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yesterday announced the appointment of Datuk Seri Anwar Ibrahim as the state’s economic advisor. The Menteri Besar made the announcement in his winding speech of the state budget 2010 at the State Assembly here today.

He said Anwar will be sitting at the state economic advisory council for the state’s economic stimulus package. The council was formed last April in to assist the state in implementing its the stimulus package which includes cleaning and developing the Klang River, urban renewal, restructuring of Selangor water industry, enhancement of paddy yield, reviving abandoned housing projects, expanding transportation system and reviving abandoned housing projects.

There are eight other members in the council which include Tan Sri Ramon Navaratman, Tan Sri Clifford Herbert, Datuk Zainal Putih, Dr Barjoyai Bardai, Datuk Paul Low, Prof Sieh Mei Ling and Datuk Dr Mohamed Ariff. Later at a press conference, Tan Sri Abdul Khalid also said that Anwar will also play a key role in promoting Shah Alam as an Islamic investment hub for the region.

“I have met Anwar and he has consented to the appointment with a token monthly allowance of RM1. His experience cannot be doubted as he has been the Deputy Prime Ministe and Finance Minister. He is now a director for a fund management company in United States, an adviser for a large Islamic bank in Bahrain and economic adviser to a country in Europe,” said Tan Sri Abdul Khalid.

PRESS SECRETARIATE SELANGOR MENTERI BESAR’S OFFICE

1 Comment

Filed under Kenyataan Media

Belasah Anwar kerana Chin Peng

100_4106

Hari ini ramai betul orang yang nak jadi hero.  Ada yang cadangkan Anwar di ISA kan.  Ada yang kata Anwar tak patriotik dengan alasan basi yang sama – menghiris hati anggota keselamatan.  Ada yang kata Anwar buta sejarah.  Ada yang kata Anwar hanya pentingkan politiknya sahaja… dan bermacam-macam lagi alasan tidak berasas dan berhingus dari pelbagai pihak, malah ada yang gelar depannya “Dr” pun bengong tak boleh pikir.

Anwar adalah antara jutaan rakyat yang tidak melihat dimana rasionalnya melarang Chin Peng balik ke Malaysia kerana dia seorang berfahaman komunis yang terlibat dalam perang yang dipaksakan kepadanya pada saat itu dengan berseronok memandu kereta buatan Jepun, sedangkan Jepunlah antara negara yang menyebabkan keseluruhan Tanah Melayu ketika itu duka nestapa!  Kenapa kita tidak tutup sahaja Kedutaan Jepun?

Yang melucukan ada pihak yang mendakwa ada membuat kajiselidik dikalangan rakyat Malaysia dalam bab Chin Peng, dan kononnya 80 peratus rakyat menolak Chin Peng.    Satu hoon pun aku tak percaya dengan soal selidik ni.  Rakyat bukan buta sejarah tapi rakyat bosan sejarah yang dinafikan.  Sejarah yang ditulis ala-ala penjajah – “menafikan fakta dan kebenaran”.  Sejarah jenis inilah yang sehingga kini menggambarkan orang Melayu Bugis sebagai Lanun.  Dato’ Maharaja Lela, Tok Janggut, Dato Bahaman dan lain-lain sebagai penderhaka.

Chin Peng harus dibenarkan balik dan sejarah kemerdekaan negara harus dimasukkan juga pengorbanan mereka yang memilih untuk berada di sayap kiri.   Sayap kanan sahaja tidak mampu untuk membawa sang burung terbang di langit bebas.  Tetap sayap kiri diperlukan.

Kesian Anwar.

Shahrul Peshawar

7 Comments

Filed under Di Minda Saya

Erdoganis

Tiba-tiba saja nama Erdogan kembali menggegar.  Kali ini bukan dunia yang digegarkannya, tapi bumi Malaysia.  Gegarannya terasa semakin kuat dari ke hari, dan mereka yang dikaitkan dengan Erdogan digelarkan sebagai Erdoganis, dan Erdoganis ini bukannya gelar biasa dalam Parti Islam Se Malaysia, ianya bukan bahasa PAS, ianya ialah bahasa suratkhabar – bahasa untuk memecah belahkan umat.  Erdogan tidak ada kena mengena.  Kelompok Erdoganis juga tidak salah.  Cuma suratkhabar berbahasa Melayu yang cuba menangguk di air keruh, cuba-cuba untuk melagakan ulama’ dan profesional.  Ah, itukan taktik musuh yang semakin terhimpit lagi tersepit.

Erdoganis ini diberi gelar kepada mereka yang rapat, pernah kenal, baik, bersahabat, serta pernah terlibat  dengan Anwar Ibrahim.  Mencari jalan memecahkan PAS dari luar agak sukar, pertahanannya kukuh, bentengnya mantap, pengawalnya sentiasa siaga, menaranya beroperasi siang dan malam.  Sukar untuk dilepasi walaupun dikirim pasukan elit.

Erdoganis adalah gelar untuk menjadi penyebab kepada perpecahan dalaman PAS.  Tidak ada benteng yang tidak boleh dimusnahkan sekiranya berlaku persengketaan dalaman.  Justeru, PAS harus dilihat tidak lebih dan tidak kurang sama seperti ”gu”nya iaitu UMNO.  Berpecah sana sini, berpuak-puak, team A dan team B, tuduh menuduh, berburuk sangka, singkir menyingkir, sindir menyindir dan saling syak wasangka.

Kenapa diberi gelar Erdoganis?  Bukan Jebat atau boneka US?  Tidak lain dan tidak bukan sekadar hanya untuk mengumpul pemimpin-pemimpin PAS yang berpotensi dalam satu kelompok untuk memudahkan mereka ini dicantas.  Kebetulan juga mereka ini baik, pernah kenal, bersahabat, satu universiti malah pernah berdemonstrasi bersama Anwar Ibrahim itu sahaja.  Ini kerja siapa? Ini bukan kerja orang PAS, ini kerja musuh PAS dan agensi-agensi kawalan mereka.

Siapa yang kenal Erdogan pasti akan menghormatinya.  Masih ingat lagi World Economic Forum dimana Erdogan telah menyelar Simon Peres secara berdepan dalam satu forum dimana Erdogan telah bangkit dan keluar dari dewan sebagai tanda protes terhadap tindakan Israel keatas rakyat Palestin.  Tidak ramai pemimpin Islam yang mempunyai keberanian seperti beliau.  Akibatnya, Erdogan dikutuk oleh Israel, US, sekutu-sekutunya termasuk oleh akhbar-akhbar pro sekular di Turki sendiri.

Namun, dari episod ini, ianya telah mengangkat Erdogan sebagai hero baru masyarakat Arab dan Dunia Islam.  Erdogan dibenci oleh dunia kafir tetapi amat dicintai oleh kaum muslimin.  Justeru meletakkan label Erdogan pada individu-individu tertentu didalam PAS seharusnya dilihat sebagai pengiktirafan kepada kerja-kerja yang telah mereka lakukan untuk agama, bangsa, negara dan jemaah.

Erdogan adalah hero kepada dunia Islam moden.  Sekiranya kelompok Erdoganis ini dapat digandingkan dengan kelompok Ulama’ – masya Allah, terlalu besar bahayanya kepada puak-puak musuh yang semakin tertekan dan terumbang ambing.

Bayangkan kesan kerjasama Erdoganis dan Ulama’.  Ianya pasti membuahkan natijah yang cukup bermakna buat rakyat Malaysia dan ummah seluruhnya.

Tentang kepimpinan tertinggi PAS samada ianya seorang Ulama’ atau profesional, serahkanlah kepada kebijaksanaan Majlis Syura memikirkannya, PAS harus berbangga dan memegang kukuh tradisi ini.  Musuh PAS tidak pernah menghormati keputusan-keputusan yang dihasilkan oleh jawatankuasa yang dibentuk oleh mereka sendiri dan akibatnya ialah mereka hanyut tanpa haluan.

Erdoganis adalah percubaan musuh PAS untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa PAS adalah sebuah parti yang tidak matang, berpuak-puak, parti radikal, menolak pembaharuan dan sebagainya.  Itu saja hajat dan hasrat mereka.

Isu Erdoganis ini jelas menunjukkan bahawa PAS cukup dicemburui oleh parti lawan dan setiap gerak geri sedang diperhatikan.  Kalau dari dalam PAS sendiri sudah dicantas senanglah sikit kerja parti lawan nanti.

SHAHRUL PESHAWAR
Alor Setar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

Fairus Terpelanting!

Fairus letak jawatan: Umno sambut baik, kecam Guan Eng berbohong

PULAU PINANG: Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim berkata, keputusan yang dibuat oleh Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin meletakkan jawatan adalah wajar kerana beliau tidak menjalankan tugasnya dengan baik terutama dalam membantu orang Melayu.

Beliau yang dihubungi Bernama berkata, sebagai Timbalan Ketua Menteri I yang mewakili orang Malayu, beliau sepatutnya membantu masyarakat Melayu di negeri ini.

“Memang wajar beliau letak jawatan kerana selama pegang jawatan pun beliau tidak buat apa apa terutama untuk masyarakat Melayu dan pembangunan di kawasannya.

“Apa yang kita nampak orang Melayu di negeri ini terus terpinggir, sedangkan semasa berkempen mereka (PKR) bersungguh-sungguh berjanji akan meningkatkan kehidupan orang Melayu,” katanya yang juga ADUN Penaga.

Azhar yang juga Setiausaha Perhubungan Umno Pulau Pinang turut menyelar sikap Ketua Menteri yang cuba menipu rakyat dengan sebelum ini menafikan peletakan jawatan timbalannya itu.

Katanya sikap Lim itu menunjukkan beliau tidak jujur dan cuba mengelirukan rakyat dengan pelbagai kenyataan bagi menafikan perkara sebenar.

Semalam Lim dilaporkan berkata beliau meluluskan permohonan cuti timbalannya itu atas permintaan Anwar dan bagaimanapun Ketua Menteri itu enggan menjelaskan sebab Fairus mengambil cuti secara tiba tiba.

Rabu lepas, timbul desas desus menyatakan Fairus telah meletak jawatan dan Lim menafikan perkara itu dan menganggap penyebaran mengenai perkara tersebut melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) adalah khabar angin.

Sementara itu, Pembantu Khas kepada Timbalan Ketua Menteri I, Mohd Fitri Ibrahim ketika dihubungi enggan mengulas lanjut mengenai peletakan jawatan bosnya itu dan memaklumkan bahawa beliau sendiri tidak tahu di mana Fairus kini berada.

Bagaimanapun, usaha menghubungi Fairus untuk mendapatkan penjelasan lanjut berhubung peletakan jawatan beliau gagal dan tinjauan di rumahnya di Taman Guar Perahu, Permatang Pauh dekat sini juga mendapati tiada sesiapa di rumah yang berkunci sejak beberapa hari lepas.

SHAHRUL PESHAWAR – pepatah Cina ada menyebut  “Orang yang kita jumpa sepanjang perjalanan mendaki gunung adalah orang yang sama kita akan jumpa bila turun dari gunung”. 

Fairus – ingatlah kawan-kawan lama, dampingi mereka semula, perbaiki diri dan atur strategi baru. 

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

umno – it is not bye-bye but good bye…

UMNO is struggling to convince their own members that the party is doing the right thing by removing the bad guy from the party hierarchy.  UMNO is trying to repackaging and rebranding itself into something smell better and look nice, however it still doesnt sell well. 

UMNO had been trying to potray a responsible and caring image to the nation.  However, until today, they still cant persuade Malaysian.  The benchmarks lies on the result of two by-elections – Permatang Pauh and Kuala Terengganu. It become more difficult after the coup-de-etat of Perak State Government. 

After trying damn hard to convict Anwar Ibrahim with various allegations which failed,  they change their style and strategies – they put their own members on trial and trap.  Accusations on people like Azalina, Norza, Ali and others are part of UMNO Public Relations activities.  It is just like playing Russian Roulette, your luck will decide.

My concern is simple, previously UMNO had suspended Isa Samad on money politics, at that time, Ali was second after him, how did the disiplinary committee had missed Ali then?  They could stop him before this. Ali is not new with this kind of game.  It is an open secret in UMNO.

From where they got tonnes of money if it is not through their position and connection?.  UMNO did not provide the money directly – it is through channels and canals.   Those who are in the comfortable seats are the one who are able to dictate and communicate for the ransom.  For whom these tonnes of money for?  It is for the downline who had been all the while loyal to the leader who feed them, who fullfil their needs, who absorb their burden, who bought their vote…  Who cares? 

Instead saying bye-bye! to UMNO, I would rather say Good Bye!

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia