Menikmati “Shueyeyeh” di Kota Rangoon

Kata orang Rangoon sekarang dah nak masuk musim sejuk… Tapi aku rasa panas terik lebih terik dari di Chuping, Perlis. Menghadapi panas melampau nie memerlukan kita untuk sentiasa segar dan mendapat banyak air, sebanyak mungkin.

Dalam melilau nak menunggu waktu solat setelah menyelesaikan beberapa urusan yang berkaitan dengan tugasan di lapangan, kami terjumpa gerai Kakak nie di hadapan sebuah kedai menjual peralatan gantian untuk barangan elektronik.

Photo1761

Kami berbual dalam bahasa Inggeris bercampur aduk, janji komunikasi berlaku… aku faham dia pun faham. Aku tanya dia “benda nie makan macamana?” Kakak tu kata (dia explain dalam bahasa Burma) “roti campur agar-agar campur cendol campur kelapa bla..bla..” Nampak cam lazat dan menyelerakan betul.

Dipendekkan, aku dan Ashraff masing-masing ambil sorang satu mangkuk. Memang sedap, konsepnya sama cam Lai Chee Kang, ada ais ketul, cuma dia tak de segala macam kacang, kismis, kembang semangkuk, selasih tu semua… dia hanya ada roti manis yang terendam ditengah-tengah mangkuk, agar-agar, cendol hijau, agar-agar bulat-bulat, santan kelapa dan isi kelapa yang diracik halus.

Photo1759

Harga pun tak mahal dalam Kyat500 je, lebih kurang RM1.50…

Mesti korang tanya halal ke tidak? Main rembat je… memanglah iklan kakak nie semua dalam bahasa Burma, sepatah haram aku tak faham, tapi ada satu benda yang menyebabkan kami berhenti… dia ada gambar bulan bintang pada iklan dia tu… sahlah nie geng 786.

Photo1758

Jadi, kalau korang ada kesempatan berkunjung ke Rangoon, cubalah cari “Shueyeyeh” nie… ingat Pop Ye Yeh ingat Shueyeyeh!

Leave a comment

Filed under 1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s