Tag Archives: Najib

Nak Ubah Gaya Hidup Lagi atau nak ubah pemimpin?

Barang Naik lagi… 1 Malaysia rasa kenaikannya.

Kan Najib kata RAKYAT DIDAHULUKAN, Muhyiddin pun kata RAKYAT DIDAHULUKAN. Semua pemimpin BN, UMNO, MCA, MIC pun kata RAKYAT DIDAHULUKAN…

Makcik Senah di FELDA Bilut  tidak faham penyelarasan harga… dia tidak tahu harga gula naik.  Pakcik Jusoh di Rancangan FELCRA tidak tahu apa dia rasionalisasi .  Ah Chong di Jinjang tak faham subsidi.  Rajoo di Bukit Selambau tidak faham kenapa minyak naik?  I Chin di Naka tak tahu kenapa gas juga kena naik.  Harga barang kalau naik – dia tak pernah turun.. tapi pemimpin yang naik banyak kali kena turun kalau tak betul.

Orang UMNO… kalau korang sokong lagi pemimpin korang, korang kena sanggup terima sumpah seranah rakyat jelata.  Kalau korang masih sanggup lagi terima “perjuangan yang tak pernah selesai” nie, korang harus bersedia menjawab semua soalan orang kampung terhadap kenaikan yang sangat memeras ni..

Penyelarasan – Kurangkan Subsidi – Rasionalisasi = Harga barang naik

Inilah pembohongan paling nyata.   Rakyat yang tolol dan bangang terutama yang menyokong gelombang biru adalah punca kepada kenaikan harga barang.  Kenapa korbankan hak rakyat tetapi dalam masa yang sama ada duit untuk APCO?  Kenapa masa sebelum kenaikan harga gula – gula takda di pasaran, tetapi kenapa sekarang gula berlebih-lebihan pulak? 

Orang miskin yang biasa menghirup hanya kuah… akan terus menghirup kuah, dulu hirup semangkuk, tapi hari ni hirup setengah mangkuk je.  Pemimpin BN akan terus meratah daging.. sama saja seperti dulu.  Tidak pernah dalam mana-mana krisis hidup mereka terjejas.  Rakyat lah yang akan terus menjadi mangsa seperti apa yang selalu disebut-sebut “Rakyat Didahulukan”.

Padanlah muka rakyat yang suka menjilat pemimpin, rakyat Malaysia kini terbahagi kepada dua – satu rakyat jenis manusia dan satu lagi rakyat jenis lembu – ikut saja…, makan, seks dan berak.  Tak tahu nak kata tidak dan tak tahu nak geleng. 

Shahrul Peshawar

Advertisements

4 Comments

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya

setahun Najib jadi PM…

Aku rasa tak de apa yang berubah walaupun pada peringkat awal Najib naik dia suruh kita semua ubah gaya hidup.

Kita kena kritikal dengan pemimpin negara kita, kerana kita tidak mahu pemimpin yang naik nie ingat kita yang jadi rakyat ni semacam kuli dia je.  Pada kaki bodek dan penjilat yang selalu menghimpit mereka (pemimpin) tu bolehlah diaorang kelentong dan perbodohkan aje, tapi bagi rakyat lain yang celik, bebas, yang ada maruah dan harga diri – no way hoze.

Setahun Najib tadbir Malaysia bererti setahun jugalah Rosmah ikut Najib tadbir Malaysia.

Apa pencapaian sebenar yang rakyat marhain, rakyat jelata, rakyat on-the-ground dapat kecapi?

Harga barang semacam je naik, dah naik tak turun-turun.  Gula, tepung, beras terus-terusan ketiadaan stok dan harga terus naik.  Harga minyak naik.

Kadar jenayah tinggi, terutama kes-kes seperti ragut, pecah rumah dan kecurian.  Ini semua adalah indikator yang jelas menunjukkan rakyat dibawah semakin susah, orang dah mula jadi jahat sebab nak hidup.

Mungkin ada yang kata – Klinik 1 Malaysia sebagai projek sukses yang rakyat bawahan dapat nikmati.  Kalau kita lihat dari kacamata orang biasa memanglah baik, bagus dan dapat bantu rakyat bawahan.  Tapi kalau lihat dari kacamata orang semacam aku – kenapa Klinik nie dapat sambutan gila? (entah ye entah tidak – aku takde statistik) Bukankah sebelum ni kita dah bangunkan banyak klinik luar bandar, klinik desa, hospital dan sebagainya.  Jadi Klinik 1 Malaysia nie apa kejadahnya?  bukankah baik kalau klinik dan fasiliti sedia ada tu diperkemaskan lagi fungsinya, banyak bajet dapat dikurangkan dan lebih ramai yang dapat faedah.

Setahun Najib tercemar dengan rampasan Negeri Perak.  Demokrasi gagal dilaksanakan bilamana ada campurtangan yang cukup hina menafikan pilihan yang dibuat oleh rakyat.

Setahun Najib dikejutkan lagi dengan kehilangan enjin pesawat tempur Angkatan Udara.  Ini bukan kes seorang dua anggota bawahan, tapi ini kes berprofil tinggi.  Kalau betullah sarjan tu boleh hantar enjin sampai ke Uruguay, kita “up” kan sarjan tu jadi Mejar ke.. dan kemudian gunakan dia untuk dapatkan teknologi dari negara luar pulak bagi kegunaan Malaysia.

Tak cukup lagi, setahun Najib menyaksikan kapal selam Scorpene yang pernah dibabitkan dengan wanita Mongolia yang cukup terkenal tu, tak boleh menyelam – ada masalah teknikal.  Nasib baik tak boleh menyelam, boleh timbul aje, kalau tenggelam tak timbul-timbul macam kapal selam Kursk Russia dulu – tak niaya ratusan anak-anak kapal yang diajar bertahun di Perancis dulu yang menelan belanja jutaan ringgit tu.

Setahun Najib memerintah bermakna setahun lagi regim BN memerintah, tapi masih ada lagi kedengaran penduduk miskin melarat, masih banyak kampung takde bekalan air, masih ada kampung takde letrik, masih ada kampung yang takde jalan tar…  Politik bagi basikal, beras, kain pelekat, gula sekilo, beg sekolah, uniform sekolah terus berlaku – ini menunjukkan selama nie pun BN bukan tolong sangat rakyat, jadi apalah sangat yang boleh digagau Najib dalam setahun.

Setahun Najib memerintah yang aku tahu dia ada berbohong.  Mula-mula kata tak pernah jumpa Saiful, lepas tu mengaku Saiful ada jumpa dia, lepas tu dia nasihat Saiful suruh buat report….

Setahun Najib memerintah aku tak tahu apa yang rakyat dapat nikmati melainkan manis janji dengan cerita yang mulus-mulus sahaja.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

Ingatkan Ikhlas rupanya TIDAK…

DSCN4193

Aku ingatkan Najib ikhlas lawat Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sewaktu beliau terlantar sakit tidak lama dulu rupa-rupanya tidak.  Gambar lawatan tu dijadikan bahan politik murahan oleh umno dan bn – kesian betul kat umno dan bn sebab terpaksa guna tuan guru sebagai bahan kempen di Bagan Pinang nie…

Bukan tak boleh guna gambar Dato’ Azeez…  korang pikirkanlah sendiri

SHAHRUL PESHAWAR, masih di Telok Kemang

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

Saya okey – Muhyiddin (walaupun guna helikopter tentera untuk rasmi mesyuarat UMNO)

102_4447

Saya okey – Muhyiddin

KOTA KINABALU 16 Ogos – ‘‘Saya okey, tiada masalah dan tidak terkejut,” kata Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika menceritakan pengalaman apabila helikopter yang dinaikinya terpaksa melakukan pendaratan tidak dijadual di Tuaran hari ini.

Helikopter Nuri yang membawa Timbalan Perdana Menteri dan 14 yang lain melakukan pendaratan tidak dijadual di Impian Jadi Resort, Tuaran akibat cuaca buruk.

Muhyiddin dalam perjalanan dari Kudat ke Kota Kinabalu untuk merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Penampang.

‘‘Saya lega kita ada juruterbang yang bagus yang merasakan adalah tidak wajar untuk meneruskan penerbangan ke Kota Kinabalu kerana cuaca buruk.

‘‘Jadi kita mendarat di Tuaran. Tiada perkara pelik berlaku. Dia (juruterbang) telah melakukan perkara yang betul,” katanya pada sidang akhbar di Terminal 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu di sini selepas mengakhiri lawatan sehari ke Sabah.

Kelewatan akibat cuaca buruk itu memaksa Timbalan Perdana Menteri membatalkan rancangan merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Penampang.

Utusan Malaysia

JIB cuba tengokkan si DIN ni sikit… kata rakyat nak didahulukan dan pencapaian diutamakan… macamana boleh guna jentera kerajaan untuk rasmi mesyuarat UMNO?  Kalau dah tak boleh nak amanah dengan harta rakyat pun at least jadilah ahli politik yang profesional sikit – bayarlah helikopter sendiri…

Memalukan betul, tak de amanah dan tak boleh diharapkan.

SHAHRUL PESHAWAR

Leave a comment

Filed under Belasungkawa

Desperate or Sincere? Najib and Muhyiddin went to Ijtima’ Tabligh

100_2907

Muhyiddin: Foster Islamic brotherhood

2009/07/12

NILAI: Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin yesterday urged tabligh (a movement of Muslim missionaries) leaders to place emphasis on fostering Islamic brotherhood and strengthening unity. He also urged them to adopt a moderate attitude on their stand in the propagation of Islam.

“I am happy and honoured to be here,” he said after meeting tabligh leaders at the World Tabligh Assembly at the Kuala Lumpur International Airport (KLIA) quarters mosque near here.

Muyhiddin spent 45 minutes with the more than 200,000 delegates from the United States, Germany, France and India who are attending the gathering which began last Wednesday.

He was also briefed on the assembly by Syura Malaysia member, Sheikh Mohamad Sheikh Ali before joining them for zohor prayers.

“This is among the largest assemblies so far and I am thankful to have been here,” he said.

The assembly is the second Tabligh World Assembly to be held in Malaysia since Terengganu played host 27 years ago.

Later, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak spent time with the delegates attending the assembly.

Najib, who arrived at 5.10pm, joined the delegates for Asar prayers and later delivered a brief welcome speech.

He later had a 30-minute closed door dialogue (muzakarah) with the Syura members Sheikh Mohamadi.

Later, one of the delegates who attended the dialogue said the prime minister had asked them to pray for the country’s peace and unity.

“We did not discuss anything political.

“It was purely a discussion on how we should become closer to Allah and spend more time in prayer,” he said.

KARKUN should think how to bring them next to IPB (India Pakistan Bangladesh), to visit Tongi and Raiwind.  Najib is no more scared to SINDROM Qiamullail I guess…

Shahrul Peshawar

 

1 Comment

Filed under Di Minda Saya

‘Three Es’ to end insurgency

PUTRAJAYA, June 9 — Malaysia has agreed to help Thailand revamp the curriculum of its Islamic schools, as part of a bid to end the Muslim insurgency in its neighbour’s violence-wracked south.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, speaking after his Thai counterpart Abhisit Vejjajiva’s first official visit to Malaysia yesterday, said both countries believed they could resolve the decades-old unrest through the “Three Es”: education, employment, economy.

‘We remain optimistic that things can get a lot better if we continue to focus on… giving them a better future,’ he said at a press conference with Abhisit.

The Thai Premier led a team of 38 officials, including his deputy Suthep Thaugsuban and Foreign Minister Kasit Piromya.

The two leaders discussed steps to develop the economy in southern Thailand, as well as Malaysia’s contribution in providing scholarships and vocational training for Thai-Muslim students.

Buddhist-majority Thailand annexed the former ethnic-Malay sultanate in 1902, leading to decades of tension which exploded in renewed violence in 2004.

More than 3,400 people have been killed so far in Pattani, Yala and Narathiwat, where residents are more fluent in a Malay dialect than they are in Thai, and live in one of Thailand’s poorest areas.

The region remains under martial law and sporadic violence has continued, with suspected militant gunmen killing 10 worshippers and wounding 13 in a mosque late yesterday, although Bangkok’s counterinsurgency effort has managed to reduce the attacks.

According to the Council on Foreign Relations, a United States-based think-tank, analysts believe Malaysia is willing to help restore stability in the Thai south as it fears the violence may spill over into its territory.

There was also a rash of allegations that militants were being trained in Malaysia, although there was little evidence to support the claim. — The Straits Times

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia

AT LAST – Obama applauds Najib’s appointment as Prime Minister

G20/

Sunday May 17, 2009

KUALA LUMPUR: US President Barack Obama has congratulated Datuk Seri Najib Tun Razak on his appointment as the Prime Minister of Malaysia and says he is looking forward to working closely with Najib in the months and years ahead.

In a congratulatory message to Najib, Obama said: “Our two countries have an excellent relationship, and I know that you have played an important role in developing those ties.

“You and I have the privilege of leading our countries at a time full of both challenges and opportunities. Our actions will have profound consequences, and our combined efforts can have lasting positive impact,” he said.

Obama said he looked forward to working closely with Najib to overcome these challenges and take advantage of these opportunities. “I wish you every success as you take on your new responsibilities as Prime Minister,” he added. — Bernama

Shahrul Peshawar – We are the 16th largest business partner to US, yet they recognize Najib after 3 months…. why ah?

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya