Tag Archives: Humanitarian

Kain Pelikat: Catatan Petugas MRA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Melihat Cikgu Azmi berkain pelekat ketika berada di bumi Gaza baru-baru ini sangat mengkagumkan. Walaupun saya lebih senang berbaju Melayu lengkap, saya tetap hormat dan menyanjung tinggi orang yang memilih untuk terus-terusan berkain pelekat. Malah saya juga gemar bersamping kain pelekat. Saya kira, seorang lelaki Melayu pasti memiliki paling kurang 4 helai kain pelikat dalam simpanannya pada sesuatu masa.

Berkain pelekat ke seminar dan konferens memang sesuatu yang asing lagi janggal di Malaysia, malah kalau kita memakai kain pelekat pergi kerja itu sudah masuk ke kategori membuang tabiat, Kain pelekat adalah pakaian ibadah di Malaysia. Dipakai untuk ke Masjid dan Surau, atau untuk menghadiri kenduri kendara jiran sekampung.

DSCN2492

Kain pelekat yang sudah koyak menjadi alas kaki atau menjadi sarung buah nangka sahaja. Masa kecil-kecil dahulu, saya selalu menjadikan kain pelikat yang diserkup dikepala, diikat dibelakang kepala dan kemudian dibuka perlahan-lahan dibahagian mata untuk menakutkan orang yang lalu dijalan sunyi – ikatan ala-ala Ninja.

Kain pelikat juga selain dipopularkan didalam lagu oleh penyanyi Anuar Zain turut dipopularkan oleh penyanyi Herman Tino dengan cara berbeza iaitu beliau sentiasa menyandang sehelai kain pelikat kemana saja dia pergi.

Di Thailand, di kawasan majoriti Melayu, kain pelekat dipakai sepanjang masa, nelayan menangkap ikan memakai kain pelekat, bermain bola juga berkain pelekat, tetapi disesuaikan ikatannya agar lebih senang berlari dan tidak terlucut tatkala di depan gawang gol. Kain pelekat juga dijadikan sebagai semutar (semacam serban) dililit dikepala, kain ini dipastikan sentiasa bersih senang untuk dibawa solat.

Di Somalia, kain pelekat juga dipakai sepanjang masa, bukan dalam waktu solat sahaja, mereka yang menjadi bodyguard juga kadang kala memakai kain pelekat walaupun menyandang senjata, yang menjadi lanun menawan kapal dagang yang membawa muatan jutaan dollar juga hanya berkain pelekat. Negara kemarau dan sentiasa diancam kebuluran ini memandang tinggi kepada kain pelikat, setiap seorang lelaki Somalia mesti memiliki kain pelikat didalam rumahnya. Kenapa saya katakan mereka memandang tinggi kepada kain pelikat? Sebabnya harga biasa bagi kain pelikat yang sederhana disana adalah sekitar USD70, lebih kurang RM210.

Photo1763

Di Myanmar, di Rangoon, Mandalay dan Sitwe, wilayah dan daerah yang telah saya kunjungi… hampir kesemuanya berkain pelekat. Kain pelekat dipanggil lonji disini. Pemandu beca berkain pelekat, pemandu teksi berkain pelekat, kakitangan kerajaan berkain pelekat, malah yang lebih menarik lagi, Perdana Menteri dan menteri-menteri kabinet juga berkain pelekat. Exco kerajaan negeri juga berkain pelekat. Pendeknya, kain pelekat bukan pakaian untuk ibadah semata, tetapi menjadi pakaian rasmi menyambut tetamu dari luar. Disini, sama seperti di Indonesia, kain pelekat ada iklan didalam TV. Model untuk kain pelikat adalah artis popular yang mempunyai ramai peminat.

Pemakaian kain pelikat di Myanmar agak menarik, kalau kakitangan pejabat kerajaan, mereka akan memakai baju kemeja “tuck in” kedalam kain pelikat. Tidak ada salahnya untuk selitkan dompet, handphone, kunci kereta mahupun payung dicelah pinggang persis pengantin lelaki Melayu meletak keris hiasan di pinggang.

Cara ikatan kain pelikat yang digunakan oleh kebanyakkan orang di Malaysia dan Indonesia saya gelar sebagai ikatan popia, sebab dia nampak macam popia yang digulung.. manakala ikatan kain pelikat di Myanmar saya panggil ikatan bonjot, nampak macam nak terlucut je tapi kukuh sebenarnya. Ikatan bonjot nie semacam ikatan samping P.Ramlee dalam filem madu tiga.

Di Myanmar, semua orang berkain pelikat biarpun apa agama yang dianutinya. Buddha, Islam dan Kristian semua berkain pelikat. Kalau boleh dibezakan pun, yang Muslim akan memakai kain pelikat berkotak-kotak besar sedangkan yang lain suka corak kotak-kotak yang halus dan kecil.

Saya tidak dapat nak bercerita tentang kisah kain pelikat di India, Sri Lanka, Maldives dan lain-lain kerana saya belum sampai lagi ke sana. Nak mereka-reka cerita ni bukan hobi saya.

Di Afghanistan, kain pelekat digunakan sebagai kain serban oleh pihak Northern Alliance, jadi jangan sebarangan memakai kain pelekat seperti di Malaysia takut memberi tanggapan lain kepada penduduk tertentu disana, boleh jadi memudaratkan diri nanti. Hati-hati kawan, jangan sampai pulang ke Malaysia dalam kargo nanti…

SHAHRUL PESHAWAR
Catatan Santai di Buhtatung, Rangoon

Advertisements

4 Comments

Filed under 1

Menikmati “Shueyeyeh” di Kota Rangoon

Kata orang Rangoon sekarang dah nak masuk musim sejuk… Tapi aku rasa panas terik lebih terik dari di Chuping, Perlis. Menghadapi panas melampau nie memerlukan kita untuk sentiasa segar dan mendapat banyak air, sebanyak mungkin.

Dalam melilau nak menunggu waktu solat setelah menyelesaikan beberapa urusan yang berkaitan dengan tugasan di lapangan, kami terjumpa gerai Kakak nie di hadapan sebuah kedai menjual peralatan gantian untuk barangan elektronik.

Photo1761

Kami berbual dalam bahasa Inggeris bercampur aduk, janji komunikasi berlaku… aku faham dia pun faham. Aku tanya dia “benda nie makan macamana?” Kakak tu kata (dia explain dalam bahasa Burma) “roti campur agar-agar campur cendol campur kelapa bla..bla..” Nampak cam lazat dan menyelerakan betul.

Dipendekkan, aku dan Ashraff masing-masing ambil sorang satu mangkuk. Memang sedap, konsepnya sama cam Lai Chee Kang, ada ais ketul, cuma dia tak de segala macam kacang, kismis, kembang semangkuk, selasih tu semua… dia hanya ada roti manis yang terendam ditengah-tengah mangkuk, agar-agar, cendol hijau, agar-agar bulat-bulat, santan kelapa dan isi kelapa yang diracik halus.

Photo1759

Harga pun tak mahal dalam Kyat500 je, lebih kurang RM1.50…

Mesti korang tanya halal ke tidak? Main rembat je… memanglah iklan kakak nie semua dalam bahasa Burma, sepatah haram aku tak faham, tapi ada satu benda yang menyebabkan kami berhenti… dia ada gambar bulan bintang pada iklan dia tu… sahlah nie geng 786.

Photo1758

Jadi, kalau korang ada kesempatan berkunjung ke Rangoon, cubalah cari “Shueyeyeh” nie… ingat Pop Ye Yeh ingat Shueyeyeh!

Leave a comment

Filed under 1

Menjadi SUKARELAWAN

Bertukar pendapat sambil menikmati Roti Canai di Yala

Bertukar pendapat sambil menikmati Roti Canai di Yala


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua…

Serangan terbaru ke atas Gaza, kezaliman berterusan ke atas Syria dan penindasan tanpa sempadan kepada penduduk Islam Rohingya terus menjadi topik utama dunia.

Ianya juga mendorong begitu ramai yang ingin turut terlibat menjadi sukarelawan bagi menawarkan bantuan samada dari segi tenaga, wang ringgit, kepakaran dan masa. Saya amat menghargainya dan mengucapkan ribuan terima kasih. Anda mempunyai jatidiri yang teguh, tahu dan mahu terlibat mengurangkan kesengsaraan dan kesukaran yang dialami oleh mereka yang serba kekurangan, yang tertindas dan teraniaya di luar sana. Syabas.

Saya mohon maaf kerana dalam keadaan terdekat ini, saya tidak mampu untuk menjawab setiap soalan satu persatu secara peribadi seperti dahulu, berada “on the move” dan berada ditempat yang tidak mempunyai coverage internet sedikit sebanyak menangguhkan kerja-kerja alam maya saya ini, justeru, saya memohon izin untuk menghantar kepada anda E-Majallah Malaysian Relief Agency (MRA) yang dikenali sebagai LAPANGAN bagi membolehkan anda semua mengikuti dan memahami apa yang berlaku didalam dunia kemanusiaan dan kesukarelaan, setidak-tidaknya apa yang berlaku didalam MRA itu sendiri.

Saya berjanji untuk menjadi lebih IT Savvy bagi menyampaikan maklumat terkini kepada anda semua., sekali lagi, maaf saya pohon kalau ada yang tertunggu-tunggu jawapan dari saya.

SHAHRUL PESHAWAR

2 Comments

Filed under 1

Pengupayaan Komuniti di Aung Mingalar, Sitwe, Arakan

Sedang menerangkan cara-cara dan kaedah pengagihan untuk penduduk di Aung Mingalar, Sitwe, Arakan.

Ketika berada di Aung Mingalar pada bulan September yang lalu, saya dan Sdr. Johari telah berjaya mengagihkan bantuan dari rakyat Malaysia kepada mangsa-mangsa konflik di Arakan. Kami turut bekerjasama dan meminta bantuan dari penduduk tempatan untuk membantu kami dalam kerja-kerja pengagihan bantuan makanan. Komitmen dan kesungguhan mereka untuk membantu kami amatlah membanggakan dan sangat-sangat dihargai.

Leave a comment

Filed under 1

World Refugee Day 2012

Imager

Leave a comment

Filed under 1

Hari Pelarian Sedunia 2012

Image

Leave a comment

Filed under 1

EXPELL Myanmar Ambassador from Kuala Lumpur

Non-stop brutal violences taking place against Rohingyans: Urgent intervention require in Arakan
Press release by NDPHR(exile),

There are on going communal violences growing day to day in inside Arakan/Rakhine state from the day of 3rd June- where 10 muslims massacred in Taungup township. The armed forces who are acting as security forces are sided with Rakhine people and explored more brutal violences against Rohingyans.

The government does not show any sign to stop on going crimes committing by Rakhine people therefore there is in need of international intervention, urgently. Today around 9am, the government ordered to leave all NGOs fnorthern Arakan state..

In brief up to afternoon of today 10 June, at least 200 Rohingyans from Maungdaw and about 30 Rohingyans from Sittwe were shot dead by security forces and other about 50 Rohingyans taken away are missing, Rohingya houses in 30 villages from Maungdaw and Rohingya houses in six villages from Akyab were burn down by Rakhine people. Rohingyans those came out to stop fire were shot dead by security forces. Beside, thousands of Rohingyans homeless and displaced and facing shortage of foods and those injuries are with lack of medic care.

In Akyab/Sittwe city, there are Duamraung and Bumay villages including the mosque near Sittwe airport are still burning. At early morning 4:00am of today, Harzamya village was burnt down, at least 13 Rohingyas were shot dead by Police and Paramilitary Forces, 4 injured.

At around 09:15 am, Police Officer Than Htin killed innocent one Rohingya girl (Ramzaan- 12yrs ) Rohingya boy (Name –Abdu Rahaman-10yrs ) and her brother injured. Dead body was taken by Paramilitary Forces. From yesterday evening, Rakhine people started gangly attacking of Rohingyan villagers and setting fire of their villages after security forces shot fire into the houses. From last night to today early morning, at least dozen of Rohingyans were killed and 30 other were taken away. Arzimya, Nadikya villages were burnt down into ashes.

In Bumay village, under the guide of Rakhine people the police shot dead five Rohingyans during they went into the houses to those Rakhine set fire to go there in order to stop the fire there. Rakhine people are still rounding with lethal knives and chanting with loud speakers- “terminate kala”, “kala-kala.. kill-kill” (‘Kala’ is a racial slur word used to call Rohingya by Rakhine). Several other Rohingyan houses including houses from Kondan-ward were set on fire. It is also confirmed that Rakhine people those came to set fire were entering wearing muslim religious dresses. The local authorities plus police forces are encouraging the Rakhine to eliminate the Rohingyas and set fire at houses. Again early morning today, a group of Rakhine tried to burn Nazi Village but it was stopped by Rohingyan villagers

On previous night of 4 June, A large group of Rakhine people marched to attack the ancient Foktoli mosque and village of Nazi. But it was broke away by security forces after Rohingya villagers came out to resist them.
In Maungdaw township from Friday afternoon, 8 June. Security armed forces involving Rakhine people are acting mainly in shooting and killing of at least 200 Rohingyans and taking away the bodies, burning down 30 Rohingyan villages including religious building, destroying shop lots and looting goods and cash.

NDPHR would like to raise with some escalated the following reports; From Friday at about 2:00pm, 8th of June, the riot police fired more than 40 rounds at about 500 Rohingya peaceful prayers who are going to demonstrate peacefully in Myoma Kayandan village of Maungdaw Town to give the respect to the massacred 10- Muslim in Taungup on June 3. That killed at least two Rohingyas, several other injuries and some houses are burning at the this moment.

Beside, the main central mosque and prayers were attacked by Rakhine people in the presence of riot police. That created furious tension and followed attacking each other. Early morning of 9 June, military forces entered into Hunri-para and shot at Rohyingyas . At least 5 persons death and the bodies were lifted by truck.
Again afternoon, after military guarded Narittardil(ward-5), Rakhine brunt down the mosque.

On the following day the following religious buildings have been torched to burn down; 1)Morcos mosque of Sikdarpara, 2)Noapara mosque, 3)Sambanna and Sarkumbo mosques of Ali Thangyaw.

At midnight of 8 June, the Hlun Htein forces from Ngakura village accompanied by the extremists from the Rakhine village of San Oo Rwa (Hatipra) attacked the Rohingya villagers of the same village, killing one person injuring 3 others. The dead body was carried away by the killers. In many villages, security forces corporately with Rakhine people fired to the Muslim houses. When the inmates left their homes the Rakhine set fire. The villages of Hatalia, Sommonia, Razarbil, Kayandan and San Oo are among those which were also attacked.

From 9 June, the Buddhist monks and Rakhine extremists escorted by security forces were announcing ‘War on Kalas, (war on Rohingyas) along the street of Maungdaw. This message was spread like a wild fire all over Maungdaw and Buthidaung townships. The villagers also confirmed that many security forces dressed in civil clothes but with arms are firing at the Rohingyas.

Despite government authority had mutually approached on following protest near Sulay of Yangon, similar approach was not delivered in Arakan state. In Arakn, the armed forces were sided with Rakhine people and explored more brutal violences against Rohingyans. They also set fire a few Rakhine houses in order to tarnish Rohingyan people’ image.

It’s learnt from the beginning that despite Rohingyan villagers both in Maungdaw and Sittwe are confined within their villages under Curfew order, security forces are shooting at Rohingya villagers with cool blood and Rakhine people are still allowed to attack Rohingyans and to fire houses, to loot goods and cash in the present of security forces.

The due course of pending action against the mass killing of 10 Muslims in Taungup, is also a part of continuing tension between Rakhine and Rohingya communities. While authority has not yet arrested those terror Rakhine people.

All of such violence are direct result from the subject of Arakanese Rohingya Muslims are not entitled to be citizenship under new citizenship law-1982 based on the changes of Rakhine state from Arakan state in 1974. So, Rohingya people have to face oppressions in common and brutal attacks periodically and occasionally.
The mass killing of 10 Muslims by 300 Rakhine people in Taungkup on the 3rd of June, was one of the shock wave of their intentional desires of Rakhine people. For Rakhine people, it was a part of fulfilling to the chapter of muslim-free-zones defined from 1983 which consists Gwa, Taungup, Tandwe and Ponnagyuan townships. There were several hundreds of Rohingyans were killed in similar way in these regions and such crime will be carried on until the government implement such draconian act.

Leave a comment

Filed under 1