Monthly Archives: December 2008

Henti desak kerajaan terbit Bible dalam BM

SAYA merujuk seruan Timbalan Pengerusi Persekutuan Kristian Malaysia – The Christian Federation of Malaysia (CFM), Rev. Dr. Eu Hong agar membenarkan Bible (Injil) diterbitkan dalam Bahasa Malaysia (yang sebenarnya bahasa Melayu) yang tersiar dalam sebuah akhbar Inggeris tempatan beberapa hari lalu.

Umum mengetahui bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa pengantar utama orang Melayu-Muslim yang juga merupakan bangsa majoriti di negara ini.

Percubaan menerbitkan kitab Injil dalam bahasa Melayu secara tidak langsung bermaksud mensasarkan Bible kepada bangsa Melayu-Muslim. Ini tentunya mengundang isu yang lebih sensitif dan berbahaya iaitu isu murtad.

Sama ada kita mahu menafikannya atau tidak, kemungkinan itu akan berlaku dan saya menjangkakan jika terjadi kemelut, krisis, salah faham, rasa tidak puas hati, geram dan kemarahan umat Islam, CFM dan semua yang menyokong seruan itu hanya akan berlepas tangan.

Amat malang jika mana-mana pihak tidak dapat melihat bahawa isu kitab Injil dalam bahasa Melayu amat rapat dengan isu murtad; dan isu murtad pasti mengundang rasa tidak senang serta bantahan daripada umat Islam seluruhnya. Negara pernah melalui episod hitam dalam isu murtad ini baik berdekad lalu seperti kes Natrah ataupun kes paling sensasi Aishah Bukhari. Persoalannya apakah kita sanggup melihat kesudahan sebuah pertembungan dua agama, ia sama seperti isu perkauman melampau yang seharusnya dielakkan.

Apakah dengan alasan rapuh iaitu bagi memenuhi kehendak etnik bumiputera Sabah dan Sarawak yang minoriti jumlahnya dan yang pastinya mereka boleh memahami bahasa Inggeris; serta alasan Islam harus toleransi dan kerajaan perlu mengakui hak kebebasan bersuara, maka kita harus berdepan dengan bahaya yang lebih besar iaitu kemarahan umat Islam seluruhnya.

Pertimbangan ini seharusnya difahami semua termasuk CFM sendiri. Di Malaysia kita mesti menghormati sesama kita tanpa menggadaikan prinsip agama dan undang-undang yang telah dipersetujui. Kita tidak perlu melakukan eksperimen ‘dangkal’ seperti ini.

Bukanlah satu yang aneh jika saya katakan jika seruan ini terus diulang-ulang bermaksud ia adalah ‘inisiatif curang’ yang sengaja mahu mengundang kemarahan umat Islam dan membuka ruang baru dalam krisis murtad yang sepatutnya dielakkan. Ini sewajarnya difahami oleh CFM.

Saya mendesak kerajaan bertegas dalam isu yang amat sensitif ini pada peringkat akar umbi lagi iaitu jangan benarkan ‘riak-riak’ ini menjadi ‘gelombang’. CFM harus faham ini bukan isu tidak toleransi, kebebasan bersuara atau liberalisme kerana komposisi bangsa, prinsip, sejarah dan budaya negara tidak sama seperti Indonesia mahupun Singapura.

Malaysia tidak didirikan atas doktrin-doktrin yang cuba dipropagandakan oleh anasir-anasir Barat yang sememangnya sudah runtuh moral serta terhakis kepercayaan terhadap agama. Apa perlu kita menyahut seruan curang yang berslogan hak kebebasan bersuara, liberalisme mahupun bertoleransi yang bukan pada tempatnya.

Kita sudah saksikan bagaimana kecelaruan dan salah faham antara agama mudah berlaku seperti dalam isu fatwa pengharaman Yoga. Amat malang Islam diletakkan dalam kandang orang salah iaitu seolah-olah tidak toleransi terhadap agama lain dan mengongkong penganutnya.

Hal ini amat mengecewakan, pada hakikatnya agama lain yang tidak berusaha untuk memahami asas dan susur galur prinsip Islam. Dalam isu pengharaman yoga bagi umat Islam, kita sedia maklum bahawa yoga adalah sub-set daripada amalan ritual agama Hindu.

Maka mana-mana Muslim yang sihat akalnya tetapi beramal dengan amalan Yoga, secara sedar dia sedang mempratiskan ritual agama Hindu yang dikhuatiri akan gugur syahadahnya. Syahadah adalah teras agama orang Islam. Oleh kerana itu fatwa pengharaman dikeluarkan bagi memelihara akidah (kepercayaan) umat Islam; maka apa yang salahnya di situ.

Isu ini diperbesarkan sehingga orang Hindu sendiri salah faham terhadap perkara ini. Kini percubaan yang sama dibuat sekali lagi menerbitkan Injil dalam bahasa Melayu. Ia menyentuh sensitiviti umat Islam yang tidak mahu isu murtad ini ditimbulkan kembali.

Adalah keterlaluan jika saya katakan orang yang terus mendesak isu yang sensitif ini tanpa peduli bermaksud mereka naif dan sanggup menggadaikan keharmonian negara. Kita yang hidup dalam pelbagai bangsa dan agama seharusnya peka dan prihatin. Tidak mementingkan hal minoriti dengan menggadaikan keharmonian majoriti.

Mungkin bagi CFM, isu murtad itu remeh dan tidak berkaitan dengan urusan mereka tetapi tidak bagi Islam dan penganutnya – isu murtad adalah isu dasar, berat dan serius.

Sekali lagi saya mendesak agar kerajaan bertegas dan prihatin dalam isu sensitif ini yang boleh mengundang isu dan gejala murtad kembali keruh. Kita harus bersedia menghormati agama lain dengan tidak mencampuradukkan dan menambah kekeruhan yang akan terjadi.

MOHD. KHALID YAHYA, Gombak, Selangor

Orang Kristian pun nak gunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa Bible, tapi segelintir pemimpin Melayu masih diawang-awangan dengan Bahasa Inggeris.  Syabas Sdr. Khalid.

Mana geng PEWARIS? pegilah buat demo cepat…

Shahrul Peshawar, Alor Setar

Advertisements

Leave a comment

Filed under Inilah dunia

BLOG HINA NABI…

Blog Hina Nabi.

Memang kita marah dengan orang yang hina Nabi, apatah lagi Rasulullah SAW.

Tapi kita juga marah dengan orang yang mengguna Nabi, untuk tujuan yang salah.  Nak kahwin ikut nabi, tapi solat tak nak pulak ikut nabi, bab puasa tak nak ikut Nabi.  Malah antara orang yang jahat ialah orang yang suka memanipulasi isu untuk kepentingan diri dan tembolok masing-masing.

Berbalik isu blog hina nabi nie, kenapa tetiba je jadi isu?  Dekat nak pilihanraya je mulalah isu memburukkan blog nie bermula. 

Dalam pilihanraya P44 – Permatang Pauh yang lalu, BN gagal menyembunyikan fakta dan menafikan serangan-serangan BA, malah penggunaan media massa yang dikawal oleh mereka juga gagal untuk meraih simpati dan menaikkan jumlah undi yang diterima.  Malah dalam pilihanraya umum ke 12 lagi, penggunaan blog dan capaian internet yang lain rancak memberikan maklumat alternatif dan tambahan kepada para pengundi khasnya dan rakyat umumnya.

Untuk memulakan kempen bagi menjauhkan rakyat dari mendapat maklumat tepat dan bernas – rakyat perlu dijauhkan dari internet, terutamanya blog.  Kempen yang menyamaratakan semua blog akan dibuat habis-habisan.  Mereka akan memburukkan dan membusukkan blog sepertimana yang mereka buat pada tokoh-tokoh tertentu.  Simbiosis yang akan dibuat ialah INTERNET (Blog) = Hina Nabi (Kafir dan Murtad). 

Antara tujuan memburukkan blog ialah untuk menaikkan semula rating pembaca akhbar sampah semacam Berita Haryan, Utusan Merayu, eNST, S’tar termasuklah RTiM dan TV-3.  Bila blog dah diblok, senanglah minda rakyat nak diracun dan dicanai semula.

Peliknya, blog hina nabi nie tak dapat pulak dicari asal usulnya, kalau Raja Petra cepat aje nak ditangkap.  Kalau Kickdafella senang je nak tahan.  Tapi yang nie dapat lepas pulak.   Maknanya tak lah canggih sangat pihak yang berkuasa nie, bab “torture”, pukul orang, terajang orang, aniaya orang dia lah hero – tapi bab guna kepala otak dan akal tak lah pintar sangat (bangang).

Mak bapak pun akan diminta untuk jaga anak-anak agar jangan terjebak dengan blog nie, jangan baca dan jangan buka – bunyinya macam jahat je blog nie.  Baru-baru nie ada cadangan nak adakan garis panduan untuk blogger, kononnya untuk kawal blogger dari memesongkan fikiran pembacanya.  Apalah punya penakut.  Memang ada blog yang mengarut, lucah dan tak beretika – tapi sama lah jugak cam TV – ada yang tak bermaruah – pelaporan berita yang menyesatkan – penafian fakta dan memihak kepada satu pihak sahaja.  Kita kenalah bijak memilih.

Go blog tapi jangan jadi goblok.

SHAHRUL PESHAWAR, Alor Setar

 

 

In

1 Comment

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya

Selamat Menyambut Awal Muharam 1430

awal-muharam-1430

Alhamdulillah.

Saya menyambut Muharam tahun ini dengan satu semangat hijrah yang cukup luarbiasa – kami sekeluarga berpindah dari Kuala Lumpur ke Alor Setar pada malam sebelum 1 Muharram..  Semoga kami diberikan keberkatan dan kekuatan oleh ALlah untuk membina kelainan dan mencipta kecemerlangan didalam kehidupan ini.

Muharam Mubarak!

Shahrul Peshawar, Alor Setar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

Pengganti Antara Putera Yang Empat

KUALA PILAH, 28 Dis (Bernama) — Pemilihan bakal Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan yang baru berbeza dengan cara pemilihan pengganti raja dan sultan di negeri-negeri di Semenanjung Tanah Melayu.

Pemilihan pengganti dibuat antara Putera Yang Empat iaitu Tunku Besar Seri Menanti Tunku Mukhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir, Tunku Laxamana Tunku Naquiyuddin Ibni Almarhum Tuanku Ja’afar, Tunku Muda Serting Tunku Imran Ibni Almarhum Tuanku Ja’afar dan Tuanku Panglima Besar Tunku Nazaruddin Ibni Almarhum Tuanku Ja’afar.

“Dari keempat-empat mereka ini, seorang akan dipilih sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Besar Sembilan yang baru. Kaedah pemilihan ini dibuat oleh Undang Yang Empat,” kata Tiang Kerajaan (Pakar Rujuk Adat Perpatih) kepada Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Maharaja Khalid Bonget, 69.

Persidangan yang diadakan pada pukul 3 petang di Istana Besar Seri Menanti dan pengumuman dijangka dibuat lewat petang ini atau pada Isnin sebelum jenazah Almarhum dimakamkan.

Khalid berkata pemilihan bakal Yang Dipertuan Besar ini adalah mengikut adat yang diucap dan dipakai seperti kata adat “Yamtuan Mangkat, Yamtuan Menanam”, begitu juga dengan “Undang Mangkat”, Undang Menanam” yang bermaksud mengumumkan pengganti Yang Dipertuan Besar Negari Sembilan sebelum Almarhum disemadikan.

Cara pelantikan ini dipakai mengikut Adat Perpatih dari dahulu hingga selama-lamanya.

Beliau berkata, kemangkatan Almarhum Tuanku Ja’afar telah dimaklumkan kepada Undang yang Empat dan Tunku Besar Tampin oleh Datuk-Datuk Lembaga Yang Empat Luak Ulu Muar iaitu Datuk Paduka Besar, Datuk Seri Maharaja, Datuk Senara Muda dan Datuk Orang Kaya Bongsu.

“Kemudian Undang Yang Empat dan Tunku Besar Tampin akan menziarahi jenazah Almarhum baginda, setelah itu mereka akan mengadakan rundingan secara tertutup bagi memilih bakal Yang Dipertuan Besar Negeri yang baru,” katanya.

Istiadat pemakaman jenazah Almarhum baginda akan diadakan esok selepas solat asar. Tempoh berkabung berikutan kemangkatan baginda ialah selama 40 hari sejak semalam.

— BERNAMA

Leave a comment

Filed under Belasungkawa

Hari Natal di Hadhari Land

tve3-cristhmas

tve3-cristhmas2

Saya sedikit terkejut dan terkilan melihat sebuah rancangan di TV3 yang langsung tidak peka dan ada rasa prihatin terhadap maruah umat Islam. Gadis-gadis bertudung menyanyikan lagu-lagu krismas.  Janganlah bakar sentimen umat Islam dengan rancangan sampah macam nie.

Inilah jadinya bila orang Jahil dinasihatkan oleh Terompah-terompah kayu.

Shahrul Peshawar, Alor Setar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya

P036 – Kuala Terengganu – Isu Hudud sebagai alat propaganda politik.

jangan-ptong

 

Genderang pilihanraya kecil Kuala Terengganu sudah dipalu dan antara isu awal, paling mudah untuk disalah erti, paling berpotensi untuk dipesongkan ialah penjelasan mengenai Hukum Hudud.

 

Hudud adalah sesuatu yang menakutkan kepada non-muslim (saya istilahkan sebagai “yang belum Islam” dan tidak sebagai “bukan Islam”)

 

Dalam pilihanraya, kayu ukurnya ialah bilangan undi yang diperolehi.  Itulah yang akan mendasari keputusannya nanti.  Soal halal atau haram, menyentuh aqidah atau syariat, dosa dan pahala, ethical atau tidak bermaruah semuanya menjadi nombor dua sahaja bagi sesetengah pihak.  Yang penting, parti aku menang – matlamat menghalalkan cara.

 

Isu utama Hudud yang dimomokkan ialah pancung, potong tangan, rejam sampai mati, sebat, pesalah rogol dapat lepas, wanita dinafikan hak sebagai saksi, kekurangan saksi dan beberapa lagi. Walhal semua perkara yang dimomok-momok ini mempunyai penjelasannya yang lengkap dan terperinci berdasarkan perlaksanaan Hudud.

 

Pandangan peribadi saya, kegagalan bagi yang belum Islam memahami Hudud ialah kerana orientasi agama mereka tidak sama dengan Islam – Islam adalah Ad Deen – satu cara hidup.  Bermula dengan solat sahaja – kita sudah berbeza dengan mereka.  Mana ada agama yang kena sembahyang lebih dari sekali sehari?  Konsep memelihara diri dan keluarga dari api neraka dan kebinasaan adalah sesuatu yang asing dan tidak termasuk langsung dalam ajaran kepercayaan mereka.  Yang ingin saya tekankan ialah cara kita berfikir tentang agama berbeza dengan teman-teman yang belum Islam.

 

Antaranya, konsep pengadilan di Padang Mahsyar atau judgement day hanya terdapat dalam agama-agama samawi sahaja, kepercayaan lain tidak dapat menggambarkan keadaan tersebut dengan menyakinkan, dan kalau adapun mungkin mengungkapkannya sebagai kehidupan kedua – reincarnation – tapi digambarkan masih lagi hidup di dunia yang fana ini.

 

Justeru dalam kaedah Hudud, mereka yang telah menerima hukuman sewaktu di dunia ini akan terlepas pembalasan di akhirat adalah sesuatu yang mencabar minda mereka yang belum Islam. Ini merupakan satu eksesais minda yang cukup kompleks untuk mereka. 

 

Tidak dinafikan faktor ketaksuban terhadap kepercayaan mereka turut memainkan peranan menolak perlaksanaan hukum Hudud, terutamanya bagi mereka yang mendapat agama turun temurun dan bukannya dari para Rasul dan Ambiya.  Mereka merasakan kepercayaan mereka itu perfect dan terbaik, tetapi apabila dibuat perbandingan dengan Islam ternyata mereka tidak langsung mampu bersaing dalam apa bidang sekalipun.  Sebagai contoh, dalam konsep kepercayaan lain – mereka juga berbuat kebajikan dan usaha-usaha menuju ke syurga tetapi ianya bersifat santai dan tiada penegasan untuk dilaksanakan.  Dalam Islam, usaha menuju kearah kebaikan atau jalan ke syurga ini diberikan ganjaran pahala dan ianya tidak terhenti setakat membuat kebajikan sahaja – kejahatan juga harus dilawan dan juga dianugerahi pahala – konsep amar ma’ruf nahi mungkar.  Agama lain ada amar ma’ruf tapi nahi mungkarnya tiada langsung. 

 

Dialog antara agama di Malaysia masih gagal dan kita masih saling tidak memahami.  Terlalu banyak perkara tentang Islam yang masih belum dapat dicernakan oleh mereka yang belum Islam.  Contoh lain ialah kenapa seorang Muslim tidak boleh memakan khinzir dan daging yang tidak disembelih secara halal.  Konsep bersih tidak sama dengan konsep suci.  Bersih secara lahiriah tetapi suci menjangkaui perkara batiniah dan ianya tidak ada pada konsep dan ajaran sesuatu kepercayaan yang lain.  Ini yang membuatkan mereka pening dan keliru.

 

Berbalik kepada Hudud.  Konsep yang asing ini ditambah tokok oleh golongan Islam yang jahil, berkepentingan, derhaka, fasiq dan munafik menjadikan seolah-olah Hudud sebagai satu bencana atau malapetaka jika dilaksanakan, membawa manusia kembali ke zaman pra sejarah – zaman batu.

 

Saya percaya ramai yang belum Islam tidak tahu bahawa seseorang yang mencuri kerana lapar, kesusahan dan kesempitan tidak akan dipotong tangannya semudah itu sahaja.  Kalau mencuri jambu di hujung kebun atau susu setin tidak akan menjadikannya kudung.  Namun kalau dia seorang peragut, kerjayanya meragut disamping berpotensi untuk mencederakan mangsanya – melakukan ragut berulang kali dan seronok melakukannya adakah cara lain untuk mengajarnya?  Adakah jawapan kepada masalah ini di dalam agama dan kepercayaan lain?  Tiada. Malah kalau dihantar pada Polis pun peragut nie, paling lama ditahan reman – 24 jam, lepas itu mesti dibebaskan, dan dia akan kembali meragut.  Islam ada jawapannya:- kalau dia peragut tegar – dia boleh dibicarakan dan dihukum dibawah hukum Hudud.

 

Ada yang mengatakan memotong tangan menafikan hak seorang manusia, menaniayainya dan ini termasuk didalam hak kemanusiaan seseorang individu itu.  Bagaimana pula hak orang yang menjadi mangsanya?  Adakah orang ini tiada haknya pula?  Bagaimana untuk mendisiplinkan mereka ini? Tetapi manusia yang bercakap isu ini boleh pula menerima hukuman gantung tanpa banyak soal.  Hudud adalah dari ALlah, manusia hanya melaksanakannya.

 

Islam mengambil pendekatan mencegah – Cegah Sebelum Parah.  Sebab itu umat Islam dianjurkan untuk menjauhi Zina.  Dekat pun jangan pada zina ini.  Sebabnya banyak kerosakkan dan kehancuran pada zina. Islam memelihara keturunan dan nasab, inilah cara Islam meletakkan tanda hormat dan kasih kepada wanita.  Maruah seorang wanita itu perlu dipelihara – dan sebagai kilang manusia – apakah penghormatan yang lebih baik selain melahirkan anak yang sah dari perkahwinan yang sempurna?  Apakah kepercayaan lain menghayati kepentingan menjaga nasab dan keturunan ini?  Jawapnya tiada.  Masyarakat yang hidup dalam suasana zina dan seks bebas akan mendapat musibah – suka atau tidak natijahnya adalah bala yang diturunkan Allah kepada mereka.  Hilangnya perasaan hormat kepada golongan tua, pembuangan bayi, penguguran haram, rumah persundalan lebih banyak dari kedai runcit, kondom bertaburan, berpeleseran, sumbang muhrim, HIV, siflis dan sebagainya – Islam memelihara umatnya secara fizikal, mental dan spiritual.  Kepercayaan lain tidak ada nilai sebegini untuk dipertahankan dan inilah antara sebab mereka melihat undang-undang Hudud sebagai “not friendly to the human society”.

 

Konsep rejam sampai mati kepada pelaku zina yang sudah berkahwin dan sebat seratus kali bagi yang belum berkahwin adalah sesuatu yang menakutkan jika tidak diterangkan falsafah yang terselindung hukum tersebut.  Kepercayaan lain meletakkan status hubungan seks sebagai sesuatu yang menyeronokkan, sumber keSyaitanan, sesuatu yang menjijikan dan sifat kehaiwanan.  Ada yang melarang penganutnya melakukan seks dan ada juga yang terlebih-lebih memujanya.  Justeru hukuman sebat dan rejam dilihat sebagai tidak adil dan tidak bersifat kemanusiaan langsung.  Berbeza dengan Islam, kita melihat hubungan seks – terutamanya yang halal sebagai satu pintu ibadah dan ianya adalah keperluan asasi kepada manusia yang sihat.  Islam membenarkan seks dan mengalakkan umatnya melakukan seks secara sihat dan tabii.  Sebarang usaha bercanggah dan menyonsang dari prinsip ini adalah pencerobohoan privacy dan penghinaan kepada sifat manusia dan kehidupan bermaruah.  Setiap orang pasti akan menerima konsep ini dan menyokongnya.

 

Kesimpulannya, Hudud perlu dibicarakan secara keseluruhannya dan jangan dipisah-pisahkan.  Hati-hati saudara, ini soal akidah dan kepercayaan. Jangan kerana undi, hilang prinsip dan lebih malang merosakkan aqidah kita. 

Wallahualam.

 

Shahrul Peshawar

Alor Setar

1 Comment

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya

PULAU BATU PUTIH – antara sebab kita “melepas”

st-desmond-wee-book

Pedra Branca book sheds light

BACK in 1992, Singapore was so confident of its legal case on Pedra Branca that it handed over all its documents to Malaysia.

In his foreword to a new book on the 30-year dispute, Minister Mentor Lee Kuan Yew disclosed he had instructed that the materials be shown to Malaysia, ‘an unprecedented unilateral move’.

On Friday, Chief Justice Chan Sek Keong took up the point in his keynote address at the launch of the book Pedra Branca: The Road to the World Court.

He said: ‘I am not sure whether the International Court of Justice (ICJ) realised that most of the documents used by Malaysia in her arguments against Singapore were produced by us.’

‘So, you can imagine our deep disappointment when it was alleged that Singapore had withheld from the court a letter which Malaysia believed would damage our case.

‘The truth is that we had gone round the world looking for it for some 30 years without success,’ he added.

This move and other previously-undisclosed facts about the Pedra Branca case are contained in the 190-page book on how both countries managed the dispute, which the ICJ resolved in May this year.

Pedra Branca, a football field-sized island at the eastern entrance of the Singapore Strait, was first occupied in 1847 by the British, who built Horsburgh Lighthouse there.

Singapore later took over, and Malaysia staked its claim in 1979.

In May, the ICJ ruled that Pedra Branca belonged to Singapore, and that nearby Middle Rocks belonged to Malaysia.

Who owns a third maritime feature, South Ledge, is being worked out by the two countries. The ICJ says it belongs to the country in whose waters it sits.

The long journey to the ICJ resolution was highlighted by Deputy Prime Minister S.Jayakumar, who co-wrote the book with Ambassador-at-Large Tommy Koh.

Speaking at its launch at the Ministry of Foreign Affairs, he said: ‘For both of us, working on the case for some 30 years was really a labour of love’.

Read the full story in Saturday’s edition of The Straits Times.

Shahrul Peshawar – Thanks to Onn, http://paradigmaberani.blogspot.com/2008/12/pulau-batu-putih-wakil-kerajaan-pi.html

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya