Tag Archives: NGO

Berunding di Sitwe, Arakan

Peristiwa berdarah di bumi Arakan yang bermula dengan tuduhan liar tanpa bukti sahih mengenai pemerkosaan seorang gadis Rakhine di Pulau Ramree oleh tiga lelaki Rohingya menjadi punca utama kepada ketegangan ini. Peristiwa ini dibakar hangat oleh pihak tertentu dengan pengedaran beberapa risalah kepada penduduk kampung mengapi-apikan kejadian ini. Kebencian yang dipupuk ini kemudiannya diterjemahkan dengan peristiwa pembunuhan 10 orang Muslim di Taungup. Seorang pemandu bas, seorang konduktor bas wanita dan 8 orang anggota jemaah Tabligh dari Rangoon, yang bukan berbangsa Rohingya pun. Mereka telah dibelasah sampai mati kerana khabar angin yang tersebar mengatakan tiga orang lelaki yang didakwa merogol gadis Rakhine di Ramree ada dikalangan mereka, begitu mudah sekali khabar angin ini merebak. Tanpa usul periksa mereka dibunuh.

DSCN2124

Seterusnya, umat Islam di Maungdaw, daerah majoriti Rohingya selepas menunaikan solat Jumaat telah merusuh, tujuannya ialah untuk menandakan solidariti dan kemarahan atas peristiwa pembunuhan tersebut tetapi ianya telah merebak hingga tidak dapat dibendung, menyebabkan penduduk Rakhine terpaksa melarikan diri bagi menyelamatkan nyawa mereka. Maka, kemudiannya tercetuslah huru hara diseluruh wilayah Arakan, memaksa kerajaan pusat menghantar pihak Tatmadaw untuk mengawal keadaan setelah NASAKA dilihat gagal berfungsi seperti sepatutnya.

Rombongan MRA telah tiba di Sitwe pada bulan September 2012, dengan diketuai oleh saya sendiri, Sdr. Johari Kan Abdullah, Penyelia Sekolah Komuniti Rohingya MRA dan Sdr. Shahid @ Shine, Koordinator Projek Myanmar MRA. Ketibaan kami tidak mendapat sambutan baik. Kebencian kepada orang Islam dan negara majoriti Islam sangat jelas di lapangan.

Pertama yang kami hadapi ialah pihak hotel yang kami tempah telah berhasrat untuk membatalkan tempahan tersebut atas alasan kami adalah Muslim dan kehadiran kami bakal mencetuskan protes dan berpotensi untuk menggangu perniagaan mereka. Keadaan sungguh tidak menentu, unfriendly dan penuh ketegangan. Saya tidak pernah mengalami keadaan sebegini sepanjang saya berkhidmat dalam kerja-kerja bantuan kemanusiaan. Walau di Afghanistan, Pakistan, Somalia., kami tidak pernah merasa sempit dan sendat seperti disini.

Setelah berunding, kami diberikan juga bilik dengan layanan muka masam mencuka. Bilik itu pula ditingkat paling atas di hotel tidak berlif ini. Kami hanya dibenarkan bermalam selama dua hari sahaja, hari ketiga kami kena berambus dari situ. Kami tidak dibenarkan menyewa sebuah bilik sahaja, kami diarahkan untuk menyewa dua buah bilik atas alasan orang asing tidak boleh tinggal bersama dengan orang tempatan, Shine dikira sebagai warga tempatan.

Kedua, contact kami di lapangan tidak muncul. Apabila dihubungi, kami difahamkan bahawa beliau seboleh mungkin tidak mahu berurusan apatah lagi untuk bertemu dan berbincang dengan kami disini. Beliau mungkin telah mendapat tekanan atau ugutan dari pihak tertentu agar tidak berkerjasama dengan kami. Akibatnya, kami sukar untuk mendapatkan kenderaan bagi tujuan pergerakan disini. Namun, kami sentiasa ada backup plan yang telah disediakan bagi menghadapi ketidaktentuan seperti ini.

Kami telah mengaktifkan backup plan kami dan semuanya berjalan lancar. Tanpa contact asal pun kami masih dapat bergerak dan mengatur program sehingga mengatur pertemuan dengan Kerajaan Negeri Rakhine dan pihak berkuasa setempat.

Ketiga, kami ingin memastikan bahawa kami mesti sampai ke kawasan paling kritikal di Sitwe yang kami telah kenalpasti iaitu penempatan Aung Mingalar. Ini sahaja penempatan orang Islam yang masih tinggal disana. Terletak di tengah-tengah Sitwe, salah satu pintu masuk Aung Mingalar terletak di tepi tugu peringatan U-Tama, seorang Sami Buddha yang memimpin gerakan menentang penjajahan British. Berhadapan dengan tugu ini ialah The Grand Mosque of Sitwe yang kini diharamkan untuk didirikan solat ataupun untuk dimasuki bagi apa tujuan sekalipun oleh orang Islam.

Kami telah mencari jalan lalu mengatur dan mengadakan rundingan dengan Rakhine Nationalist Democratic Party (RNDP), Parti yang telah memenangi pilihanraya dan merekalah yang membentuk Kerajaan Negeri Rakhine. Pertemuan kami berlangsung dalam suasana fragile, penuh syak wasangka dan prejudis. Sepanjang rundingan berlangsung, kami sering disindir oleh pihak Rakhine, macam-macam kami disindir. Malah kami juga tidak dihidangkan air sepanjang perbincangan ini berjalan. Sepanjang duduk dalam rundingan ini, kami telah dikelilingi oleh orang-orang Rakhine ini.

Round Pertama ini tidak berjalan dengan lancar, kami sendiri tidak puas hati dengan keputusan rundingan ini. Kami berhasrat untuk bertemu sekali lagi dan kami perlu kelihatan lebih telus, serius dan impartial (tidak berpihak) bagi mendapatkan kepercayaan dan hormat dari mereka.

Round Kedua, kami hadir dalam rundingan dengan imej baru, kami tidak lagi berjanggut dan bermisai. Saya menyatakan kepada mereka melalui jurubahasa kami sdr. Shine – janggut itu penting kepada saya, tetapi perbincangan hari ini lebih penting lagi. Rundingan kami seterusnya walaupun tidak bertukar 360 darjah tetapi paling tidak 180 telah berubah, kami mula senyum dan ketawa, kami bukan setakat ditawarkan air mineral malah kami juga dihidang air panas 3 in 1.

Apabila ditanya apa hasrat dan tujuan kedatangan kami, mereka tidak membantah apabila kami mohon untuk menghantar bantuan ke penempatan Aung Mingalar sendiri, disiang hari tanpa perlu diiring oleh polis mahupun tentera.

Keempat, penterjemah kami diserang ketika beliau sedang mengatur pembelian makanan kering buat kali kedua di Pasar Borong Sitwe. Alhamdulillah, beliau terselamat dari kecederaan serius, walaupun dikepung oleh perusuh yang melebihi ratusan orang, beliau berjaya diselamatkan oleh Polis dan hanya cedera diketuk dengan pengetuk di kepalanya. Pengiring dari RNDP yang turut bersama beliau turut dihalau oleh para perusuh tersebut yang tidak tahu menahu sebarang kerjasama dan perjanjian yang telah dibuat diantara kami dan RNDP termasuk Kerajaan Negeri Rakhine.

Ketika kejadian ini berlaku, saya dan Johari berada di dalam penempatan Aung Mingalar, sedang berbincang mengenai projek bantuan yang akan diberikan selepas ini, kami terus bergegas ke Balai Polis untuk membawa keluar Sdr. Shine dari situ. Kami ditanya samada akan membuat laporan Polis mengenai kejadian ini atau tidak? Tetapi kami menyatakan bahawa kami tidak mahu memanjangkan isu ini sambil memahami ianya berlaku kerana prejudis yang tinggi serta salah faham mereka terhadap kami. Seboleh mungkin, kami tidak mahu mencetus sebarang isu di lapangan kerana kami hendak keluar masuk disini untuk jangkamasa lama, justeru sebarang insiden akan pastinya merencatkan pergerakan kami nanti. Pun begitu, isu ini tetap mendapat perhatian dari media antarabangsa, namun kami tidak begitu melayan isu ini, matikan api saja.

Selepas dari kejadian ini, kami masih terus membantu dikawasan ini dengan mengadakan ibadah qurban bersama penduduk disini, sebanyak 25 ekor lembu berserta 55 ekor kambing telah kami qurbankan untuk diagih-agihkan kepada para pelarian dan penduduk yang terkepung disini.

Hari ini, Alhamdulillah, kami telah berjaya membuka sebuah pejabat operasi di Rangoon dan bakal menghantar lebih banyak bantuan kepada kedua dua pihak yang bertelagah disamping mempromosi dialog silang agama dikalangan mereka.

Shahrul Peshawar
Kuala Lumpur

Advertisements

Leave a comment

Filed under 1

Kain Pelikat: Catatan Petugas MRA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Melihat Cikgu Azmi berkain pelekat ketika berada di bumi Gaza baru-baru ini sangat mengkagumkan. Walaupun saya lebih senang berbaju Melayu lengkap, saya tetap hormat dan menyanjung tinggi orang yang memilih untuk terus-terusan berkain pelekat. Malah saya juga gemar bersamping kain pelekat. Saya kira, seorang lelaki Melayu pasti memiliki paling kurang 4 helai kain pelikat dalam simpanannya pada sesuatu masa.

Berkain pelekat ke seminar dan konferens memang sesuatu yang asing lagi janggal di Malaysia, malah kalau kita memakai kain pelekat pergi kerja itu sudah masuk ke kategori membuang tabiat, Kain pelekat adalah pakaian ibadah di Malaysia. Dipakai untuk ke Masjid dan Surau, atau untuk menghadiri kenduri kendara jiran sekampung.

DSCN2492

Kain pelekat yang sudah koyak menjadi alas kaki atau menjadi sarung buah nangka sahaja. Masa kecil-kecil dahulu, saya selalu menjadikan kain pelikat yang diserkup dikepala, diikat dibelakang kepala dan kemudian dibuka perlahan-lahan dibahagian mata untuk menakutkan orang yang lalu dijalan sunyi – ikatan ala-ala Ninja.

Kain pelikat juga selain dipopularkan didalam lagu oleh penyanyi Anuar Zain turut dipopularkan oleh penyanyi Herman Tino dengan cara berbeza iaitu beliau sentiasa menyandang sehelai kain pelikat kemana saja dia pergi.

Di Thailand, di kawasan majoriti Melayu, kain pelekat dipakai sepanjang masa, nelayan menangkap ikan memakai kain pelekat, bermain bola juga berkain pelekat, tetapi disesuaikan ikatannya agar lebih senang berlari dan tidak terlucut tatkala di depan gawang gol. Kain pelekat juga dijadikan sebagai semutar (semacam serban) dililit dikepala, kain ini dipastikan sentiasa bersih senang untuk dibawa solat.

Di Somalia, kain pelekat juga dipakai sepanjang masa, bukan dalam waktu solat sahaja, mereka yang menjadi bodyguard juga kadang kala memakai kain pelekat walaupun menyandang senjata, yang menjadi lanun menawan kapal dagang yang membawa muatan jutaan dollar juga hanya berkain pelekat. Negara kemarau dan sentiasa diancam kebuluran ini memandang tinggi kepada kain pelikat, setiap seorang lelaki Somalia mesti memiliki kain pelikat didalam rumahnya. Kenapa saya katakan mereka memandang tinggi kepada kain pelikat? Sebabnya harga biasa bagi kain pelikat yang sederhana disana adalah sekitar USD70, lebih kurang RM210.

Photo1763

Di Myanmar, di Rangoon, Mandalay dan Sitwe, wilayah dan daerah yang telah saya kunjungi… hampir kesemuanya berkain pelekat. Kain pelekat dipanggil lonji disini. Pemandu beca berkain pelekat, pemandu teksi berkain pelekat, kakitangan kerajaan berkain pelekat, malah yang lebih menarik lagi, Perdana Menteri dan menteri-menteri kabinet juga berkain pelekat. Exco kerajaan negeri juga berkain pelekat. Pendeknya, kain pelekat bukan pakaian untuk ibadah semata, tetapi menjadi pakaian rasmi menyambut tetamu dari luar. Disini, sama seperti di Indonesia, kain pelekat ada iklan didalam TV. Model untuk kain pelikat adalah artis popular yang mempunyai ramai peminat.

Pemakaian kain pelikat di Myanmar agak menarik, kalau kakitangan pejabat kerajaan, mereka akan memakai baju kemeja “tuck in” kedalam kain pelikat. Tidak ada salahnya untuk selitkan dompet, handphone, kunci kereta mahupun payung dicelah pinggang persis pengantin lelaki Melayu meletak keris hiasan di pinggang.

Cara ikatan kain pelikat yang digunakan oleh kebanyakkan orang di Malaysia dan Indonesia saya gelar sebagai ikatan popia, sebab dia nampak macam popia yang digulung.. manakala ikatan kain pelikat di Myanmar saya panggil ikatan bonjot, nampak macam nak terlucut je tapi kukuh sebenarnya. Ikatan bonjot nie semacam ikatan samping P.Ramlee dalam filem madu tiga.

Di Myanmar, semua orang berkain pelikat biarpun apa agama yang dianutinya. Buddha, Islam dan Kristian semua berkain pelikat. Kalau boleh dibezakan pun, yang Muslim akan memakai kain pelikat berkotak-kotak besar sedangkan yang lain suka corak kotak-kotak yang halus dan kecil.

Saya tidak dapat nak bercerita tentang kisah kain pelikat di India, Sri Lanka, Maldives dan lain-lain kerana saya belum sampai lagi ke sana. Nak mereka-reka cerita ni bukan hobi saya.

Di Afghanistan, kain pelekat digunakan sebagai kain serban oleh pihak Northern Alliance, jadi jangan sebarangan memakai kain pelekat seperti di Malaysia takut memberi tanggapan lain kepada penduduk tertentu disana, boleh jadi memudaratkan diri nanti. Hati-hati kawan, jangan sampai pulang ke Malaysia dalam kargo nanti…

SHAHRUL PESHAWAR
Catatan Santai di Buhtatung, Rangoon

4 Comments

Filed under 1

SARANAN BIJAK MENIMBANGKAN PEMBANTU RUMAH DARI MYANMAR

Image

Kunjungan rasmi Yang Amat Berhormat Perdana Menteri ke Myanmar baru-baru ini adalah bertepatan masanya.  Myanmar kini sedang berada dalam proses pembaharuan politik dan sedang mengharapkan untuk mendapat sokongan dari segi moral dan material dari dunia luar, dan Malaysia, sebagai salah sebuah negara pengasas ASEAN adalah negara yang amat penting dalam membantu dan menyokong sebarang proses pembaharuan yang sedang mereka usahakan.

Malah dalam pertemuan tersebut, Perdana Menteri ada menyatakan kemungkinan Malaysia menimbangkan untuk mengambil warga Myanmar bagi menggalas tugas sebagai pembantu rumah di Malaysia ekoran dari tindakan “jual mahal” warga Indonesia dalam soal tugasan pembantu rumah baru-baru ini.

Saya melihat tawaran Perdana Menteri ini tidak seharusnya dibiarkan berlalu begitu sahaja.  Myanmar pasti akan menyambut baik tawaran ini kerana mereka sangat memerlukan imej yang lebih baik daripada apa yang mereka ada pada waktu ini.  Mereka juga sangat perlu untuk mendapatkan sumber ekonomi dari luar dan menawarkan peluang pekerjaan kepada rakyat Myanmar yang semua orang tahu kehidupan mereka tidaklah sebaik rakyat di beberapa negara ASEAN yang lain.  Dengan adanya peluang-peluang untuk rakyatnya keluar bekerja, pastilah akan berlaku pemindahan dana dari Malaysia dan kemasukkan dana ke Myanmar yang akan membantu membangunkan ekonomi tempatan secara tidak langsung.  Kemakmuran ekonomi inilah juga yang telah dinikmati oleh Indonesia selama ini.

Namun, saya berharap, agar pihak kerajaan Malaysia dapat mengenakan satu sahaja syarat kepada kerajaan Myanmar. Syarat yang saya pohon untuk diketengahkan ialah agar kerajaan Malaysia menggesa kerajaan Myanmar untuk menghormati hak asasi manusia serta memberikan kerakyatan kepada penduduk mereka yang berbangsa Rohingya.  Penduduk Rohingya ini menjadi pelarian bertebaran diseluruh dunia kerana tekanan dan kekasaran yang dilakukan oleh tentera kerajaan Myanmar terhadap mereka.  Lebih malang lagi, mereka ini dinafikan kerakyatan serta ditindas dan harta benda mereka dirampas. 

Dengan meletakkan syarat atau desakan ini, Malaysia secara tidak langsung dilihat sebagai sebuah negara yang bertamadun dan bertanggungjawab.  Menggesa Myanmar dalam perkara ini bermaksud untuk mengajak mereka menjadi sebuah negara yang lebih baik lagi dalam kesatuan ASEAN.  Ini bukanlah bererti Malaysia cuba untuk campurtangan didalam urusan dalaman Myanmar tetapi sebaliknya menunjukkan betapa kita begitu rapat dan akrab dengan rakyat dan negara Myanmar itu sendiri.

Selaras dengan kesediaan kerajaan Myanmar untuk menuju kearah pentadbiran yang bersikap lebih demokratik bagi menggantikan imej junta tentera yang kejam, inilah peluang terbaik mereka untuk membuktikan bahawa perubahan yang sedang mereka lakukan adalah asli dan bukan kosmetik. 

Puluhan ribu pelarian Rohingya sudahpun berada di Malaysia, memberikan mereka kerakyatan Myanmar serta membenarkan mereka bekerja sebagai pembantu rumah adalah penyelesaian kepada banyak perkara, antara yang dapat saya gariskan disini adalah:-

  1. Membantu mengurangkan kecaman dunia terhadap Myanmar ekoran rekod buruk layanan terhadap hak asasi manusia kepada penduduk berbangsa Rohingya.
  2. Membuktikan kepada dunia bahawa Myanmar hari ini benar-benar mahu berubah kearah demokrasi yang sebenar dan serius menuju kearah tersebut.
  3. Memberikan penyelesaian terbaik untuk kemelet pembantu rumah di Malaysia.  Pelarian Rohingya kebanyakkan mereka sangat memahami budaya dan carahidup di Malaysia.
  4. Memberikan Malaysia satu penyelesaian terbaik kepada masalah pelarian Rohingya.  Menjadikan mereka pekerja di Malaysia adalah lebih produktif daripada membiarkan mereka tanpa sebarang peluang rasmi untuk bekerja.
  5. Dapat mengurangkan kadar jenayah sosial di kalangan pelarian Rohingya, mereka tidak perlu lagi melakukan kerja-kerja yang tidak sah untuk mendapatkan rezeki.
  6. Membantu pihak UNHCR dalam mengurangkan jumlah pelarian di rantau ini.  Dana yang dapat dijimatkan boleh digunakan bagi membantu pelarian di rantau lain yang lebih memerlukan.
  7. Rakyat Malaysia secara tidak langsung dapat membantu membangunkan ekonomi Myanmar.  Bantuan ini juga akan membantu Myanmar untuk menikmati kehidupan yang lebih baik lagi.
  8. Memupuk semangat setiakawan ASEAN yang lebih baik lagi.  Jika ia dapat dilaksanakan, pastilah kerjasama ASEAN merupakan satu jaringan yang benar-benar berwibawa yang boleh diharapkan bagi menjamin kewujudan keamanan serantau yang berkesan.  Dunia akan menghormati dan mengagumi inisiatif ini pastinya.

Harapan saya ialah agar Kerajaan Malaysia dapat melihat cadangan saya ini sebagai satu aspirasi dari anak Malaysia yang mahukan negaranya mempunyai dasar luar negara yang mantap, dihormati serta dalam masa yang sama mempunyai ketegasan dan serius dalam beberapa hal yang menjadi tunjang dan asas kepada berdirinya sebuah negara yang mengormati hak asasi manusia.

Bagi saya, inilah peluang terbaik untuk Malaysia menjuarai isu pelarian Rohingya serta menyelesaikannya secara berperingkat sekalipun tidak secara tuntas.

Sekian, terima kasih.

SHAHRUL PESHAWAR, Batu Caves

p/s Gambar atas tu gambar hiasan je, pelajar dari UITM Melaka berkunjung ke Sekolah Rohingya MRA pada Syawal tahun lalu…

 

Leave a comment

Filed under 1

NGO Warga Kilang… support this group

Aku suka promote kerja kebajikan orang lain agar kita boleh jadikan iktibar, contohi mereka, tanamkan azam nak buat macam mereka buat, berkerjasama dengan diaorang, bantu diaorang atau paling tidak bagitahu orang lain apa yang diaorang nie buat…

Kalau korang boleh sumbang botol kicap pun dah bagus (tapi bukan botol kosong atau satu botol je) bagilah satu dozen… besar sikit pahala tu…

http://www.moniermatdin.blogspot.com/

SHAHRUL PESHAWAR – mari kita berlumba-lumba kearah kebaikan (fastabiqul khairat)

Leave a comment

Filed under 1

LaPANGAN 8 – E-Majallah MRA

Leave a comment

Filed under Humanitarian

HUMANITARIAN DAY 2011

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Kempen-kempen, Refugee, sukarelawan

LAPANGAN 5 (E-Majallah Malaysian Relief Agency)

2 Comments

Filed under Kenyataan Media