Berunding di Sitwe, Arakan

Peristiwa berdarah di bumi Arakan yang bermula dengan tuduhan liar tanpa bukti sahih mengenai pemerkosaan seorang gadis Rakhine di Pulau Ramree oleh tiga lelaki Rohingya menjadi punca utama kepada ketegangan ini. Peristiwa ini dibakar hangat oleh pihak tertentu dengan pengedaran beberapa risalah kepada penduduk kampung mengapi-apikan kejadian ini. Kebencian yang dipupuk ini kemudiannya diterjemahkan dengan peristiwa pembunuhan 10 orang Muslim di Taungup. Seorang pemandu bas, seorang konduktor bas wanita dan 8 orang anggota jemaah Tabligh dari Rangoon, yang bukan berbangsa Rohingya pun. Mereka telah dibelasah sampai mati kerana khabar angin yang tersebar mengatakan tiga orang lelaki yang didakwa merogol gadis Rakhine di Ramree ada dikalangan mereka, begitu mudah sekali khabar angin ini merebak. Tanpa usul periksa mereka dibunuh.

DSCN2124

Seterusnya, umat Islam di Maungdaw, daerah majoriti Rohingya selepas menunaikan solat Jumaat telah merusuh, tujuannya ialah untuk menandakan solidariti dan kemarahan atas peristiwa pembunuhan tersebut tetapi ianya telah merebak hingga tidak dapat dibendung, menyebabkan penduduk Rakhine terpaksa melarikan diri bagi menyelamatkan nyawa mereka. Maka, kemudiannya tercetuslah huru hara diseluruh wilayah Arakan, memaksa kerajaan pusat menghantar pihak Tatmadaw untuk mengawal keadaan setelah NASAKA dilihat gagal berfungsi seperti sepatutnya.

Rombongan MRA telah tiba di Sitwe pada bulan September 2012, dengan diketuai oleh saya sendiri, Sdr. Johari Kan Abdullah, Penyelia Sekolah Komuniti Rohingya MRA dan Sdr. Shahid @ Shine, Koordinator Projek Myanmar MRA. Ketibaan kami tidak mendapat sambutan baik. Kebencian kepada orang Islam dan negara majoriti Islam sangat jelas di lapangan.

Pertama yang kami hadapi ialah pihak hotel yang kami tempah telah berhasrat untuk membatalkan tempahan tersebut atas alasan kami adalah Muslim dan kehadiran kami bakal mencetuskan protes dan berpotensi untuk menggangu perniagaan mereka. Keadaan sungguh tidak menentu, unfriendly dan penuh ketegangan. Saya tidak pernah mengalami keadaan sebegini sepanjang saya berkhidmat dalam kerja-kerja bantuan kemanusiaan. Walau di Afghanistan, Pakistan, Somalia., kami tidak pernah merasa sempit dan sendat seperti disini.

Setelah berunding, kami diberikan juga bilik dengan layanan muka masam mencuka. Bilik itu pula ditingkat paling atas di hotel tidak berlif ini. Kami hanya dibenarkan bermalam selama dua hari sahaja, hari ketiga kami kena berambus dari situ. Kami tidak dibenarkan menyewa sebuah bilik sahaja, kami diarahkan untuk menyewa dua buah bilik atas alasan orang asing tidak boleh tinggal bersama dengan orang tempatan, Shine dikira sebagai warga tempatan.

Kedua, contact kami di lapangan tidak muncul. Apabila dihubungi, kami difahamkan bahawa beliau seboleh mungkin tidak mahu berurusan apatah lagi untuk bertemu dan berbincang dengan kami disini. Beliau mungkin telah mendapat tekanan atau ugutan dari pihak tertentu agar tidak berkerjasama dengan kami. Akibatnya, kami sukar untuk mendapatkan kenderaan bagi tujuan pergerakan disini. Namun, kami sentiasa ada backup plan yang telah disediakan bagi menghadapi ketidaktentuan seperti ini.

Kami telah mengaktifkan backup plan kami dan semuanya berjalan lancar. Tanpa contact asal pun kami masih dapat bergerak dan mengatur program sehingga mengatur pertemuan dengan Kerajaan Negeri Rakhine dan pihak berkuasa setempat.

Ketiga, kami ingin memastikan bahawa kami mesti sampai ke kawasan paling kritikal di Sitwe yang kami telah kenalpasti iaitu penempatan Aung Mingalar. Ini sahaja penempatan orang Islam yang masih tinggal disana. Terletak di tengah-tengah Sitwe, salah satu pintu masuk Aung Mingalar terletak di tepi tugu peringatan U-Tama, seorang Sami Buddha yang memimpin gerakan menentang penjajahan British. Berhadapan dengan tugu ini ialah The Grand Mosque of Sitwe yang kini diharamkan untuk didirikan solat ataupun untuk dimasuki bagi apa tujuan sekalipun oleh orang Islam.

Kami telah mencari jalan lalu mengatur dan mengadakan rundingan dengan Rakhine Nationalist Democratic Party (RNDP), Parti yang telah memenangi pilihanraya dan merekalah yang membentuk Kerajaan Negeri Rakhine. Pertemuan kami berlangsung dalam suasana fragile, penuh syak wasangka dan prejudis. Sepanjang rundingan berlangsung, kami sering disindir oleh pihak Rakhine, macam-macam kami disindir. Malah kami juga tidak dihidangkan air sepanjang perbincangan ini berjalan. Sepanjang duduk dalam rundingan ini, kami telah dikelilingi oleh orang-orang Rakhine ini.

Round Pertama ini tidak berjalan dengan lancar, kami sendiri tidak puas hati dengan keputusan rundingan ini. Kami berhasrat untuk bertemu sekali lagi dan kami perlu kelihatan lebih telus, serius dan impartial (tidak berpihak) bagi mendapatkan kepercayaan dan hormat dari mereka.

Round Kedua, kami hadir dalam rundingan dengan imej baru, kami tidak lagi berjanggut dan bermisai. Saya menyatakan kepada mereka melalui jurubahasa kami sdr. Shine – janggut itu penting kepada saya, tetapi perbincangan hari ini lebih penting lagi. Rundingan kami seterusnya walaupun tidak bertukar 360 darjah tetapi paling tidak 180 telah berubah, kami mula senyum dan ketawa, kami bukan setakat ditawarkan air mineral malah kami juga dihidang air panas 3 in 1.

Apabila ditanya apa hasrat dan tujuan kedatangan kami, mereka tidak membantah apabila kami mohon untuk menghantar bantuan ke penempatan Aung Mingalar sendiri, disiang hari tanpa perlu diiring oleh polis mahupun tentera.

Keempat, penterjemah kami diserang ketika beliau sedang mengatur pembelian makanan kering buat kali kedua di Pasar Borong Sitwe. Alhamdulillah, beliau terselamat dari kecederaan serius, walaupun dikepung oleh perusuh yang melebihi ratusan orang, beliau berjaya diselamatkan oleh Polis dan hanya cedera diketuk dengan pengetuk di kepalanya. Pengiring dari RNDP yang turut bersama beliau turut dihalau oleh para perusuh tersebut yang tidak tahu menahu sebarang kerjasama dan perjanjian yang telah dibuat diantara kami dan RNDP termasuk Kerajaan Negeri Rakhine.

Ketika kejadian ini berlaku, saya dan Johari berada di dalam penempatan Aung Mingalar, sedang berbincang mengenai projek bantuan yang akan diberikan selepas ini, kami terus bergegas ke Balai Polis untuk membawa keluar Sdr. Shine dari situ. Kami ditanya samada akan membuat laporan Polis mengenai kejadian ini atau tidak? Tetapi kami menyatakan bahawa kami tidak mahu memanjangkan isu ini sambil memahami ianya berlaku kerana prejudis yang tinggi serta salah faham mereka terhadap kami. Seboleh mungkin, kami tidak mahu mencetus sebarang isu di lapangan kerana kami hendak keluar masuk disini untuk jangkamasa lama, justeru sebarang insiden akan pastinya merencatkan pergerakan kami nanti. Pun begitu, isu ini tetap mendapat perhatian dari media antarabangsa, namun kami tidak begitu melayan isu ini, matikan api saja.

Selepas dari kejadian ini, kami masih terus membantu dikawasan ini dengan mengadakan ibadah qurban bersama penduduk disini, sebanyak 25 ekor lembu berserta 55 ekor kambing telah kami qurbankan untuk diagih-agihkan kepada para pelarian dan penduduk yang terkepung disini.

Hari ini, Alhamdulillah, kami telah berjaya membuka sebuah pejabat operasi di Rangoon dan bakal menghantar lebih banyak bantuan kepada kedua dua pihak yang bertelagah disamping mempromosi dialog silang agama dikalangan mereka.

Shahrul Peshawar
Kuala Lumpur

Leave a comment

Filed under 1

Leave a comment