Category Archives: Human Rights

Kisah-kisah “Buang Air”

Hari nie aku nak cerita satu benda. Korang jangan kira aku pengotor pulak. Aku nak cerita pasal buang air kecil. Yang kita panggil “kencing” tu. Kalau kencing tersumbat, itu maknanya korang ada batu karang. Kalau kencing terlalu kerap, korang ada kemungkinan ada darah tinggi. Kalau kencing kuning, korang ada kemungkinan ada hepatitis. Kalau kencing tak lawas, ada masalah dengan korang punya buah pinggang. So, korang baca cerita kencing aku nie dari sudut positif, ok. Aku janji tak “kencing” korang semua.

Kencing atau buang ari kecil nie satu aspek penting yang perlu dan selalu aku tekankan bila aku diminta untuk bercakap atau berkongsi tentang “dunia kemanusiaan”. Kenapa buang air kecil ni penting? Selain dari ianya tidak menyusahkan misi bantuan ketika ianya juga berperanan untuk menyelamatkan nyawa anda.
Kalau anda jenis yang terlalu kerap buang air kecil, anda kena maklumkan kepada Ketua Misi anda dan anda juga perlu adjust untuk pastikan anda tidak banyak bercadang untuk berhenti buang air. Dalam perjalanan sejauh 300-400 km, kebiasaannya kita akan berhenti dua kali, sekali untuk makan dan solat termasuk buang air dan sekali lagi hanya untuk buang air dan sedikit “refreshment”. Kalau sebab anda, misi terpaksa berhenti lebih dari dua kali, ianya sangat membebankan dan merbahaya. Kalau kena tempat yang memang terkenal dengan tembak menembak, sniper dan rompakan, ianya akan memberikan mereka peluang untuk menjadikan kita mangsa. Perasaan cemas, gentar dan takut akan membuat kita lebih berpeluh dan merangsang buah pinggang untuk mengeluarkan lebih banyak kencing. Sebab tu kita kena sentiasa memastikan diri kita bebas dari perasaan ingin buang air kecil selalu.

KISAH Satu
Kencing tikus – Leptospirosis. Inilah penyakit yang banyak orang tak perasan, terutama pada petugas bantuan yang sibuk membantu ketika banjir. Masa banjir, semua lubang yang ada dibumi akan dipenuhi air, termasuklah lubang tikus, lubang ular dan segala macam binatang. Jadi semua haiwan nie akan keluar untuk menyelamatkan diri, mana haiwan yang terperangkap, dia akan terasa cemas, dan dalam hal nie, tikuslah yang menjadi mangsa, bila dia cemas, dia terkencing dan kencing tikus nie mengandungi racun. Dan dalam hal banjir, kencing ni akan hanyut bersama air banjir tersebut dan kadangkala ia akan bertakung disesuatu tempat sehingga surut atau hanyut lagi ke tempat lain. Kalau kita terkena air yang mengandungi kencing tikus secara sengaja atau tidak, ia akan memungkinkan kita untuk dijangkiti wabak tersebut.

Masa banjir di Pakistan dulu, lepas sebulan aku balik, badan aku jadi susut, aku ingat diet aku berjaya, tapi isteri aku kata ini penyakit.. yelah isteri aku boleh baca tapak tangan, dia belajar. Masa kecik aku pun belajar tengok tapak tangan, kawin dengan siapa, dapat anak berapa hahahahahaha. Satu hari tu, aku rasa tak larat sangat, aku pergi ke Wad Kecemasan Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar terus aku kena tahan ward. Sahabat aku Azman yang tolong hantar. Doktor kata aku suspek kena Hepatitis A, nasib baik bukan B, C, D dan seterusnya. Dekat dua minggu aku kat Hospital dan dekat dua bulan aku keluar masuk hospital, habis urat aku kena cucuk nak ambik darah. Pelajarannya ialah hati-hati dengan KENCING TIKUS dan kalau KENCING KUNING itu bahaya.

KISAH Dua
Dalam perjalanan dari Bossaso ke Garowe, kami terpaksa singgah buang air di padang pasir yang ada pokok renek berduri, cukup untuk menyorok dari pandangan orang. Kena hati-hati, duri pokok renek ni tajam, boleh buat jarum. Orang sini panggil buang air tu “banak”. Dalam keadaan darurat, terpaksa buang air kecil secara berdiri. Tapi berdiri macamanapun mesti ada skilnya gak. Pertama, dalam darurat macamanapun, korang kena pastikan arah angin bertiup kemana, cam kita selalu cek arah angin masa nak main layang-layang. Kalau korang gagal pastikan arah angin kemana, tengah buang air tu tiba-tiba angin bertiup habislah terpercik sana-sini. Jadinya korang kena ada skil tu. Skil ni terpakai diseluruh tempat yang aku pernah pergi.

KISAH Tiga
Semasa aku bertugas di Pakistan dan Afghanistan dulu, bila dalam perjalanan, kita berhenti untuk buang air besar atau kecil, mereka akan bagi kertas tisu. Ye, kertas tisu cam kat dalam toilet tu. Diaorang istinjak guna kertas, dan dalam keadaan tak ada kertas diaorang akan gunakan batu. Kita belajar bab istinjak ni masa di sekolah dulu. Tapi kat Somalia nie tak boleh, dia mesti pakai air jugak, macamanapun mesti ada air. Takde air dia akan tahan sampai ada air. Hah, sama cam orang Melayu gak.
Cuma masalah pakai tisu dan batu nie ialah senang sekali toilet kat sini tersumbat dan nak merepairnya pun buang masa aje sebab minggu depan tersumbat balik. Tu sebab kat toilet awam kena hati-hati, kadang-kadang dalam radius 50 meter dari tandas dah bersepah kat tepi-tepi tu.

KISAH Empat
Masa aku mula-mula bertugas di Uzbekistan dulu, masa aku masih muda remaja, baru masuk 22 tahun, aku pergi ke kampung keluarga angkat aku, keluarga Kahramon Yuldashev di Ferghana Valley. Masa tu salji, kat sini salji tebal. Masa kami sampai, dah pukul 11 malam, pastu ada kenduri kahwin kat situ, diaorang ajak minum arak, aku kata aku tak minum arak, teh bolehlah. Diaorang kata minum araklah boleh panaskan badan, aku kata takpelah, bagi teh sudahlah. Aku minum teh dekat dua kole gak sebab nak melayan berborak.
Pastu bila balik ke rumah Kahramon, kami mengantuk sangat. Aku pun tertidur, lepas tu terbangun, rasa nak buang air. Aku kejut Kahramon, dia dah tak sedar diri, aku goncang dia, aku tanya mana tandas, “oo brat, gde tualet?” dia jawab sambil menunjuk satu arah “tam” – kat situ. Aku pun separuh merungut dan separuh mengantuk pergilah ke tandas, dalam hati risau gak, sebab diaorang nie selalunya ada bela anjing. Aku rasa aku sampai ke tandas tu, lampu memang tak ada, toksah tanya, aku main tolak-tolak aje pintu dan aku pun laksanakan sehingga selesai. Aku bawak air mineral. Subuh, kami bangun solat dan air wudhu panas telah disediakan dalam bejana aluminium. Lepas tu Kahramon kata kalau nak mandi pergilah kat bilik air, tapi dia tunjuk arah lain dari malam tadi.

Rupanya malam tadi aku pergi kat stor barang-barang je. Dan bila aku lalu kat situ aku jeling, aku nampak ada “ais batu” baru kat situ… beku.

KISAH Lima
Ini kisah klasik yang sdr. Khairil Annuar selalu cerita kat aku, dan aku akan sentiasa cerita kat semua orang yang aku sayang dan yang bercita-cita nak jadi humanitarian. Aku panggil kisah nie kisah “Kencing Kat Tayar” je.

Bila kita pergi ke kawasan perang atau lepas perang atau konflik yang ada elemen periuk api dan jerangkap samar, kita dinasihatkan untuk tidak banyak bergerak. Dan tempat paling selamat untuk buang air ialah di tayar kereta yang kita naik. Jangan nak pergi cari semak, belakang pokok, tepi tembok dan sebagainya.
Nak tahu tempat tu ada land mine atau tidak, biasanya pemandu orang tempatan akan maklumkan kita. Tanda lain, selalunya akan ada batu bertanda merah putih atau merah hitam kat kawasan sekitar tu. Kalau ada tanda tu baiklah hati-hati. Satu lagi, kalau ada banyak sangat bangkai kereta kebal, ada meriamlah, ada lori tersadai tu semua tanda bekas kawasan pertempuran.. kena hati-hati.

Akhir sekali.
Selalu bersedia dengan air mineral dan kertas tisu dimana saja anda berada semasa dalam perjalanan. Kita kat Malaysia semuanya lebih lengkap dan lebih mudah. Kekadang bila berada ditempat yang mana kemudahan asas cam air pun takde kita akan jadi gelabah dan susah nak sesuaikan diri. Jadi sentiasa bersedia dan kreatif dalam perjalanan.

SHAHRUL PESHAWAR

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Refugee, Somalia, sukarelawan

Hal Ehwal Makanan di Somalia

Kita semua faham, Somalia dilanda kebuluran dan kelaparan. Tetapi, sebelum kita nak bagi orang Somalia makan keropok lekor atau pulut panggang, baiklah kita kenali dulu apa benda yang diaorang nie suka makan. Baik yang kaya atau yang miskin. Jadi bila makanan yang biasa dimakan tak dapat, mereka dapat kurang daripada itu, ianya sudah dikira tak cukup makan…

Hari nie biar aku cerita pasal makanan orang Somali pulak, tetapi sebelum aku masuk jauh kedalam bab tu, biar aku citer style diaorang nie makan.

Diaorang nie makan cam kita gak, pakai tangan je. Kalau makan steak tu aje diaorang pakai pisau, yang lain macam biasa je.. Cuma makanan diaorang nie tak banyak berkuah macam kita. Biasa tak tengok budak-budak baru belajar makan nasi? Cuba perhati tengok, budak-budak kalau makan nasi dia akan genggam nasi tu dengan lima-lima jari dan sumbat kedalam mulut, mesti berterabur nasi tu kat pipilah, kat atas hidunglah, betul tak? Kalau dah expert, nasi tu letak kat hujung jari je, satu suapan je, tapi bersih dan cermat, kat sini semua orang yang aku jumpa, makan cam tu, masuk penuh-penuh jari, pastu nasi tu mulalah berterabur. Aku ingat makan nasi je camtu, rupanya makan spaghetti pun cam tu gak. Kat sini dioarang kira spaghetti lah, kat tempat kita mee kuning tu jelah. Diaorang nie tak pernah ada konsep kalau makan tak habis nanti nasi menangis, kekadang kita jadi kecewa bila bagi makan dia makan tak bersih, nasi jatuh bertaburan dan tak habis… bukan dia tak hargai bantuan kita tapi cara dan tabiat diaorang makan memang begitu.

Kesan penjajahan Itali menyebabkan diaorang pandai makan spaghetti, cam kitalah jadi pandai makan sandwich, burger, cheese, nasib baik kita “diperintah” je, bukan dijajah hihihihihi.. Aku kata kat diaorang, nasib korang baik Itali yang jajah, dapat makan spaghetti sampai hari ni, kalau Jepun jajah korang, makan ikan mentah ajelah.

Diaorang tak sosial cam kita. Tempat makan lelaki biasanya terbuka. Tempat makan perempuan dalam bilik bertabir (langsir). Tempat makan keluarga pun dalam bilik dan berlangsir. Tak boleh makan walaupun dengan isteri kita kat tempat terbuka, kena pergi kat dalam bilik gak, ini mendatangkan kemarahan pada mereka.

Kat sini air minum (air kosong) dipanggil “biha”, secara umumnya air semua dipanggil biha. Kalau nasi dipanggil “bris” serupa cam sebutan Empangan Beris tu. Kalau tepung disebut “bur”. Minyak masak dipanggil “saleb”. Gula dipanggil “songkor”. Aku kena hafal sebutan nie semua sebab inilah benda-benda yang kita nak bagi pada IDP kat sini. Roti cam biasa, mana aku pergi pun diaorang panggil Roti gak. Cuma ada satu kaum je kat Malaysia yang “biskut” dia sebut “roti” gak… kaum manalah tu..

Jauh pulak meraban. Ok, balik pada citer makanan. Aku mula dengan breakfast dulu. Diaorang nie breakfast makan roti atau nasi atau spaghetti dengan daging kambing. Ada juga aku tengok roti serupa cam Tosai kat sini, diaorang makan style “roti banjir” kuah taruk sekali. Tapi selalunya diaorang makan hati kambing pagi-pagi nie. Hati nie dia hiris, goreng dengan bawang dan tomato. Mana yang moden sikit akan makan roti dengan tuna ada salad sekali. Masa aku kat Galkaiyo, aku minta telur ayam, dia kata telur kena request kurang-kurang tiga hari. Telur sangat terhad. Kena order dulu. Aku kata takpelah cam tu. Hati kambing pun hati kambinglah. Bagus gak untuk rawat Hepatitis A yang aku pernah kena dulu tu.

Makan tengahari dengan makan malam sama je lebih kurang menu dia. Daging kambing salai, daging kambing stim dan daging cincang, semua makan dengan nasi, roti atau spaghetti. Roti diaorang cam Roti Perancis tapi pendek je… Nasi dia cam nasi minyak, beras pakai beras basmati dari Pakistan. Ada sekali aku cuba minta ayam, ayam tu datang dari Dubai. Tak fresh, diaorang tak pandai masak ayam. Ikan pun sama gak. Kalau korang ada di Galkaiyo atau Garowe janganlah minta ayam atau ikan, tak fresh. Di Bossaso boleh mintak ikan, sebab diaorang tepi port aje.

Diorang ada gak sayur-sayur nie, tapi tak banyak pilihan, yang aku biasa mintak – salad. Yang dikatakan salad kat sini ialah bawang, letak tomato, letak capsicum dan kentang rebus, ada limau untuk diperah, itulah salad. Ada satu lagi sayur cam bayam, kalau kat Pakistan dan Afghanistan diaorang panggil “palak”, sayur cam tulah, orang Melayu mungkin tak lalu makan, sebab di jadi cam sayur kena lumat dengan lesung batu.

Kat sini ada lagi makanan yang popular iaitu samosa. Samosa Somalia nie dia pakai daging cincang campur bawang dan kobis. Pastu ada banyak rempah ratus. Rasanya ok, makan seketul dah kenyang. Tapi Samosa Somalia tetap tak boleh kalahkan Samosa Chilanzar, yang aku pernah makan di Tashkent, Uzbekistan. Samosa Afghan dan Pakistan pun tak boleh lawan gak. Samosa yang aku selalu beli di Bazaar Ramadhan Jalan Raja Uda Kampung Baru tak boleh dibandingkan sebab saiz dia cenonet je. Tak ikut spesifikasi Samosa yang sebenar.

Ada satu lagi yang menarik disini, di panggil “Halwo Kismayo”. Siapa yang tahu buat halwa nie, confirm dia akan jadi kaya raya. Halwa nie, kalau korang tanya aku, aku tak lah expert cam Chef-chef yang selalu keluar TV tu, tapi aku boleh agak bahan-bahan dia. Dia guna gula, guna agar-agar, tepung jagung, campur madu, letak buah pelaga, ada bunga cengkih dan ada dua tiga bahan lagi yang aku still tak dapat nak explain. Halwa nie memang laku giler kat sini. Panas-panas lagi orang dah booking. Kismayo ni satu daerah kat bawah Mogadishu, jadi konon ceritanya orang dari kawasan nie aje yang reti buat Halwa nie, dan disebabkan nak pergi ke Kismayo nie dah jadi susah sekarang sebab Kismayo nie As Shabab control, jadi kalau dapat beli Halwa Kismayo nie kat Garowe pun dah kira berbaloi gak. Nie kira cam beli budu cap Ketereh kat Pasar Greenwood lah.

Halwa nie banyak tempat yang aku pergi semua ada halwa yang istimewa. Paling aku suka ialah halwa karot yang ada di Peshawar. Halwa ni memang sedap dan lazat. Aku nak explain susah sikit sebab takde benda boleh buat bandingan kat Malaysia. Kesimpulan aku, Halwa Kismayo nie dari segi semangatnya macam dodol kita lah, manis, nak buat susah, ambil masa berjam-jam, macamtulah “semangat”nya.

Yang lain special kat sini, kalau tak cuba kira korang tak sampai Somalia lah… ialah susu Unta. Susu unta nie takdelah bau hamis sangat, dan aku minum tak jadi apa pun biasa je… tapi menurut orang sini, kebiasaan kalau Khamis malam Jumaat, lepas baca Yaasin (sini pun baca Yaasin sebab diaorang mazhab Shafiee gak), sang Isteri datang bagi sang suami segelas susu unta tu faham-faham ajelah.

Di tengah lebuhraya, ada juga kedai makan cam RnR kita tu, tapi daging kebanyakkannya daging unta. Kat sini cara dia masak lain sikit, jadi cam aku nie kira sedap ajelah. Dia punya style makan cam Nasi Daging kat belah utara tu, tapi langsung takde kuah nak cicah. Nak bagi nasi tu berkuah sikit dia akan letak “susu masam”, orang kita tak boleh gi punya. Makan ajelah, kita pun bukan nak duduk bertahun-tahun kat sini, jamah ajelah. Tapi aku perhatikan, cara diaorang masak, cara hidang – sangat puas hati, diaorang jaga kebersihan, takde kotor, berbau “mashem” dan sebagainya.

Kalau ada cerita lagi nanti aku kongsi. Aku tulis banyak nie bukan sebab aku takde kerja tapi aku perlu kongsi untuk next tim yang nak datang supaya diaorang tak alami kejutan budaya dan tak perlu berhempas pulas bawak beras, bawak rendang dengan serunding dalam beg sebab takut tak makan kat sini… kalau nak bawak pun, bawaklah kicap, tempoyak , cencaluk dan budu… itu je yang takada.

Oh yer, terlupa pulak, satu lagi benda yang tak ada kat sini – Keropok Moni.

Shahrul Peshawar
Kini berada di Bosaso untuk menyiapkan Gudang Malaysia

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Refugee

Gunting rambut di Garowe

Semalam aku beritahu pada SAHABAT MRA Somalia, Dr. Daud, bahawa aku nak potong rambut. Aku rimas kerja dengan rambut panjang. Dah terbiasa dengan rambut pendek, lagikan aku bekas Komander Kesatria, mestilah kena kemas selalu wakawakawaka…

Dia kata tak elok potong rambut petang-petang, elok potong belah pagi. Aku kata apa masalahnya potong petang, pagi nanti sibuk nak kerja, dia kata.. dengar cakap aku potong pagi. Aku pun mengalah, manalah tahu budaya sini kot kalau potong petang tak elok… tapi kenapa kedai gunting bukak juga petang? Kat sini nama kedai gunting ialah “Tima Jarah” bukan Timah Tasoh, tu nama empangan kat Perlis ok…

Aku bagi gambaran Tima Jarah yang aku pegi nie, kedainya sedang sahaja, boleh masuk tiga pelanggan, ada tiga kerusi, ada kerusi menunggu, ada cermin besar (standard kedai gunting) sepanjang dinding depan dan dinding kiri. Dinding kanan ada tingkap, tingkap jenis pakai selak, tapi tolak ke atas, bukan tolak kekanan atau kekiri. Lupa nak mention, nama Tima Jarah nie ialah International Tima Jarah. Kelas gitu…

Gunting dia, gunting kertas yang macam kita selalu guna tu, bukan gunting rambut yang ada ekor tu, pastu, kerusi dia, kerusi yang dipateri pada rim lori. Dia bikin baik punya, kerusi dia empuk gak, cuma bila nak shave, bukan kerusi tu yang boleh lentur ke belakang tapi engkaulah yang kena melorot kedepan, bagi kepala boleh letak ngam-ngam kat hujung kerusi tu… wakawakawaka

Dr. Daud kata dia bawa aku kedai nie, sebab dia tahu tukang gunting nie sorang saja yang boleh gunting rambut aku… rambut Asia. Cam biasa, dia pakaikan aku kain lapik warna hijau, pastu dia gunting, cam tukang gunting biasa kat Malaysia, lebih baik tangan takde bau kari, bau asam pedas, bau tempoyak, clean. Pastu dia start nak spray rambut aku, biasalah kat sini, spray semua jenis re-cycle, dia spray rambut aku pakai spray bekas cecair sabun cuci pinggan, takde hal. Pastu dia masuk bab nak cukur, jadi standardlah kedai gunting Malaysia pun pakai pisau cukur potong dua, cuma batang pisau yang dia gunakan tu cam dia buat sendiri je, cam pakai batang besi pada kalender kuda… korang follow aku tak nie?

Aku ingat dah nak cukur, rupanya tak. Dia sekalikan pisau tu dengan sikat, jadi dia potong lagi rambut aku sikit guna style tu, aku takut dia terlupa letak pisau tu belah atas, tidak botak aku nanti. Pastu dia start cukur, aku rasa ngeri sebab boleh dengar bunyi pisau tu potong rambut aku, tapi belum sempat aku kata apa, side burn aku dia tarah habis… hmmm geram gak aku dibuatnya, sepupu sepapat keluarga belah bapak aku, yang datang dari Batu Pahat tu semuannya simpan side burn, kalau diaorang tahu side burn aku kena potong boleh kena pulau nanti.

Bila aku tengok dah reda sikit, aku kata tolong trim sikit misai dengan janggut. Korang tahu tak dia trim misai aku pakai apa? Melampau betul. Dia tonyoh misai aku pakai mesin gunting rambut elektronik tu. Kalau pegi Kedai Gunting Rambut yang bekas askar jaga, macam kat Taman Nakishah, Alor Setar rumah lama aku tu, kau sebut nombor berapa je kau nak, dia akan set dan tukar mata pastu terus tonyoh benda tu kat kepala, sekejap je settle, haa mesin nie lah dia tonyoh kat mulut aku… bukan semput je datang, medulla oblangota pun boleh menguncup dibuatnya.

Aku ingat dah habis, dia kata belum lagi. Dia letak tuala mandi pulak cover badan aku. Apa pulak lagi nie.. Dia bawak satu krim ada tertulis Holland Cream Shaver, dia letak kat dahi aku, pastu dia spray air kat muka aku tercungap-cungap aku dibuatnya, terasa macam kena dera kat Guantanamo je. Pastu dia macam buat mask kat muka aku, aku mana reti benda nie semua, aku bukan jenis lembut punya. Kemudian, dia nak shave aku satu round lagi, tapi yang syoknya dia tukar mata pisau tu depan mata aku je, lepas tu boleh pulak pisau tu tertanggal, aduh mak… seriau aku dibuatnya.. Habis tu, dia sembur muka aku dengan air lagi dan dia lap muka aku, dia bilas dua kali, ok gaklah. Dia cuci kepala aku pun pakai cream shaver tu jugak, pastu di lap kepala aku. Pastu, dia pakai berus cam berus vacuum cleaner tapi panjang-panjang warna jernih untuk bersihkan belakang aku.

Habis je, aku pun bangun, dia pun ambik satu benda cam rotan bulu ayam time kat sekolah tu, dia sebat-sebat benda tu kat badan aku, nak kasi buang rambut lah tu… sakit pun ada, geli pun ada. Lupa aku nak cakap, sepanjang sesi gunting rambut nie berjalan, aku dihidangkan dengan lagu-lagu Somalia ala-ala dendangan Ahmad Jais.

Aku memang suka pegi gunting rambut bila berada di luar, terutama tempat rakyat marhain pergi, nak cari bahan cerita. Aku ada pengalaman gunting rambut di Jalalabad, Afghanistan. Dia siap letak kapas dalam telinga, keliling telinga, keliling leher… rasa cam nak kena kapan pun ada. Tu belum pengalaman aku tunggu nak gunting rambut kat kedai gunting di Peshawar, Pakistan, ada satu mamat tu dah habis gunting rambut, tiba-tiba dia buka baju, nasib baik ada singlet, apa dia nak buat nie? Dia pun depakan tangan dia, maka tukang gunting tu pun tolong potongkan sekali bulu ketiak dia kat situ gak… wakwakwakawaka, terus aku pergi kedai lain. Di Muzaffarabad, Kashmir, masa aku dengan Dr. Hyzan, tengah gunting, bergegar-gegar sebab masih ada after shock lagi.

Apapun, aku respek pada profesion Tukang Gunting Rambut. Korang je yang boleh pegang kepala raja dan perdana menteri masa dia hidup.

5 Comments

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Somalia, sukarelawan

Kem New Shabella di Bossaso

Sebaik saja mendarat, lepas semua proses visa dan hal yang berpatutan di airport aku minta untuk terus melawat ke Kem Pelarian, aku kata nanti tangguh-tangguh takut terlewat satu hari. Aku lupa nak bagitahu, ketika tiba dari Barbera, beg aku dan beg Sayed tak ikut sekali, entah kat mana sangkut beg kami berdua – Wallahualam. Tapi, aku dah bersedia dengan beg sandang yang bawak laptop n keperluan lain, cukuplah untuk survival 7 hari. Tapi yang sedih, ada kuih lidah buaya untuk aku raikan Syawal dalam tu…

Kem New Shabella nie dapat nama sebab kebanyakkan penduduk datang dari wilayah Shabella di Selatan Tengah dekat dengan Mogadishu tu, diaorang datang ke Bossaso sama ada berjalan kaki beribu kilometer, tumpang lori, tumpang kereta,naik keldai atau unta… bas ekspress dan keretapi takde disini…

Di Kem ni, MRA bantu bagi air bersih, kita bawa lori tangki dan isikan air penuh-penuh dalam tadahan air nie supaya senang pelarian ambil air nie… kami supply 21 lori sehari ke 32 kem pelarian disini (setiap kem ada giliran masing-masing) kita akan buat selama sebulan bermula dari 26hb Ogos 2011 yang lalu. Sebuah lori boleh angkut maksimum 8000 liter air.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Refugee, Somalia, sukarelawan

Hari Pekerja Bantuan Kemanusiaan 2011

Kepada semua Humanitarian dan dalam konteks MRA – semua SAHABAT MRA… ANDA MEMANG HEBAT

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Kempen-kempen, Kenyataan Media, Palestine, Protokol & Piagam, Refugee, sukarelawan

HUMANITARIAN DAY 2011

Leave a comment

Filed under Bencana Alam, Bencana Manusia, Di Minda Saya, Human Rights, Humanitarian, IDP, Inilah dunia, Kempen-kempen, Refugee, sukarelawan

Hulurkan Sumbangan anda kepada MRA

Kepada sesiapa yang ingin melipatgandakan amalan dan sedekah di bulan Ramadhan ini, anda dijemput untuk menghulurkan sumbangan / sedekah / zakat / derma / pelaburan kepada kami di Malaysian Relief Agency untuk diagih-agihkan kepada mereka yang memerlukan.

Sumbangan anda walaupun sedikit amat kami hargai.

MALAYSIAN RELIEF AGENCY (MAYBANK: 5640 9820 6365)

Shahrul Peshawar

 

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya, Human Rights, Humanitarian, Kempen-kempen, Refugee