Tag Archives: Pakatan

Malaysia: Government risks undermining democratic progress, say UN experts

GENEVA – UN human rights experts* on Monday expressed their dismay at the use of tear gas and water cannons by security authorities against peaceful protestors in Malaysia on Saturday, reportedly leading to injuries and one death, and the arrest of more than 1,600 people at the Bersih 2.0 rally.

“The right to freedom of opinion and expression, including in the form of peaceful protests, is essential for democracy. By declaring the demonstration illegal, sealing off parts of the capital in advance and responding in such a heavy-handed manner against peaceful demonstrators, the Government of Malaysia risks undermining democratic progress in the country,” said Frank La Rue, UN Special Rapporteur on the right to freedom of opinion and expression.

Tens of thousands of people gathered near the Medeka Stadium on Saturday despite the announcement made by the police that no gathering would be permitted that day on the basis of the Malaysia Police Act, which requires organizers of public gatherings of three or more persons to seek permits beforehand. The protests were called by Bersih, a coalition of more than 60 non-governmental organizations seeking to promote free and fair elections in Malaysia.

“Actions taken by the authorities prior to and during the rally unduly restricted the rights to freedom of expression, assembly and association,” said La Rue. “Declaring Bersih illegal based on claims that it is trying to topple the Government or is a risk to national security and public order – in the absence of any credible evidence to substantiate such claims – is also an unnecessary restriction of civil and political rights.”

According to Malaysian police, all of those arrested on Saturday have been released. But the UN experts noted that six leaders from the Socialist Party of Malaysia reportedly remain in detention. These individuals include Michael Jeyakumar Devaraj, Sukumaran Munisamy, Letchumanan Aseer Patham, Choo Chon Kai, Sarasvathy Muthu, and Satat Babu Raman.

“We remain deeply concerned about the detention of six individuals since 25 June under the Emergency Ordinance, which allows for detention without trial for up to 60 days,” said El Hadji Malick Sow, Chair-Rapporteur of the Working Group on Arbitrary Detention.

The Working Group on Arbitrary Detention also reiterated its recommendation, made to the Government of Malaysia following a visit to the country in June 2010, to repeal the Emergency Ordinance and other preventive laws, on the grounds that they significantly hinder fundamental human rights, such as the right to fair trial.**

The independent experts reminded the Government of Malaysia of its obligation to fully respect the rights to peaceful assembly, association, and expression, as guaranteed under the Federal Constitution and the Universal Declaration of Human Rights. They also recalled that as a member of the Human Rights Council, Malaysia has pledged to uphold the highest standards in the promotion and protection of human rights.

“Malaysia, as a dynamic, multi-ethnic, multi-cultural and pluralistic nation, should remain open to legitimate political discourse on democracy, including the expression of dissent,” the experts said. “We urge the Government to allow all individuals to enjoy their human rights, and to address the problem of preventive detention. Likewise, we call upon the Government to ensure that there will not be any punitive measures taken against peaceful demonstrators.”

END

http://www.ohchr.org/en/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=11225&LangID=E

gambar ihsan Wartawan Rasmi Laman Reformasi  http://wrlr.blogspot.com/

Advertisements

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Manusia, Human Rights

Seorang lagi “kuning” yang bakal ditangkap

Sorang lagi mamat yang akan ditangkap kerana berwarna kuning.  Kenapa tak boleh pakai baju kuning?  Kenapa nak bodoh dan takutkan rakyat?  Punya banyak orang yang langgar lampu isyarat tak de pun diambil tindakan, itu memang sah-sah langgar undang-undang kenapa tak nak tangkap?  Perlukah kita MENYUSAHKAN dan MEMBODOHKAN rakyat?  Tak cukup ke British hina dan buat macam tu pada kita dulu?

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Bencana Manusia, Di Minda Saya

Si Kuning yang bakal ditangkap

Kecoh betul, habis semua benda warna kuning nak kena tangkap.  Mamat ni sekarang dalam ketakutan dan tak tentu arah.  Sapa boleh tolong dia?

Hak untuk berhimpun adalah hak asasi rakyat disebuah negara yang mengamalkan demokrasi.

SHAHRUL PESHAWAR

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Di Minda Saya

KENAIKAN HARGA BARANG – SIAPA YANG TENTUKAN?

Kekerapan pertukaran harga barangan utama pengguna semakin terasa.  Kerajaan telah meletakkan sebahagian besar pengguna dalam situasi marah, cemas dan kecewa.  Kerajaan, secara khususnya Barisan Nasional seperti sengaja hendak menjolok sarang tebuan.

Kenaikan harga sudah lumrah dan tidak diumumkan terlebih dahulu seperti biasa, menafikan hak rakyat terbanyak, menindas golongan pengguna dengan alasan yang tidak masuk akal, menyerlahkan kerakusan dan mempamerkan ketamakan yang tidak bertepi.

Pengguna menjadi marah, kerana telah diberikan jaminan bahawa tiada lagi kenaikan akan berlaku dalam masa terdekat, tetapi yang terjadi sebaliknya.  Pengguna yang juga rakyat merasakan dikhianati dan diperbodohkan.

Pengguna menjadi cemas kerana sudah menjadi trend, apa saja barang yang bakal dinaikkan harga atau yang telah dinaikkan harga akan selalu kekurangan di pasaran, dan ketiadaan ini menjadi alasan bahawa barangan ini mendapat permintaan yang  tinggi dan kehabisan stok.  Lepas sahaja setuju harga baru, barangan ini melonggok semula di pasaran.  Konon-konon inilah hukum “supply and demand” – penawaran dan permintaan.

Pengguna menjadi kecewa kerana agensi kerajaan seperti tidak mempunyai sebarang perancangan bagi mengatasi kenaikan harga dan kekurangan barangan di pasaran.  Apabila gula kurang dipasaran dan kemudiannya dinaikkan harga, agensi kerajaan mewar-warkan hidup tanpa gula adalah lebih baik, gula membawa banyak keburukan, diabetes dan pelbagai alasan yang tidak sepatutnya timbul sekarang.  Menasihati tentang gaya hidup bukanlah sebab musabab utama kementerian tersebut ditubuhkan. 

Kerajaan, baik jika dipimpin oleh Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat akan membayar harga maksima jika terus bermain main dengan kenaikan harga barang-barang keperluan rakyat.  Kementerian yang diamanahkan bukan setakat perlu memastikan harga barangan tersebut terkawal tetapi juga memastikan ianya memenuhi kuota permintaan.  Nampak seolah-olah kementerian ini hanya berminat mengkayakan kelompok peniaga yang semakin hari semakin jelas belang kapitalisnya didalam masyarakat Malaysia. 

Ingat lagi bagaimana rakyat diminta untuk mengubah cara hidup ketika berlaku kenaikan pada harga gula dan minyak oleh Perdana Menteri suatu masa dahulu.  Kini tidak pula kedengaran permintaan untuk terus mengubah cara hidup dari miskin ke papa kedana.  Dari makan daging kepada menghirup kuah.  Dari minum sirap kepada minum air paip.

Jangan ingat rakyat di musim pilihanraya sahaja, buruk padahnya.   Kalau rakyat betul-betul mahu mengubah cara hidup, dari menjadi kerajaan kepada pembangkang, daripada pembangkang menjadi kerajaan.   Perubahan ini tidak perlu diwar-warkan pun sepertimana kenaikan harga barangan seperti yang ada sekarang.

SHAHRUL PESHAWAR, Sentul

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya

nantikan kemunculan kolum ketiga MELAYU dalam PRU ke 13

Kemana-mana sekarang dicanang bahawa UMNO mahu berkerjasama, berpadu, bersatu, bersekutu, berdamai, berbaik-baik, bersama.. dan apa saja yang muluk-muluk demi perpaduan Melayu dan Islam.  Kesemuanya ini dilontar untuk mendapat respons dari PAS. 

Apapun respons PAS, lembut atau keras, menerima atau menolak, setuju atau tidak, suka atau tak suka, PAS akan berada dalam keadaan yang tertekan. 

Dengan kempen berterusan segala media pelacur yang masih lagi menjadi kitab rujukan harian ramai orang melayu, disaat media alternatif dipasung dan ditamatkan riwayatnya, maklumat-maklumat asas mengenai permainan politik terkini umno ini sukar untuk difahami dan dihazam oleh kelompok akar umbi.

UMNO tak kisah pun sebenarnya samada PAS sedia atau tidak untuk berdamai, yang mereka mahukan ialah ianya menjadi satu bahan yang boleh digunakan sehingga kedatangan musim pilihanraya ke 13.  Ianya amat vital dan ampuh sekali untuk memecahkan kepercayaan serta sokongan orang-orang Melayu kepada PAS khususnya dan Pakatan Rakyat amnya.  PAS sedang diwarnakan oleh media dengan warna menolak perpaduan, tidak Islamik dan tidak boleh bertolak ansur.

UMNO sedang memainkan satu kempen halus yang tidak disedari ramai, UMNO sedang menggerakkan satu strategi bagi memenangkan mereka semula di kerusi-kerusi Melayu yang dimenangi oleh PAS dan Pakatan dengan majoriti tipis.  Usaha ni tidaklah rumit dan sukar, ianya juga agak mudah jika sentimen keMELAYUan dan keISLAMan dapat dibakar hari demi hari.. menerusi propaganda murahan, pembohongan terancang, pelacuran berita dan fitnah serta adu domba.

UMNO pastinya akan cuba untuk mengelakkan pertembungan satu lawan satu dengan PAS atau Pakatan, kerana ini jelas tidak memberikan mereka banyak kelebihan.  Apa yang akan berlaku ialah UMNO akan meletakkan calon untuk memecahkan undi Melayu.  Dan Calon-calon ini berperanan seolah-olah untuk menjadi CALON ALTERNATIF – pengisi kolum ketiga Melayu – bukan PAS dan bukan UMNO apatah lagi KEADILAN. 

Siapa calon-calon dari kolum ketiga Melayu itu nanti?  Saya meramalkan mereka adalah dari PERKASA, ya si HINDRAF melayu tu..  Sekarang, mereka sedang diberikan wajah baru – iaitu wajah tidak sebulu dengan UMNO, wajah pejuang Islam, wajah menentang media Barat, wajah menentang kaum-kaum lain di Malaysia, wajah Nasionalis tetapi berhati Islam.  Inilah persiapan licik UMNO dan PERKASA. 

Kolum ketiga Melayu yang sebenar ialah kelompok non partisan dan Melayu yang berkecuali dan Melayu profesional.. namun kolum ketiga ini sedang direbut untuk diisi oleh golongan Melayu separa sedar – yang hatinya dan otaknya beku dengan politik Melayu Lama, yang masih merasakan ketuanan Melayu sebagai hak mutlak orang Melayu, tetapi dalam masa yang sama gagal memartabatkan sebarang juzuk perjuangan Melayu di mata dunia. 

AWAS dengan kolum ketiga Melayu yang jahat dan bercita-cita tidak lebih dari mengekalkan sang penguasa  pemerkosa yang zalim agar mereka mendapat imbuhan dan hidup senang darinya.

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya

Siapa Hina FELDA? Yang kata Felda Bangkrap atau yang Bangkrapkan FELDA?

Siapa hina siapa?

Orang yang kata FELDA dah bangkrap atau orang yang menghabiskan duit FELDA sampai bangkrap?

Sepatutnya segelintir peneroka FELDA yang lurus macam tiang letrik kena faham, yang dikatakan FELDA tu rugi bukan korang para peneroka yang buat hal, tetapi sang pengurusan yang tidak cekap dan pastinya ada ketirisan menyebabkan keuntungan FELDA tidak selaras dengan perkembangan semasa.  Orang lain boleh berlipat ganda untung, FELDA pulak kelihatan menguncup.  Yang patut korang buat, ialah mendesak pihak yang mengatakan FELDA tu bangkrap untuk tunjukkan bukti, masukkan dalam akhbar, buat debat… takut debat buat dialog…  Barulah korang boleh melihat dari sudut yang orang lain kata FELDA bangkrap tu…

Korang baca petikan blog Dato’ Husam nie… banyak yang korang akan faham, terutama pasal kemana hilangnya duit-duit FELDA, bisnes overseas FELDA dan selanjutnya di blog Cetusan Hati…

UMNO Putera keringkan wang Felda

Saya boleh membantu menjelaskan, sebahagaian, bagaimana ceritanya rizab tunai Felda dikeringkan.

Sejumlah setengah billion, (RM 512 juta) dibelanjakan melalui projek-projek (tak perlu dan di luar tugas Felda) yang disiapkan oleh firma arkitek yang sama.

Firma arkitek diterajui seorang Ketua Pemuda UMNO Bahagian di Terengganu ini sudah pasti ada hubungan kekeluargaan yang rapat dengan tokoh dari Terengganu juga yang memayungi Felda.

Kasih sayang kekeluargaan mereka diluaskan dengan mencari jalan bersama bagaimana wang Felda boleh ‘diuruskan’. Jumlahnya bukan sedikit, demi warga Felda tercinta….

Lantaran itu, projek bukan bidang tugas Felda sama sekali, turut dibiayai oleh Felda atas sifat pemurahnya. Seperti Kolej Komuniti di Terengganu (RM 18 juta) dan Sabah (RM 22 juta), Menaik Taraf Bekalan Air Di Pahang (RM 200 juta) dan pembinaan Maktab Rendah Sains Mara (RM 120 juta).

Apa kena mengena Mara dan Felda? Kos Maktab ini ialah RM 120 juta dan Felda dengan segala senang hatinya membiayai sepenuhnya. Mungkin kerana wang tunainya terlalu banyak, Felda berbesar hati membiayai projek bukan bidang tugasnya sekalipun.

Kononnya pula Felda sudah memasuki alaf moden dan untuk itu, bentuk impian Felda akan datang dibina dengan ciri-ciri peneroka Felda masa depan. Ia dipanggil Feldajaya.

Rumah bungalow mewah berharga mahal, rumah kedai dan lain-lain ciri bandar baru dalam satu kawasan ‘masa depan’ di bina. Setakat ini, empat Feldajaya telah dibangunkan (Mempaga, Trolak, Serting dan Cini) dengan reka bentuk oleh firma arkitek yang sama. Setakat ini, kosnya ialah RM 152 juta.

Samada rumah kedai dan bungalow ini laku dijual atau tidak, Felda tidak peduli sangat. Yang penting, itulah rumah peneroka masa depan Felda!

Asal dikata moden, wang habis tak mengapa. Itulah bagusnya bila ada wang melimpah.

RM setengah billion oleh firma arkitek bertuah ini.

Sebelum ini, saya telah tunjukkan, RM 800 juta pelaburan Felda di US dan Kanada. Pegawai Felda tak sampai setengah dozen yang membeku dek kedinginan di Quebec di musim sejuk, barangkali ada cerita boleh dikongsi dengan kami di Malaysia.

Maknanya, di sini sahaja, saya telah membantu Felda menjelaskan bagaimana sebanyak RM 1.3 billion rizab tunai Felda dibelanjakan!

Selebihnya, Felda sendiri boleh tolong jelaskan…..

Kalau Felda tak ada masa untuk jelaskan untuk tunjukkan pengurusannya telus dan amanah warga Felda menjadi taruhannya, saya tak ada masalah untuk jelaskan sedikit demi sedikit.

1 Comment

Filed under Bencana Manusia

Persepsi orang lah Keadilan wooiiii…

Aku pun tak paham dengan apa yang berlaku di Selangor kebelakangan nie.  Banyak sangat cerita dalam kelambu dan bawah katil, ada yang direka cipta oleh UMNO dan ada yang disumbangkan oleh kebebalan ahli pakatan tu sendiri yang ditunjang (atau tunggang) oleh Keadilan.  Dahlah hari tu riuh ADUN dan MP Keadilan loncat dan cabut, menyusahkan semua orang.

Kes yang terbaru, penggantian YAB Tan Sri Khalid Ibrahim dengan YB Azmin Ali sebagai Pengerusi Keadilan Negeri Selangor, walaupun ianya tidak menggangu gugat jawatan Menteri Besar ianya dibaca oleh orang kampung, rakyat marhain sebagai kemelut politik dalaman yang tidak jauh berbeza malah cam lebih kurang UMNO je.  Wak Parjo di Sabak Bernam tak paham pengagihan kuasa dan penumpuan kerja, yang dia paham Tan Sri Khalid, keadilan sendiri tak tolong dia.

Inilah yang akan dimanipulasi oleh orang-orang UMNO, bahawa kerajaan yang ada sekarang lebih banyak politikingnya daripada membantu orang ramai dan rakyat.  Semua orang tahu selama UMNO memerintah dulupun, hanya sekerat dua kerat kroni aje yang dapat syafaatnya tetapi orang kampung nie tak terdedah dengan internet dan dunia maya, mereka senang didorong untuk percaya bahawa kerajaan pakatan rakyat sama je dengan kerajaan umno apco.

Memanglah ada contoh bahawa Pengerusi Perhubungan Negeri tidak semestinya menjadi Menteri Besar, tapi biarlah benchmark tu berbaloi sikit, kenapa nak ambil pengalaman umno tu sebagai benchmark?  Tak nampak macamana teruk kat Terengganu bila Ahmad Said naik, Pengerusi Perhubungan Negeri buat ribut?

Tak taulah apa nak jadi, tapi aku pun rasa cam nak rasa bahawa kerajaan dulu dan sekarang hampir lebih kurang je, cumanya Tan Sri Khalid Ibrahim tak makan tempe cam yang dulu untuk kesihatan dan rupa paras yang menawan… dan satu lagi, kesian kat Faekah, baru masuk terpaksa kena kerja keras untuk betulkan persepsi orang kampung cam Wak Parjo Sabak Bernam tu…

Shahrul Peshawar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya