Tag Archives: Perak

Pak Mat Pos Bersih 2 telah kembali ke Rahmatullah

Aku tak punya ramai kawan dari kalangan orang asli.  Masa student dulu ramai lah kawan orang asli nie… Azman, Shamutiara dan lain-lain lagi.

Tapi semenjak aku mula turun ke Pos Bersih di Slim River, aku mula nak berkawan semula dengan Orang Asli, dan aku berkenan nak bersahabat dengan seorang lelaki yang digelar Pak Mat oleh penduduk setempat.  Pak Mat orangnya riang dan ceria, seperti kebiasaan orang asli – dia jujur dan bercakap lurus.  Tidak ada bengkok-bengkok dan tidak ada sindir menyindir dalam tuturkatanya.  Dia tidak biasa meng”anjing”kan orang (pinjam bidalan kata orang Pahang).  Dia tidak ketawa tak tentu pasal.  Pak Mat punya hati dan naluri yang suci.  Pak Mat punya akal dan fikiran yang mantap.  Pak Mat punya niat dan nawaitu yang jernih.

Pak Mat adalah diantara individu yang diberikan hidayah oleh ALlah SWT di Pos Bersih untuk memeluk Islam.  Pak Mat istimewa.  Pak Mat sanggup berikan sebahagian tanahnya untuk kami bangunkan sebagai Dewan Komuniti.  Aku merasakan bahawa Pak Mat adalah sebahagian dari Dewan Komuniti itu sendiri.  Ketika Dewan Komuniti mula sibuk diperkatakan hendak dibangunkan, ketika tiang pun belum naik, Pak Mat sudah menyatakan kesediaannya untuk menyumbang tanah bagi projek ini.  Bila projek ini tidak berjalan lancar seperti yang dirancang, Pat Mat ditertawakan oleh orang-orang kampung, mereka mengatakan Pak Mat sudah kena kelentong lagi dengan orang Melayu.  Pak Mat dikatakan hilang akal, Pak Mat dikatakan bermacam-macam oleh penduduk setempat.

Tapi, berkat kesabaran beliau, serta doa orang ramai, Dewan Komuniti ini naik juga akhirnya,  dikala Dewan sedang rancak dibina, kesihatan Pak Mat beransur menurun.   Beliau mulai kehilangan berat badan, hilang selera makan, tidak berdaya.  Hari Iqbal dan Abg. Joe ke Pos Bersih melihat progres pembinaan Dewan Komuniti, Pak Mat telah dibawa pulang oleh keluarganya untuk berubat di Raub, Pahang.

Hari Jumaat, 12hb Ogos 2011, selepas Jumaat, Iqbal menghantar SMS menyatakan bahawa Pak Mat telah kembali ke rahmatullah.  Hati aku menjadi sebak dan sayu.  Penantian Pak Mat sekian lama tertunai juga.  Dia pergi pada hari Jumaat dalam bulan yang cukup berkat.  Semoga Pak Mat tenang di sana.

Ya ALlah, jangan kau siksa saudaraku Pak Mat, dia hanyalah saudara baru yang sedang mengenali agama ini dengan tekun dan gigih sekali.  Ya ALlah, Ampunkanlah dosa-dosa beliau dan kau tempatkanlah beliau dikalangan orang-orang beriman lagi beramal soleh.  Ya ALlah, kau gantikanlah seorang yang lebih baik lagi dari Pak Mat di Pos Bersih bagi membantu kami meneruskan usaha-usaha yang telah kami rencanakan.  Amin Ya Rabbal Alamin.

Shahrul Peshawar

 

Advertisements

Leave a comment

Filed under Belasungkawa, Di Minda Saya, Humanitarian, Inilah dunia, sukarelawan

PASir oh PASir… ambik pasir boleh hilang air rupanya…hmmm

“Walaupun Kerajaan Negeri akur pengurusan  KSSB boleh diperkemaskan lagi, namun sistem yang ada sekarang telah berjaya meningkatkan hasil pasir daripada RM2.9 juta (2007) kepada RM6.3 juta (2008), RM5.4 juta (2009) dan RM10.3 juta (sebelum cukai setakat Jun 2010).”
Petikan perenggan akhir Kenyataan Akhbar YAB MB Selangor 14 Julai 2010

Hari-hari kita dikejutkan dengan pelbagai pendedahan.   Macam-macam pendedahan.  Sudahlah dijalanan banyak pendedahan yang menghakis pahala kini diakhbar juga ada banyak pendedahan, cuma yang dihakis oleh akhbar ialah kewarasan dan kebenaran sesuatu “pendedahan” tersebut.

DS Najib telah memulakan marathonnya untuk menyiapkan BN menghadapi pilihanraya akan datang, seperti kebiasaan acara sukan, peserta bukan boleh terus lari pecut… kena lari perlahan-lahan… dan dalam mood perlahan-lahan nie, kita boleh lihat bagaimana Pulau Pinang, Selangor, Kelantan, Perak dan Kedah digasak… 

Minggu nie, paling best tengok bagaimana strategis umno dan bn, termasuk strategis yang digajikan oleh JPM merencana taktik untuk mengocakkan pentadbiran negeri-negeri pakatan rakyat terutamanya Selangor.  Aku rasa terharu sangat bila Khir Toyo bercakap soal alam sekitar, soal kelestarian alam, bagaimana air bersih boleh berkurangan, bagaimana kalau tanah dikorek bakal merosakan ekologi dan begitu dan begini.  Kalaulah dia cakap macam tu masa kes Bukit Cherakah dulu… tentu dia dijulang rakyat.

Khir Toyo juga mahu Kumpulan Semesta ditutup dan kerja-kerja pasir diserahkan kepada PTG untuk diuruskan.  Begitu tawadhuk dan “concern” aje bunyi statementnya tu… hahahahahahahah…. ini lah jadinya bila banyak buat facial treatment, kita je cantik orang lain semua buruk.

Sudah-sudahlah membohong.  Zaman BN dulu apa yang tidak dikerabat untuk kroni dan penjilat?  Bukit lagi ditarah, inikan pulak pasir lombong dan sungai.  Apa kerajaan dapat?  Apa rakyat biasa dapat?  Tak ada apa.  Hari nie bila Kerajaan Baru dibawah Pakatan Rakyat perintah, rakyat dapat semua manfaat.  Dari yang baru lahir sampailah yang telah meninggal, semua ada bahagian yang disediakan, ringan sama dijinjing – berat sama dipikul.  Inilah namanya rakyat diutamakan…

Yang marah sangat pasal isu pasir di Selangor kenapa? Adakah mereka yang marah tu pencuri-pencuri pasir haram yang dilepaskan oleh penguasa tempatan sebelum 8 Mac 2008 dan kini telah kehilangan punca pendapatan lumayan, atau bekas pemegang tampuk eksekutif yang berkongsi keserakahan dan kini telah kehilangan “sumber pendapatan tidak rasmi bulanan” yang hampir tiada had… ataupun rakyat-rakyat kecil yang terpaksa melalui jalan-jalan lopak dan lecak yang dtinggalkan oleh lori-lori mengangkut pasir – yang halal dan yang haram.

Apapun, tahniah kepada Dato Anuar (boss SEMESTA), orang yang sederhana tetapi tajam.  Anda boleh temui beliau di surau kecil dan pasar malam je.    Teruskan kerja Dato’, pegang kepada prinsip berani kerana benar, takut kerana salah.

Shahrul Peshawar

 

8 Comments

Filed under Di Minda Saya, Inilah dunia

Demokrasi dirogol oleh Zambry dan Ganesan di Perak

Demokrasi mati ditangan Zambry dan Ganesan

Apa sudah jadi dengan demokrasi?  Demokrasi telah dirogol di khalayak ramai dan dibantu oleh anggota Polis… itulah kesimpulannya.  Mana dia penyelamat demokrasi?  Mana dia pejuang keadilan dan rakyat prihatin?

Apa makna Satu Malaysia?  Satu Malaysia hanyalah untuk UMNO dan BN serta sekutunya dan orang yang menyokong mereka… bukan untuk Pakatan Rakyat dan rakyat terbanyak.  Demokrasi tiada dalam satu Malaysia… yang ada hanya satu rejim yang ganas, zalim, menindas dan jahil.

Mari kita tengok kemana rejim haram Zambry nie nak pergi dan sejauh mana dia boleh pergi.

Shahrul Peshawar

Kenyataan Media YB Drs Khalil Idham Lim

Alhamdulillah perjuangan kami ADUN Pakatan rakyat mempertahankan madat rasa dan gelombang rakyat yang mahukan DUN Perak dibubarkan pada anggapan saya berjaya setelah kami mampu berdepan dengan tekanan yang kuat dari pasukan keselamatan sehingga terlewat namun kami akhirnya dapat juga berada dalam dewan .

Tahniah kepada kehebatan “panglima” Pakatan Rakyat Perak DS. Muhammad Nizar Jamaluddin yang saya anggap berjaya mengepalai semua ADUN PR bagi menghadapi tekanan yang sangat dasyat dari pihak polis semasa pergelutan kami dengan pasukan polis dalam usaha mereka untuk merampas songkok dan jubah Speaker Sivakumar.

Pagi ini terasa suatu kepuasan dan itulah yang saya anggap dirasakan oleh semua rakan ADUN Pakatan rakyat kerana telah berjaya konsisten dengan prinsip pada landasan yang kami yakin benar belandaskan undang-undang , namun badan terasa sakit dek pergelutan dan tolak menolak dengan “sayap kanan UMNO” itu.

Kerana itu saya ingin mengeluarkan beberapa kenyataan media :-

1. Saya menafi dengan sekeras-kerasnya dakwaan MB Kudeta Perak yang mengatakan kononnya kehadiran ADUN Pakatan Rakyat dalam sidang kelmarin sebagai satu pengiktirafan kami kepada Speaker haram Ganesan.

Suka saya maklumkan bahawa hujah dan bukti dokumen yang lengkap telah kami kemukakan kepada rakan media samada disiar atau tidak disiarkan mengenai kedudukan Ganesan yang tidak sah dan ia melanggar Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri perak diluar dewan .

Sekali lagi perkara tersebut dikemukan oleh kami dalam dewan walaupun pembesar suara diganggu saya beranggapan suara ADUN Buntong yang ditugaskan mengemukan hujjah tersebut sangat jelas untuk didengari oleh Ganesan, ADUN BN dan semua yang berada di dalam dewan.

2. Saya mencabar supaya rakaman hujjah yang dikemukan oleh ADUN Buntong mengenai haramnya Ganesan yang dibuat oleh petugas Bahagian Teknologi Makmumat disiarkan kepada umum khususnya rakyat Perak, termasuklah untuk menginsafkan Zambry dan semua ADUN BN bahawa mereka sebenarnya sedang memperkudakan Ganesan untuk mencapai hasrat jahatnya bagi membentag bajet 2009 yang saya anggap tidak sah.

3. Tindakan pengendalian sidang oleh seorang yang bernama Ganesan sesungguhnya memalukan sistem demokrasi dan dewan negeri Perak yang kita muliakan. Sidang 28 Okt menyaksikan satu sidang meluluskan bajet haram oleh sebuah kerajaan haram dan dikendalikan oleh seorang speaker haram.

4. Kehadiran semua ADUN pakatan Rakyat adalah atas surat yang dikeluarkan oleh Speaker Perak yang sah V. Sivakumar. Usaha Zambry memutar belit fakta dengan mengatakan kami hadir kerana mengiktiraf Ganesan adalah tindakan memperbodohkan dirinya sendiri. Tidakkah beliau sendiri menyaksikan selama sidang berlangsung dan seluruh tetamu menyaksikan serta dilaporkan oleh semua media bahawa kami tetap konsisten bersidang dan menghormati jawatan Speaker yang sah iaitu V. Sivakumar dan kami beredar meninggalkan dewan setelah sidang yang dikendalikan oleh Speaker sah V.Sivakumar selesai dan ditangguhkan.

Sebaliknya kami langsung tidak menghormati Ganesan walaupun ianya dianggap sangat penting oleh BN dengan dikawal ketat oleh puluhan orang upahan.

5. Sehubungan dengan itu tidak ada istilah kami memboikot atau memulau sidang yang dikendalikan oleh Ganesan, malah saya anggap sebagai kebudak-budakan kerana dengan status Ganesan yang tidak sah sebagai speaker apakah alasan sehingga itu boleh dikatakan sidang yang sah, siapakah yang masih waras fikirannya akan mengatakan bahawa itu adalah sidang. Lebih tepat boleh saya katakan lakonan dan sandiwara untuk menyampaikan hasrat jahat BN bagi meluluskan bajet bagi meneruskan kerajaan kudeta di Perak.

6. Saya membantah tindakan kekerasan yang dilakukan terhadap ADUN Pakatan Rakyat. Jika alasan untuk menanggalkan jubah speaker seperti kononnya Sivakumar mengingkari arahan notis menyerahkannya kepada polis, kenapakan dengan cara yang tidak bertamadun seperti itu. Tidakkah negara kita masih mempunyai proses dan prosuder undang-undang untuk mendapatkan barang yang kononya dicuri.Itupun Sivakumar tidak pernah mencuri dan dia mempertahankan hak atas nama jawatan Speaker yang telah dilantik dengan sah dan jawatannya masih kekal sehingga kehari ini.

Tindakan menyekik, menekan perut sehingga mengancam nyawa Sivakumar serta menanggalkan dengan paksa jubah Speaker Sivakumar adalah tindakan tidak bertamaddun dan saya yakin diarahkan oleh BN yang sudah sekian lama tidak menghormati undang-undang yang mereka sendiri cipta.

Bukankah tindakan BN itulah dipanggil mencuri ?

7. Halangan yang berulangkali sehingga semua ADUN terpaksa melewati 5 sekatan adalah suatu titik hitam dan sejarah yang menyebabkan demokrasi di Perak telahpun hampir mati. Kebeaasan rakyat dan ADUN yang dipilih dengan sah disekat jelas dengan arahan pihak BN kepada pihak polis dengan bertindak diluar batas undang-undang yang sedia ada.

BN semacam merancang supaya kami tidak boleh samapai ke dalam Dewan, kalau itu bukan tujuannya saya mempersoalkan kenapakan kami diperiksa sedemikian rupa.

8. Saya juga membantah tindakan polis melarang dibawa kami membawa masuk perakam video, kamera dan komputer riba adalah tindakan yang melampau dan menyalahi undang-undang.Dalam keadaan perak ingin dimajukan IT nya bagaimana sehingga ada ADUN yang dilarang membawa komputer.Selain itu saya membantah tindakan menghalang saya membawa masuk kamera. Yang jelas apabila saya meminta dari mana arahannya seorang pegawai polis cuma berani meminta dari jauh menunjukkan dari jauh tanpa berani menyerahkan kepada kami dan terus disembunyikan dibalik punggungnya.

9. Saya ingin mempersoalkan, jika sekiranya tidak ada ratusan pihak polis membantu BN untuk mennegedalikan sidang haram kelmarin, beranikah BN bersidang. Tidakkan selama ini sidang sangat aman dan tenteram dan tidak ada seorangpun polis yang berada di dalam Bangunan Perak Darul Ridzuan.

Kerana itu jelaslah pengunaan kuasa polis dalam rentetan sidang DUN perak termasuklah kelmarin membuktikan BN adalah penakut dan bacul dan saya mencabar kalau BN benar-benar ada hujjah dia kerajaan yang sah, speakernya sah, segera kendalikan sidang tanpa campurtangan pihak polis atau pihak lain yang diperkudakan.

9. Kerana itu saya menyeru supaya krisis ini diselesaikan dengan cara yang paling tepat iaitu segerakan bubarkan DUN Perak. berilah laluan kepada rakyat untuk kembali memilih.

Tindakan BN yang ingin menegakkan benang basah dan memperkudakan pihak keselamatan dan badan kehakiman tidak akan menyelesaikan kemelut ini.

Sekian.

KENYATAAN MEDIA/29 OKT 2009

YB. DRS. KHALIL IDHAM LIM
Pengerusi PRBBC Perak/
Ketua penerangan PAS Perak.

Kenyataan nie aku sedut dari Sharpshooter (Din Binjai)… dia tak bagi pun… aku sedut gak…

1 Comment

Filed under Bencana Manusia, Di Minda Saya

Menegur pun biarlah BERADAB

umno gila

Kelakarlah tengok orang yang buat demo tanpa gunakan banyak otak dan akal nie…

Menegur pun biarlah berADAB.  Kalau tak beradab kita akan dikenali sebagai BIADAP.

Kita kutuk DAP sebab tak hormat Islam, tapi kita tak langsung amalkan cara dan kaedah Islam ketika berselisih.

Jadi apa macam sekarang… siapa yang menjatuhkan imej Islam?  Siapa yang lebih biaDAP?

SHAHRUL PESHAWAR

Leave a comment

Filed under Bencana Manusia, Humanitarian, Inilah dunia

Hati-hati bila bercadang untuk tidak makan (bila di Malaysia (Perak))

100_3755

Tak nak makan pun kena tangkap.

Aku tak tahu berapa ramai yang akan kena tangkap dalam bulan puasa nanti.

Sesetengah pihak kat Malaysia nie terlalu emosional, kata nak jadi negara maju…

Kalau makan tak bayar kena tangkap masuk akal gak…

Shahrul Peshawar, Alor Setar

Leave a comment

Filed under Belasungkawa

NIZAR still the Menteri Besar of Perak

Malaysian court is still not FREE yet.  It is only that we have a “Judge with brain and heart”.

Do not jump the gun too early, it may kill you.

Politics is about perception.  Remember that!.

Politics is full of surprise… and this is another surprise from Najib, after he freed so many ISA’s detainees.

Keep yourself with latest information, remember not to believe all “Media ARUS Perdana”

Keep yourself update with reliable and authentic sources.

In next 24 hours, Perak can be something else.

SHAHRUL PESHAWAR – No prejudice

2 Comments

Filed under Belasungkawa, Bencana Manusia

I turn my back to the Police Force

IMGP5869

I really dissapointed with Malaysian Police Force.

The way they react to the Pakatan Rakyat and rakyat as if they are the tugs and terrorists.

I was so shocked that despite claiming that they are among the best and most professional force in the world, they still did what third world countries Police did.

They even pull people from a coffee shop – so desperate to show power.

They are the one who stir our peaceful country by not doing their job properly.

I wonder how many police had been stationed in Ipoh on 7th May 2009 – for the sake of pulling down a legitimate state government.

and WE knew, EVERYBODY knew, THE WHOLE WORLD knew – that Malaysian police failed to curb Mat Rempit, Drug Addicts, Pirate VCD and still they couldnt solved Nur Jazlin case.

What a shame.

Contrary, they spend all their mights and machineries to stop the up-rising of the people.  They use whatever power remains to instill fear to the people.  They use maximum torture to the people.  They are the one who denied the rights of the people.

Pause for a while – where are in the world now the most mighty Romans?  where are now the police of Shah Iran?  where are they now?  They have gone when the people rise and fight for their right.   The same is waiting you PDRM!.  Once you become a pensioner – you will know how high is the sky and what the blue uniform can provide you then.

Your salary was paid by the rakyat.  Your duty was to protect rakyat.  Your heart should side with rakyat.  You are not paid by BN, you are made slave by them.

I’m not scared.

Shahrul Peshawar, Alor Setar

Leave a comment

Filed under Di Minda Saya